Ministerul Educației a decis ca începând cu acest an școlar să se introducă Evaluări Naționale la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a. Prin această măsură se dorește evaluarea corectă și periodică a elevilor în vederea obținerii unor rezultate mai bune la finalul gimnaziului.
Scopul acestor evaluări este cunoașterea nivelului de pregătire al fiecărui elev, depistarea lacunelor. Testările nu urmăresc notarea elevilor. Rezultatele lor ar trebui să fie sursă de informație a învățătorilor și profesorilor în planificarea și organizarea activității didactice viitoare.
Semnalul de alarmă a fost tras de supraevaluarea elevilor. Din analiza Ministerului s-a descoperit un număr inexplicabil de mare de elevi care au obținut la clasă note mari, iar la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a, note sub 5.
Trebuie să recunoaștem că unele cadre didactice sunt mai “blânde” în notare și chiar în cerințe, în timp ce altele sunt foarte severe. Situația s-a înrăutățit și mai mult în momentul în care notele au început să conteze în calcularea mediei de admitere.
Supraevaluarea face elevul să perceapă greșit nivelul său de pregătire și duce în eroare părinții, deoarece rezultatele nu reflectă adevăratul bagaj de cunoștințe. Indulgența exagerată a cadrului didactic poate conduce spre mediocritate. Elevul nu învață suficient, nu se preocupă de golurile pe care le acumulează, atenuează spiritul de competiție, dezvoltă indiferență, se demotivează.
Evaluarea periodică este propusă ca soluție pentru observarea corectă a evoluției elevilor și pentru stabilirea măsurilor necesare atât pentru recuperare, în cazul elevilor cu rezultate mai slabe la învățătură, cât și pentru progres în cazul celor cu rezultate bune și foarte bune.
În timp ce ministerul susține că măsura este esențială în pregătirea elevilor, părinții au păreri atât pro cât și contra. Sunt voci care susțin că revizuirea programelor școlare ar crea rezultate mult mai bune decât creșterea numărului de testări.
Din 2011 au fost realizate teste-pilot, care au evaluat următoarele materii:
– clasa a II-a a susținut probe de câte 25 de minute la Matematică, Scris și Citit (rol de identificare a modului de însușire a elementelor de bază)
– clasa a IV-a a susținut probe de câte 60 de minute la Limba Română și Matematică (rol de diagnosticare a învățământului primar)
– clasa a VI-a a susținut probe de câte 120 de minute la Limba și comunicare, Matematică și Științe (rol de preorientare către filiera potrivită fiecărui elev: învățământ profesional, liceu tehnologic, liceu vocațional, liceu teoretic).
În acest an școlar, evaluările vor fi realizate la nivel național și vor avea subiecte unice. Ele nu sunt considerate examene sau concursuri, rezultatele lor nu sunt făcute publice, nu ierarhizează elevii. Scopul lor este de diagnosticare a sistemului de învățământ și organizarea corectă a programului instructiv în funcție de nevoile fiecărui elev.
Să sperăm că noile testări vor fi inserate în mod firesc în programul elevilor, că își vor atinge scopul declarat și că nu vor crea tensiuni suplimentare elevilor și părinților.