Situația la zi

Execuția șoselei de centură a Sucevei n-a avansat cu 1 mm, dar costurile pentru finalizarea lucrărilor au crescut de la 42 la 89 de milioane de lei



Prefectul Mirela Adomnicăi explică stadiul documentației pentru reluarea lucrărilor la șoseaua de centură
Prefectul Mirela Adomnicăi explică stadiul documentației pentru reluarea lucrărilor la șoseaua de centură

Execuția lucrărilor pe restul de 15% din șoseaua de centură a Sucevei costă 18,81 de milioane de euro fără TVA, suma estimată după evaluarea lucrărilor executate deja și care trebuie finalizate fiind dublă față de estimarea inițială. Prefectul de Suceava, Mirela Adomnicăi, a prezentat, ieri, în conferință de presă, stadiul demersurilor pentru finalizarea acestui obiectiv de investiții, proiectat în 2007 și intrat în execuție în 2008, un drum național cu o bandă pe sensul de mers, în lungime de 12,45 km. Un tronson de circa 5 km a fost finalizat și dat în folosință în martie 2015, celelalte tronsoane, cu lucrări executate în proporție de 85%, sunt abandonate. Prefectul de Suceava a declarat că „există tot interesul din partea Ministerului Transporturilor în ceea ce privește finalizarea acestui obiectiv de investiții” și că procedurile pentru atribuirea execuției lucrărilor au fost reluate în 2017. „Vreau să subliniez că nu au fost timpi morți, timpi pierduți din 2017 în 2018 în ceea ce privește acest obiectiv de investiții. S-au respectat proceduri obligatorii, cu tot ceea ce presupun acestea”, a subliniat prefectul.
Din prezentarea acestor proceduri de către prefect reiese că Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a întocmit de două ori greșit documentația pentru Agenția Națională de Achiziții Publice (ANAP), ceea ce a avut ca rezultat respingerea acesteia și solicitarea de completări. La începutul anului, a fost operată și o modificare legislativă în procedura de achiziții, astfel încât abia în data de 23 februarie 2018 documentația re-refăcută a putut fi publicată pe SEAP. „Astfel, am intrat în linie dreaptă în ceea ce privește procedura de achiziții. Această procedură este condiționată de un alt demers, care se desfășoară în paralel, tocmai pentru a câștiga timp prețios. Al doilea demers vizează actualizarea indicatorilor tehnico-economici pentru că, spre deosebire de soluția tehnică valabilă până în 2017, noua documentație, cu noile soluții oferite, au presupus o suplimentare de sumă, o modificare a indicatorilor tehnico-economici, însemnând în plus încă 47 de milioane. Deci vorbim acum de 89 de milioane de lei, față de 42 de milioane de lei, cât era necesar până la schimbarea soluției tehnice pentru finalizarea obiectivului varianta de ocolire a Sucevei”, a declarat prefectul de Suceava.
Execuția se licitează fără indicatori tehnico-economici aprobați și fără alocare bugetară
Ca atare, oferta pentru execuția lucrărilor este publicată pe SEAP, însă noii indicatori tehnico-economici nu au fost încă aprobați de Guvern. „Abia în data de 7 martie 2018 am obținut avizul favorabil, fără observații, din partea consiliului tehnico-economic din cadrul Ministerului Transporturilor, unde această documentație a fost înaintată încă de anul trecut. Am depășit această fază”, a afirmat Adomnicăi. De asemenea, tot în acest timp a fost necesară prelungirea valabilității cu încă 1 an a expertizei tehnice pentru lucrările rămase de executat, care expira în 30 martie 2018. Această documentație a fost înaintată în data de 14 martie către Ministerul Dezvoltării, unde se va întruni Consiliul Interministerial, care va pregăti proiectul de hotărâre de guvern pentru aprobarea noilor indicatori tehnico-economici. Ca atare, nu există încă alocare bugetară, atâta vreme cât nu este aprobată această sumă necesară, prin hotărâre de guvern. Licitația s-ar derula oarecum „în orb”, presupunând că ar exista firme interesate să execute un rest de drum de aproximativ 7 km cu peste 18,8 milioane de euro.
„Din discuțiile pe care le-am purtat zilele trecute la Ministerul Transporturilor și la CNAIR, a rezultat categoric intenția de a finaliza o dată pentru totdeauna acest obiectiv de investiții. Problema este cunoscută nu din declarații, nu din întrebări, interpelări ale parlamentarilor, ci din susținerea făcută, cu bună-credință, în sens constructiv și cu toate documentele necesare pentru finalizarea lucrărilor”, a spus Mirela Adomnicăi.
Firma companiei naționale de drumuri, gata să preia „din mers” execuția lucrărilor de peste 18 milioane de euro
În cazul în care constructorii de drumuri nu se vor arăta interesați de centura Sucevei, CNAIR are varianta de rezervă, respectiv preluarea, fără licitație, a execuției lucrărilor, de către propria societate de construcții, a cărei înființare a fost decisă de către Consiliul de Administrație al CNAIR în data de 19 martie a.c., și care ar trebui să fie operațională în maximum două luni. Tot propria firmă a CNAIR ar trebui să ”preia din mers” lucrările și în situația în care ar începe tradiționalul, deja, joc al contestațiilor.
Conform calendarului procedurii de achiziție, în plină desfășurare, demarată de DRDP Iași, 25 aprilie este data limită pentru depunerea ofertelor, 8 iunie – pentru evaluarea ofertelor, iar în 25 iunie ar trebui să se încheie contractul cu executantul, în condițiile în care nu sunt formulate contestații. „Avem varianta de rezervă în eventualitatea oarecum probabilă de a fi formulate contestații care să prelungească perioada de încheiere a acestui contract. Cu siguranță va fi atacată execuția în 2018 pentru șoseaua de centură”, a spus cu încredere prefectul de Suceava.
Întrebată dacă a reclamat la CNAIR faptul că specialiștii de la DRDP Iași au întocmit de două ori greșit documentația, Mirela Adomnicăi a răspuns că „nu este de competența prefectului să se plângă de conducerea unor direcții regionale”.
În ceea ce privește legalitatea demarării unei achiziții fără aprobarea prealabilă a indicatorilor tehnico-economici, ea a spus că „faptul că o instituție publică a făcut declarația și și-a asumat-o, de a finaliza varianta ocolitoare a Sucevei, în condițiile în care procedura de achiziții tergiversează și nu mai permite începerea lucrărilor de execuție în 2018, mie îmi dă garanția că există temeiul legal și există bună intenție pentru a începe execuția în acest an”.
Kilometrul de drum la șoseaua de centură depășește 7,3 milioane de euro
„Este clară intenția Ministerului Transporturilor de a crea un cadru legal în vederea unei alocări bugetare. Toată documentația este formulată sub rezerva condiționării de aprobarea prin HG a noilor indicatori tehnico-economici și de alocarea bugetară. Dacă cele două condiții nu sunt îndeplinite, duc la anularea procedurii de achiziție. Dacă așteptam HG pentru a demara procedura de achiziție, cu siguranță ne prindea 2019-2020. Acceptarea demersurilor în paralel denotă clar intenția de a câștiga timp prețios și de a începe execuția în 2018”, a mai spus prefectul Mirela Adomnicăi.
Șoseaua de centură a Sucevei a fost proiectată în 2007 și a intrat în execuție în 2008. Valoarea inițială a proiectului era de 67 de milioane de euro, suportată în întregime de Ministerul Transporturilor. În lei, valoarea investiției era de 220 de milioane de lei, rezultată din indicatorii tehnico-economici aprobați prin hotărâre de guvern. Ulterior, începând cu 2008, valoarea a început să crească, la un grad fizic de execuție de 76% ajungând la 370 de milioane de lei. La 85% grad fizic de execuție, dacă adăugăm și suplimentarea de 47 de milioane de lei, ajungem la 417 milioane de lei pentru un drum de 12,42 km, care are pe traseu 16 poduri și 48 de podețe. Asta înseamnă peste 90 de milioane de euro, deci 7,3 milioane de euro pe kilometrul de centură cu o bandă pe sens. Costul kilometrului de autostradă, chiar și în România, se oprește pe la 3,5 milioane de euro. La suma menționată se adaugă alte milioane de euro care s-au plătit sau urmează să fie plătite proprietarilor peste ale căror terenuri trece ruta ocolitoare.


