Editurile nu mai retipăresc manuale și cer Ministerului Educației o piață liberă a cărții școlare



Editurile de carte școlară au anunțat, la Colocviile Uniunii Editorilor din România, că nu mai au bani să retipărească manuale pentru anul școlar 2010/2011, din cauza bugetului insuficient alocat de Ministerul Educației pentru achiziția acestora, și solicită ministerului o piață liberă a manualelor.
Problemele editurilor de carte școlară au fost expuse, sâmbătă, la dezbaterea „Viitorul manualelor – manualele viitorului”, din cadrul Colocviilor Uniunii Editorilor din România (UER), organizate la Sinaia. La eveniment au participat reprezentanți de la circa 20 de edituri, membre ale Uniunii Editorilor din România (UER) și producătoare de manuale și carte școlară.
Potrivit editorilor, din cauza bugetului insuficient alocat de Ministerul Educației, care a scăzut de la un an la altul, și a mecanismului de achiziție care încurajează licitarea prețului sub cheltuielile de producție, s-a ajuns ca ministerul să aloce circa 2 euro pentru cumpărarea tuturor manualele necesare unui elev. Acest lucru se produce în ciuda faptului că, în Europa, cheltuiala medie pe elev este de 30 de euro pentru materiale didactice, potrivit editorilor de manuale români.
În aceste condiții, editorii de carte școlară din România au anunțat că nu mai au bani să retipărească manuale pentru anul școlar următor și solicită Ministerului Educației și Guvernului o piața liberă a manualelor, în care statul să subvenționeze doar achiziția de manuale pentru copiii ale căror familii au venituri foarte mici.
Mihai Penescu, președintele Uniunii Editorilor din România (UER) și director al editorii All, spune că, de 20 de ani, Ministerul Educației a dovedit că nu poate finanța la un nivel corespunzător manualele școlare.
„Experiența ne arată că toate țările Uniunii Europene au un sistem de finanțare în general mixt sau mult balansat spre piața liberă. Nicio țară din Uniunea Europeană nu-și permite o piață de manuale gratuite pentru elevi. Țări foarte bogate, ca Germania, Franța sau Marea Britanie, nu au manuale gratuite nici măcar pentru o anumită clasă. Este iluzoriu să ne imaginăm că, la un moment dat, România ar putea să asigure această cheltuială. Cheltuiala medie pe elev în Europa este de 30 de euro pentru materiale didactice. În România, la ora actuală, ministerul a ajuns la 2 euro pe elev pentru toate manualele. Cu 2 euro pe elev pentru toate manualele este imposibil să speri vreodată că manualele vor fi finanțate sau dezvoltarea lor va fi finanțată”, a spus Mihai Penescu.
El a precizat că, vineri, în cadrul Adunării Generale a UER, editorii au votat în unanimitate decizia de a pleda în fața Ministerului Educației pentru o piață liberă a manualelor.
„Soluția propusă de noi este să recunoaștem realitatea și să se ia decizia politică de a se renunța la ideea de manuale gratuite – așa cum este pronunțat și în proiectul noii legii a învățământului -, care este, de fapt, o moștenire de pe vremea comunismului, și trecerea spre o realitate, deci spre finanțarea din bugete locale, din contribuțiile părinților, din contribuțiile sponsorilor eventual. Se poate foarte bine organiza o piață liberă în care mica contribuție a statului să se îndrepte către cei care cu adevărat au nevoie, către familiile defavorizate, către elevii ale căror familii au venituri foarte mici”, a explicat Mihai Penescu.
În condițiile unei piețe libere a manualelor, Ministerul Educației ar avea rolul de a aproba cărțile școlare doar din punctul de vedere al conținutului.
„Asta înseamnă că editurile, după ce manualele sunt aprobate din punctul de vedere al conținutului, își pot face oferta către sistemul descentralizat de achiziție, pentru că asta sperăm să se întâmple, iar sistemul descentralizat – care înseamnă fiecare școală – să aibă un buget cu care să achiziționeze o parte din manuale pentru școală, iar restul de necesar să fie achiziționate prin achiziții personale, de părinți. E unul dintre modele. Se pot imagina mai multe modele. Ideea este, însă, ca să se renunțe la această farsă care înseamnă manuale gratuite”, a precizat Mihai Penescu.
Dan Iacob, directorul general al grupului editorial Art, a spus că, anul trecut, Ministerul Educației a asigurat un buget de 2,3 milioane euro pentru achiziția de manuale, ceea ce reprezintă circa 0,02% din întregul buget al ministerului. „Noi solicităm 2%, o cifră decentă. Din bugetul său, Ministerul Educației să dea 2% pentru achiziția de manuale”, a spus Dan Iacob. El a mai spus că Ministerul Educației achiziționează la un preț cuprins între 2 și 3 lei un manual, în condițiile în care chiar și în Republica Moldova un manual este achiziționat la 3,5 euro. „Retipăririle nu mai pot să meargă pe formula asta”, a atras atenția Dan Iacob.
El a precizat că în proiectul noii legi a învățământului este prevăzută formula „manualele sunt gratuite”. „În momentul în care va trece o asemenea lege, noi ar fi foarte bine să ne desființăm. Trebuie să combatem acea prevedere «manualele sunt gratuite»”, s-a adresat Dan Iacob editorilor prezenți la eveniment.
