Sute de cardiaci, bolnavi de cancer, bolnavi psihici, diabetici s-au văzut ieri în imposibilitatea de a-și primi rețetele sau de a fi internați pentru că sistemul cardurilor de sănătate, obligatoriu de la 1 mai, s-a blocat după doar două ore de funcționare. Președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Vasile Ciurchea, a ieșit ieri la televizor și a explicat cu seninătate că sistemul funcționează, deși reclamațiile curgeau din toată țara. El a afirmat că nu există un blocaj în sistemul de validare a cardurilor de sănătate, ci ”a fost o întârziere în răspuns”. Altfel spus, Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), prin care statul plătește toate serviciile medicale către medici, farmaciști, spitale, îngrijiri la domiciliu și care a costat 103 milioane de euro, nu se blochează, ci răspunde mai greu când este solicitat să funcționeze într-o zi de lucru normală.
La Suceava, majoritatea medicilor și-au început ieri activitatea mai devreme ca de obicei, iar farmaciile erau pregătite pentru a fi luate cu asalt de pacienții cu rețete compensate și gratuite. La Spitalul de Urgență „Sfântul Ioan cel Nou” Suceava, în ambulatoriul de specialitate și la secția de internări bolnavi cronici era deja aglomerație. Oamenii stăteau cuminți la rând, conștienți că vor avea de așteptat mai mult ca de obicei la consultații și pentru rețete. La ușile cabinetelor din Policlinica Areni, dimineață, la prima oră, erau cel puțin câte 20 de bolnavi.
La 8.45 a intrat primul pacient programat la consultație la cardiologie, cu electrocardiograma deja făcută de la 8.30. Este un bărbat de 64 de ani, din Suceava, care vine pentru prima dată la cardiologul Corina Straton. Consultația efectivă, cu completarea scrisorii medicale, durează 16 minute. La 9.02 medicul îi cere pacientului cardul de sănătate.
– Este activat?
– Da, la medicul de familie.
– PIN-ul, vă rog.
– Ce PIN?
– PIN-ul de la card.
– Nu-l știu.
Solicitare către asistentă: vezi ce medic de familie are, că e din Suceava și putem suna, să întrebăm de PIN.
Telefon la medicul de familie, codul este anul nașterii. Cele patru cifre sunt tastate pe cititor. Mesajul sistemului: ”eroare la execuție operație”. Asistenta scoate mufa cititorului de carduri din laptop, apoi încearcă din nou. Nu merge. Încă o dată. ”Eroare la citirea certificatului”. A patra oară reușește să intre în baza de date. Se blochează. O nouă tentativă. Cu cardul în cititor, sistemul spune că nu validează consultația din lipsa cardului. Din nou PIN, enter, ”eroare la citirea certificatului”, ”cardul a fost retras din cititor”. Nu l-a retras nimeni, e acolo, dar sistemul nu-l vede.
Doctorița Straton: ”Îmi vine să plâng”. Mult nu mai are.
Pacienta care are bonul de ordine pentru consultația numărul 2 deschide ușa.
– Mai durează mult?
– Vă rog, așteptați.
Pe site-ul Casei Județene de Asigurări de Sănătate sunt două numere de telefon de la IT-iștii CAS, pentru consultanță. Medicul sună, la al doilea număr răspunde un informatician. Îi explică despre ce e vorba și o dă la telefon pe asistentă. Aceasta scoate din nou mufa cititorului, apoi încearcă din nou și apare mesajul mult așteptat: ”cardul a fost autentificat cu succes online”. La 9.20 începe validarea efectivă a consultației. La ”adăugare servicii” trebuie introdusă și efectuarea electrocardiogramei, dar deja e prea mult. ”Nu sunt completate toate câmpurile din biletul de trimitere”, zice sistemul, deși sunt completate. Mai apare un ”cod alertă” și într-un final, după 28 de minute de la prima introducere a cardului în cititor, consultația a fost validată. Medicul nu are însă siguranța că a fost validat și EKG-ul. Cu sincope, până la ora 11.30 s-a ajuns până la pacientul numărul 6, din cei 19 programați pentru ieri. Apoi s-a blocat.
