Schimbări legislative

Elevii claselor a VIII-a se pot îndrepta, din toamnă, către învățământul profesional



Elevii claselor a VIII-a se pot îndrepta din toamnă către învățământul profesional, recentele modificări ale Legii Educație Naționale permițând acest lucru. În anul 2012 (anul reintroducerii claselor profesionale), dar și în 2013, doar absolvenții claselor a IX-a puteau fi admiși în clasele profesionale.
Potrivit insp. Laura Hacman, purtător de cuvânt în cadrul Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Suceava, „această schimbare este un semn clar de politică guvernamentală orientată spre învățământul profesional”. Potrivit acesteia, în anul școlar 2014-2015, la nivelul județului, clasele profesionale vor fi organizate de aceleași unități de învățământ care au avut astfel de clase și în ultimii doi ani, iar domeniile dintre care elevii vor putea alege sunt aceleași cu cele propuse până acum.
În anul 2013-2014, 22 de unități de învățământ au organizat clase profesionale, cu 14 calificări, fiind încheiate 118 parteneriate cu agenți economici. La nivelul județului, cele mai bine reprezentate specializări au fost cele de Mecanic auto, Ospătar, Tinichigiu, Vopsitor auto, Confecționer produse textile, Lucrător hotelier și Tâmplar universal.
De menționat că începând din acest an, durata învățământului profesional va fi de trei ani, față de doi, cât este în prezent.
Pentru anului școlar 2013-2014, circa 900 de elevi suceveni s-au înscris pentru frecventarea claselor profesională, cifră asemănătoarea cu cea înregistrată pentru anul școlar 2012-2013.
Recentele modificări ale Legii Educației mai acordă posibilitatea absolvenților învățământului profesional, care promovează examenul de certificare a calificării profesionale, să urmeze cursurile învățământului liceal, doar la forma cu frecvență redusă. Totodată, o altă prevedere stipulează faptul că se acordă tarif redus cu 50% pentru transportul local în comun și elevilor din învățământul profesional. În prezent, se asigură tarif redus cu 50% pentru transportul local în comun doar pentru elevii din învățământul obligatoriu și liceal, creându-se o situație discriminatorie pentru elevii din învățământul profesional.



Recomandări

Peste 400 de elevi din mediul rural au beneficiat de testare vocațională, de ateliere de autocunoaștere și de sesiuni de orientare profesională

Peste 400 de elevi din mediul rural au beneficiat de testare vocațională, de ateliere de autocunoaștere și de sesiuni de orientare profesională
Peste 400 de elevi din mediul rural au beneficiat de testare vocațională, de ateliere de autocunoaștere și de sesiuni de orientare profesională