Pensiunea „Casa Albă” de la Vama care, prin „Ateneul Artelor” ce s-a instituit sub acoperișul său, a devenit un spațiu cultural care a cunoscut o dinamică accentuată în perimetrul bucovinean, deschizându-se către un larg registru de expresivitate artistică (expoziții de artă plastică, lansări de carte, mini concerte și spectacole), care s-au succedat în rafală, a fost în prima zi de Prier gazda unui dublu vernisaj. Doi creatori plastici bucovineni, humoreanul Radu Bercea și rădăuțeanul Ioan Bodnar, și-au conjugat eforturile artistice în realizarea unei expoziții care reunește peste 70 de lucrări, conturând împreună o geografie cromatică în care două maniere de expresie plastică diferite, dar debordând de același entuziasm experimental al culorii, încarcă spațiul cu o magnetică energie pozitivă.
„Democrația șanselor și senioria valorii”
Le-au fost alături expozanților sub cupola ateneului (în care gazdele, Lena și Corneliu Petreanu și-au întâmpinat oaspeții cu un nou „veșmânt” interior – stâlpii care susțin acoperișul fostei terase, fasonați decorativ, care păstrau naturalețea lemnului, au primit, prin grija arhitectului Ady Mocanu, o patină întunecată) membri de familie, prietenii, colegii de breaslă, dar și primarul orașului Gura Humorului, Marius Ursaciuc, și viceprimarul Sucevei, Marian Ionescu, care și-au mărturisit amândoi crezul de sprijinitori ai actelor culturale. În atmosfera specifică locului, fără „fițe de protocol”, în care manifestările se desfășoară liber, neregizat, vernisajul (care a avut o prezentare moderată de „jupânul” Roman Istrati) a reliefat prin cuvântul conjugat al mai multor participanți (Viorel Seredenciuc, Mihai Pânzaru PIM, Corneliu Tincu, Mircea Dăneasă, Carmen Veronica Steiciuc…) calitatea artistică a lucrărilor și însușirile prin care cei doi expozanți și-au câștigat prețuirea și respectul în societate. Dacă Mircea Dăneasă (care a asigurat auditoriul că la „Casa Albă” vom avea în continuare parte de „surprize neașteptate”) a pus accentul pe cele două principii care trebuie să guverneze actul artistic, „democrația șanselor și senioria valorii”, reliefând „demnitatea, simplitatea și decența” creațiilor lui Radu Bercea și „indefinibilul pe care încearcă să-l transmită lucrările lui Ioan Bodnar”, Carmen Veronica Steiciuc (care, ca „simplu poet”, ne-a transmis „o reflecție generată de întâlnirea cu frumosul”), având drept motto cuvintele „poemul este o pictură fără formă, iar pictura este un poem cu formă”, a apreciat „jocul savant al construirii cromatice” la Radu Bercea, pe care l-a numit un „poet al culorii”, și vizibila „plăcere de a picta” a lui Ioan Bodnar, care creează plastic „o poezie tăcută care pătrunde direct în inimi atingându-ne sufletul cu multă lumină și culoare”.
„Ateneul Artelor” de la Casa Albă”, un loc de agregare și sincronizare spirituală care s-a „tatuat” definitiv pe epiderma culturală bucovineană
Dacă artiștii emoționați de valul aprecierilor și-au limitat cuvântul doar la invitația de-a le privi lucrările, iar amfitrionii la îndemnul de-a ne simți „ca acasă”, un membru al CUB – ului (Clubul Umoriștilor Bucovineni, care, cu doar câteva zile în urmă, și-a adunat „nucleul dur” de caricaturiști și epigramiști sub cupola „Ateneului Artelor” de la „Casa Albă” la un dialog „luat” în obiectivul camerei de filmat de o echipă a TVR Iași) din „aripa externă” (din afara perimetrului bucovinean, de la Pașcani), Dan Mihai Rusu a sintetizat momentul (vizavi de faptul că Ioan Bodnar este profesor de sport, iar Radu Bercea, deși este decanul de vârstă al CUB – iștilor suceveni, are o tinerețe molipsitoare) într-o epigramă: „E de și un aport / Printre pictori să faci sport, / Dar un exemplu / Ne oferă domnul Bercea”. Și pentru că Ioan Bodnar este și președintele Uniunii Ucrainenilor din România – Ținutul Bucovina, invitații au avut parte de un spectacol bilingv (româno-ucrainean) de cântec și poezie susținut de grupul artistic „Soacrele” și de solistul Mihai Cobziuc. Prilej pentru „jupânul de serviciu” Roman Istrati să cugete exclamativ: „Eu am avut o singură soacră și mi-a ajuns, iar Ioan Bodnar are opt!”. Încă o manifestare care se înscrie în agenda acțiunilor organizate la „Ateneul Artelor” de la Casa Albă”, un loc de agregare și sincronizare spirituală care s-a „tatuat” definitiv pe epiderma culturală bucovineană.






