După un semestru de la implementarea clasei „zero”, oficialii din Ministerul Educației se pregătesc de evaluarea acesteia. Autoritățile centrale din învățământ vor să vadă care sunt punctele vulnerabile, dar și avantajele controversatei clase pregătitoare, și astfel să găsească soluții pentru anul viitor. Cât privește situația de la nivelul județului, reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Suceava au efectuat o serie de vizite inopinate în cadrul școlilor unde funcționează clase pregătitoare, iar în urma acestor controale au tras câteva concluzii.
Gabriela Scutaru, inspector general adjunct în cadrul Inspectoratului Școlar Suceava, a explicat: „La finele primului semestru al acestui an școlar se va face o analiză de impact referitoare la clasa pregătitoare, un studiu care va fi centralizat și analizat de Ministerul Educației. Cu toate acestea, indiferent de cele sesizate, modificări foarte mari pentru anul școlar în curs nu vor fi, urmând a se menține aceleași normative și același mod de funcționare”.
Cât privește modul de desfășurare al claselor pregătitoare organizate la nivelul județului nostru, Gabriela Scutaru a declarat că în urma vizitelor efectuate de inspectori ai IȘJ nu s-au depistat nereguli, probleme grave de neadaptare din partea elevilor sau profesorilor, disfuncionalități majore, chiar dimpotrivă. „Dascălii își desfășoară bine activitatea la clasă, iar răspunsul elevilor este pe măsură. Nu pot să nu remarc efortul și capacitatea extraordinară a profesorilor de a se adapta la ceva nou. Suntem unul dintre județele cu cei mai mulți învățători formați pentru clasa pregătitoare, peste 300. Cu toții s-au implicat, au participat la o serie de evaluări, și-au realizat portofolii, au participat la cursuri și au depus tot efortul necesar pentru a se pregăti corespunzător. Într-adevăr, această clasă ar fi trebuit pregătită mai din timp, însă educatoarele și învățătorii noștri au o capacitate uimitoare de a se adapta și de a face cu bine trecerea spre ceva nou”, a mai precizat aceasta.
Directorii și dascălii claselor pregătitoare au completat deja o serie de chestionare online
La finele anului 2012, directorii și profesorii claselor pregătitoare au completat un chestionar cu privire la modul în care se desfășoară clasa „zero”. Sondajul a fost demarat la solicitarea Ministerului Educației și, conform reprezentanților IȘJ, studiul face parte din analiza finală privind implementarea clasei pregătitoare. Cadrele didactice au răspuns, în format electronic, unor serii de întrebări legate de problemele întâmpinate odată cu introducerea acestei clase. Completarea chestionarului nu a fost obligatorie, însă nu au fost deloc puțini cei care au dorit să-și manifeste opinia față de avantajele sau neajunsurile clasei „zero”.
Studiul de la finele acestui semestru nu va fi singurul, și asta pentru că, la sfârșitul anului școlar 2012-2013, învățătorii de la pregătitoare vor avea de completat un raport care va face parte din portofoliul elevului. Învățătorii vor face evaluarea elevilor pe tot parcursul anului, iar în luna mai, vor completa un raport în format electronic.
În Suceava, pentru anul școlar 2012-2013, pentru clasa pregătitoare s-au înscris 4.754 de copii, fiind constituite 302 clase.
Puncte tari, puncte slabe
După un semestru de la implementare, clasele „zero” din județ se pregătesc de evaluare
