În perioada 25 februarie – 1 martie 2019, profesori și elevi ai Liceului Tehnologic “Mihai Eminescu” Dumbrăveni, Suceava, au luat parte la primul schimb de grupuri de elevi pe termen scurt, în cadrul proiectului de parteneriat strategic Erasmus+ KA 229 „Hand to hand – together in Europe”. Această activitate a avut loc la instituția parteneră Agrupamento de Escolas de Samora Correia din Portugalia, unde școala din Dumbrăveni a fost reprezentată de prof. Niculina Pintilii și Oana Pădurariu, dar și de directorii școlii, prof. Mihaela Apetrei și Ionela Diana Doncean, alături de șase elevi din clasa a VII-a: Naomi Pristavu, Claudiu Iulian Amaftioaie, Leon Vatamanu, Alin Denis Ifrim, Evelina Mihai și Claudiu Marian Antonesei.
Acest proiect, bazat pe schimbul de bune practici în domeniul școlar, implică instituții școlare din cinci țări: România, Italia, Letonia, Turcia și Portugalia, desfășurându-se pe o perioadă de doi ani. Cele cinci școli partenere din proiect își propun să dezvolte abilități personale ale elevilor, competențe de comunicare într-o limbă străină, dar și cunoștințele culturale ale elevilor, printr-o abordare tematică variată: literatură, meșteșuguri și tradiții, mediul înconjurător, istorie, muzică.
Pe parcursul celor cinci zile de mobilitate, elevii și profesorii însoțitori au luat parte la activități ce au avut ca temă principală mediul înconjurător. Elevii și-au făcut cunoscute, în limba engleză, activitățile legate de mediu desfășurate în cadrul clubului “Minunile naturii” și au contribuit la promovarea turistică a țărilor și zonelor de unde provin, prin prezentări de evenimente turistice legate de mediu. Echipa română a stârnit interesul participanților prin materialul informativ despre unele festivaluri naționale: Festivalul Muntelui Ceahlău, Festivalul Păstrăvului și Săptămâna Plutăritului de la Ciocănești, Festivalul Narciselor de la Vad, Festivalul Ursului de la Băile Tușnad și Sărbătoarea Florii de Salcâm de la Poiana Mare. De asemenea, elevii au împărtășit celorlalți materialele educative despre conservarea patrimoniului natural și despre măsuri de protecția mediului. În prezentarea lor despre conservarea patrimoniului natural, elevii români au făcut referire la: Vulcanii noroioși de la Berca, Fluviul Dunărea și chipul lui Decebal sculptat în piatră, Cascada Bigăr, Peștera Scărișoara și Delta Dunării.
Școala gazdă a propus participanților un program bogat de activități educative. S-a realizat un tur al școlii și un tur al orașului Samorra Correia, pentru familiarizarea cu sistemul educațional din Portugalia și cu arhitectura și specificul zonei. Elevii au fost încântați de exercițiile de cunoaștere și autocunoaștere realizate în sala de sport a școlii, sub coordonarea profesorului psiholog portughez. Un aspect interesant a reprezentat camera senzorială Snoezelen, folosită pentru terapie, unspațiu relaxant care ajută la reducerea agitației și anxietății.
Vizita de studiu din Lisabona a reprezentant un alt moment cheie al activităților, contribuind la dezvoltarea culturală a participanților, prin descoperirea unor obiective turistice: Muzeul trăsurilor, Mănăstirea Jeronimos, Centrul Cultural Belem, Monumentul Descoperirilor situat pe malul Oceanului Atlantic. Activitatea pe grupe transnaționale “Caută indiciul” desfășurată în parcul din Lisabona și împrejurimi a antrenat elevii în realizarea seriilor de probe, dezvoltându-le spiritul competitiv și adeziunea la grup. Vizita la Companhia das Lezirias, cu o întindere de 48 de hectare, a contribuit la educarea participanților să gândească și să trăiască “verde” în viitor și a completat cunoștințele acestora despre culturile de viță-de-vie și de orez, despre creșterea animalelor și albinelor, despre plantațiile de arbori de plută. O altă activitate de promovare a stilului de viață sănătos în natură a reprezentat vizitarea zonei de plajă Guincho din orașul Cascais, cunoscută pentru surfing, unde elevii și profesorii însoțitori au fost implicați în diverse activități sportive.În ultima zi de mobilitate, elevii au participat la un concurs de desene pe teme de mediu și la Carnavalul anual din Samora Correia.
A consemnat,
Prof. Niculina Pintilii, coordonator proiect
Elevi și profesori de la Liceul Tehnologic „Mihai Eminescu” Dumbrăveni, în Portugalia