Tronson nefinalizat al drumului de centură
Tronson nefinalizat al drumului de centură
Prefectul Mirela Adomnicăi explică stadiul documentației pentru reluarea lucrărilor la șoseaua de centură
Prefectul Mirela Adomnicăi explică stadiul documentației pentru reluarea lucrărilor la șoseaua de centură


Recomandări

Șoldan anunță încă o veste bună pentru județul Suceava, scoaterea la licitație a proiectului pentru centura orașului Gura Humorului

Șoldan apasă accelerația pentru recuperarea întârzierii la realizarea traseului de aproape 195 de km pentru biciclete

Șoldan apasă accelerația pentru recuperarea întârzierii la realizarea traseului de aproape 195 de km pentru biciclete
Șoldan apasă accelerația pentru recuperarea întârzierii la realizarea traseului de aproape 195 de km pentru biciclete

Centura de la Gura Humorului a primit joi votul consilierilor județeni pentru studiul de fezabilitate și indicatorii tehnico-economici

„Am insistat foarte mult la guvern să nu se taie de la finanțare varianta ocolitoare de la Gura Humorului”, a declarat Gheorghe Șoldan
„Am insistat foarte mult la guvern să nu se taie de la finanțare varianta ocolitoare de la Gura Humorului”, a declarat Gheorghe Șoldan

Centura de la Gura Humorului a primit joi votul consilierilor județeni pentru studiul de fezabilitate și indicatorii tehnico-economici