Un alt editor de carte școlară, Cristian Greșanu, acționar la editura Corint, a declarat pentru MEDIAFAX că nu va retipări manuale pentru anul școlar următor și că susține ideea de piață liberă a manualelor. „Anul trecut am publicat manuale, dar anul acesta nu o să mai public. Piața liberă a manualelor este singura soluție corectă, pentru că statul nu o să aibă niciodată un buget corespunzător care să ofere un preț corect pentru un manual, în sensul asigurării calității manualului”, a spus Cristian Greșanu.
El a precizat că între prețul unui manual și calitatea lui este o legătură directă. „La prețurile astea de mizerie, noi nu mai putem să vorbim cu profesori, oameni serioși profesional, care să facă munca asta deloc ușoară (să realizeze un manual, n.r.). Cu cine mai lucrăm? Este vorba și de calitatea ilustratorilor, trebuie plătite și niște drepturi de autor. Manualul este o înșiruire de lucruri care costă”, a mai spus Greșanu.
Și Boris Singer, directorul editurii Sigma, a spus că este necesară o piață liberă a manualelor, precizând că anul acesta nu mai are în stoc carte școlară și nu își poate permite să retipărească decât anumite manuale.
„Unele manuale le retipăresc, altele nu, pentru că nu îmi permite capacitatea financiară. Anul trecut, din fericire, mai aveam încă în stoc manuale tipărite în anii anteriori, dar nouă ni s-a spus an de an că se vor înlocui manualele și eu nu mai am stocuri vechi de manuale. S-au terminat. Și atunci, în funcție de comenzile care o să fie, o să le grupez în așa fel încât să pot face față financiar. Cu siguranță vor fi mai puține. Eu susțin piața liberă a manualelor, cu grija de a ajuta copiii care au nevoie de un ajutor financiar din partea statului”, a declarat pentru MEDIAFAX Boris Singer.
Prezent la eveniment, Adrian Topor, vicepreședinte al Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți-Învățământ Preuniversitar, a declarat că organismul pe care îl reprezintă este de acord să susțină piața manualelor libere.
„Ne doare foarte mult faptul că ministerul ne schimbă curricula, programele, modul de educare și de evaluare. Am dori – și am și înaintat în Comisia de Dialog Social – ca orice schimbare să se facă după ce s-a finalizat ciclul respectiv. Suntem de acord ca acei părinți care au posibilitățile necesare să susțină manualul și manualul de calitate”, a spus Adrian Topor.
Pe de altă parte, Ștefan Vlaston, președintele Asociației pentru Educație și Cercetare, a spus că „momentul este de cumpănă”, pentru că se așteaptă și reforma curriculară, odată cu noua lege a educației. „Curricula actuală este inadecvată și pieței muncii și particularităților de învățământ (…) Este inacceptabil să predau aceeași curriculă cu cea pe care o predam înainte de 1989. Școala nu s-a adaptat la acest nou sistem. Piața muncii din România se plânge că nu are de unde să angajeze oameni calificați”, a spus Ștefan Vlaston, precizând că întreruperea în editarea de manuale este produsă și de faptul că noile manuale trebuie să corespundă noii situații din învățământ.
„Avem o structură de manuale jenantă. Copiii noștri au manualele de pe vremea când nu exista telefonul mobil”, a adăugat Mihai Penescu, președintele UER.
Totodată, editorii au spus că, în ultimul an, vânzarea de carte școlară s-a redus foarte mult. Potrivit lui Mihai Penescu, piața de carte școlară a scăzut cu 50 – 60% în 2009, față de 2008. „S-au tăiat foarte multe fonduri”, a spus Mihai Penescu.
Președintele UER a explicat că, în 2008, Ministerul Educației a achiziționat cărți în valoare de 42 de milioane de euro: 25 de milioane de euro au revenit programului „100 Euro” – prin care fiecare profesor are alocată anual suma de 100 de euro pentru a-și cumpăra cărți -, suma de 10 milioane de euro a fost alocată bibliotecilor, iar alte 7 milioane de euro, retipăririlor de manuale școlare pentru elevi.
În schimb, în 2009, nu au fost alocate fonduri pentru achiziția de cărți de către profesori, nici pentru biblioteci, iar bugetul pentru retipărirea manualelor școlare a fost de 10 milioane de lei (circa 2,3 milioane euro). Pentru anul școlar 2009/ 2010, Ministerul Educației nu a alocat bani pentru tipărirea de manuale noi.
Colocviile Uniunii Editorilor din România (UER) au avut loc vineri și sâmbătă, la Sinaia. La Colocviile UER au participat reprezentanți ai editurilor All, Art, Corint, Fischer International, Meteor Press, Niculescu, Paralela 45, Sigma etc. La eveniment au participat și Dan Mircea Cipariu, publisher Agenția de Carte, Dragoș Adrian Neagu, vicepreședinte Asociația Națională a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din România, Cristina Poterășoiu, director executiv Asociația Editorilor din România (AER) etc.
Uniunea Editorilor din România a fost înființată în 1995 și are 53 de edituri membre, printre care se numără All, Niculescu, Corint, Paralela 45, Editura Didactică și Pedagogică etc. În prezent, UER acoperă peste 80% din piața de carte școlară din România.