Vizavi, la Neurologie, primele două carduri au mers, al treilea s-a blocat. Medicul Diana Cocîrlă ne-a spus că pacienții la care cardul nu a funcționat au fost consultați pe vechiul sistem. ”Am avut două carduri neactivate la medicul de familie, pe care nici noi nu am reușit să le activăm. Un alt pacient nu a avut card la el, dar nu puteam să-l las fără rețetă, e un caz mai special. Normal că i-am prescris medicamentele, o să vedem dacă îmi validează rețeta sau mi-o impută”, a spus medicul. Până la ora 11.30 a consultat opt pacienți cu card și pe cei trei fără card, dar după ora 10.00 sistemul a funcționat foarte greu.
Spitalul de Urgență a cerut aprobare să lucreze offline pentru a nu trimite pacienții acasă
În Spitalul de Urgență „Sfântul Ioan cel Nou” Suceava, care a achiziționat un soft foarte performant, conceput special pentru spitale, lucrurile au mers până în jurul orei 11.00. Mai puțin în secția Psihiatrie, unde nu a putut fi validat nici măcar un singur caz cu cardul de sănătate și toți pacienții au fost reprogramați pentru astăzi.
Pe la ora 11.00, nici un cabinet din ambulatoriul de specialitate, de la spitalizările de zi și de la internare bolnavi cronici nu se mai putea conecta la așa-numita unitate de management a Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. În aceste condiții, directorul medical al spitalului, dr. Tiberius Brădățan, a solicitat CNAS și a obținut aprobare pentru a se lucra offline, cu validare la 72 de ore, dar ”cu obligația de a face dovada tentativei de conectare la unitatea de management”. Adică, deși medicii știu că sistemul nu funcționează, trebuie să introducă în cititor cardul fiecărui pacient pentru a rămâne în sistem amprenta electronică. ”Ni s-a aprobat, dar obligatoriu trebuie să încercăm să transmitem datele cu cardul, chiar dacă la pacientul anterior unitatea ne-a apărut offline. Doar pe baza acestor tentative CAS ne poate deconta serviciile medicale”, a spus dr. Brădățan. Deci în 72 de ore, toate cazurile care luni nu au putut fi validate cu cardul vor trebui obligatoriu validate, bineînțeles împreună cu cele de miercuri.
Doctorul Brădățan a ținut să aprecieze în mod special înțelegerea de care au dat dovadă pacienții, care cu toate că au fost nevoiți să stea ore în șir pe holurile spitalului sau în unele cazuri să fie reprogramați, au fost calmi și nu au vociferat. ”Asta este extraordinar din partea lor”, a spus directorul medical al spitalului.
Foarte greu au lucrat și laboratoarele de analize medicale. Directorul Synevo Suceava, dr. Adrian Oprea, ne-a declarat, ieri, că în șapte ore și jumătate, de la 7.30 la 15.00, la laboratorul din Suceava au fost 36 de introduceri în sistem, comparativ cu 100 pe oră, câte se făceau înainte de obligativitatea cardului de sănătate. ”Ne așteptam la asta, a mers foarte greu. Sperăm să fie mai bine în zilele următoare”, a spus dr. Oprea.
Singurii furnizori de servicii medicale care nu au reclamat probleme au fost farmaciile. La toate unitățile la care am întrebat despre cum a funcționat sistemul, ni s-a răspuns că au reușit să se conecteze la serverele CNAS, chiar dacă în unele cazuri a mers mai greu.
Trebuie precizat că din ziua de 1 mai informaticienii Casei Județene de Asigurări de Sănătate au fost în permanență la dispoziția medicilor și farmaciștilor pentru consultanță de specialitate.
Cum era de așteptat
După două ore de funcționare, sistemul cardurilor de sănătate s-a blocat
