Două treimi dintre europeni ar fi de acord să facă „un compromis” în ceea ce privește dimensiunea mașinii personale dacă acest lucru ar duce la scăderea emisiilor poluante, relevă un studiu Eurobarometru realizat la cererea Direcției Generale pentru Mobilitate și Transport a Comisiei Europene.
Conform studiului dat publicității ieri, majoritatea europenilor „se declară dispuși să facă unele compromisuri cu privire la prețul și caracteristicile autoturismelor pe care le dețin, pentru a reduce emisiile nocive”.
Sondajul, realizat în toate cele 27 de state membre ale Uniunii Europene (UE), a arătat că în jur de două treimi dintre șoferii europeni ar fi gata să accepte și un compromis „cu privire la viteza mașinii” pentru a reduce emisiile.
„Majoritatea utilizatorilor de autoturisme intervievați (66 la sută) au afirmat că ar putea accepta un compromis privind dimensiunea mașinii pentru a reduce emisiile, iar 62 la sută dintre ei unul în ce privește autonomia mașinii. Peste jumătate (60 la sută) dintre cetățeni ar fi, de asemenea, dispuși să plătească mai mult pentru autoturismul lor dacă acest lucru ar contribui la reducerea emisiilor”, se arată într-un comunicat de ieri al Comisiei Europene.
Conform aceluiași studiu, jumătate dintre europeni ar fi de acord ca actualele scheme de taxare pentru mașini să fie schimbate cu unele noi, care să țină cont de utilizarea efectivă a autovehiculelor.
Întrebați de ce nu folosesc transportul în comun, aproape trei sferturi dintre europeni afirmă că deplasarea cu mașina este mai practică, ei renunțând la transportul public din cauza lipsei legăturilor, în timp ce aproape două treimi au denunțat „frecvența prea mică” cu care circulă mijloacele de transport în comun. Incertitudinea asociată cu utilizarea transportului public a fost și ea unul dintre neajunsurile indicate de peste jumătate dintre subiecți.
Întrebați ce i-ar putea convinge să folosească transportul în comun în locul mașinii personale, în jur de două treimi dintre respondenți susțin că un schimb între mijloacele de transport mai facil ar fi oportun, în timp ce peste jumătate și-ar dori fie o mai bună informare privind orarul, fie chiar posibilitatea de a cumpăra, online, un singur bilet pentru toate mijloacele de transport.
Sondajul a fost realizat pe un eșantion de 25.570 de cetățeni din toate cele 27 de state membre.