Prețul de vânzare al benzinei la stațiile de distribuție din țară este apropiat de nivelurile practicate în statele membre UE, unde puterea de cumpărare a populației este net superioară românilor, în condițiile în care România beneficiază încă de o derogare a CE și aplică un nivel redus de accize.
Accizele percepute în România sunt deocamdată sub nivelul celor din alte state UE, datorită unei perioade de tranziție acordate de către Comisia Europeană (CE) pentru atingerea nivelului minim obligatoriu.
Chiar și în aceste condiții, prețul de distribuție la benzină și motorină practicat în România este apropiat de cel pe care îl plătesc cetățenii din Luxemburg, Irlanda, Spania, Suedia și Austria, țări cu o putere de cumpărare mult peste posibilitățile românilor, rezultă dintr-un document guvernamental obținut de MEDIAFAX.
Documentul, definitivat la începutul acestei săptămâni, prezintă o situație comparativă privind structura prețurilor practicate la nivel național, la 11 aprilie 2008, pentru benzină și motorină, comparativ cu cea a prețurilor din alte state membre UE, rezultate din consultarea datelor statistice publicate pe site-ul Uniunii Europene.
Datele relevă că prețul de distribuție din România, de 3,76 lei/litrul de benzină fără plumb și 4,07 lei/litrul de motorină, este apropiat celui practicat în Bulgaria (3,67 lei și, respectiv, 3,96 lei), Ungaria (4,24 lei și 4,45 lei) și Polonia (4,51 lei și 4,46 lei), dar și de cel din Luxemburg, țară cu unul dintre cele mai ridicate niveluri de viață din Europa (4,34 lei și 4,05 lei, preț mai mic decât în România la motorină), Irlanda (4,28 lei și 4,35 lei), Spania (4,07 lei și 4,14 lei), Suedia (4,76 lei și 4,91 lei) și Austria (4,45 lei și 4,49 lei).
Cursul de schimb luat în calcul la realizarea documentului este de 3,6 lei/euro.
Conform estimărilor pentru 2008 realizate de Fondul Monetar Internațional privind Produsul Intern Brut pe cap de locuitor calculat la puterea de cumpărare, România ocupă penultimul loc printre statele membre UE, cu 12.285 dolari, devansând doar Bulgaria (cu 12.251 dolari) și fiind net depășită de Luxemburg (83.456 dolari), Irlanda (44.415 dolari), Spania (30.764 dolari), Suedia (37.761 dolari) și Austria (39.846 dolari).
România se apropie din punct de vedere al prețului la benzină și motorină și de alte state puternic dezvoltate economic, precum Franța (4,97 lei și 4,63 lei) și Italia (4,97 lei și 4,85 lei) și are o distanță mică față de Germania (5,08 lei și 4,80 lei), Belgia (5,12 lei și 4,32 lei), Danemarca (5,01 lei și 4,77 lei), Finlanda (5,09 lei și 4,51 lei), Olanda (5,61 lei și 4,67 lei) și Portugalia (5,04 lei și 4,50 lei).
Grecia, cu un PIB pe cap de locuitor calculat la puterea de cumpărare de 30.745 dolari, are un preț de 4,04 lei la benzină fără plumb și de 4,26 lei la motorină, iar în Cipru, cu un PIB pe cap de locuitor de 48.990 dolari, se plătește mai puțin decât în România la benzină fără plumb și motorină, cu 3,71 lei și, respectiv, 3,90 lei.
Statele care au aderat în 2004 la UE și care ocupă o poziție mult mai avansată în privința puterii de cumpărare au, de asemenea, prețuri sensibil apropiate la carburanți de cele din România. În Cehia se plătește 4,42 lei/litru pentru benzina fără plumb și 4,53 lei pentru motorină, iar în Slovenia este perceput un preț de 3,85 lei la benzina fără plumb și de 4 lei la motorină, sub prețul din România.
Ministrul Economiei și Finanțelor, Varujan Vosganian, a anunțat, luni, că va discuta cu producătorii și comercianții de combustibili în privința creșterilor de prețuri, arătând că Executivul va încerca să restrângă dorința unor companii de pe lanțul de producție-distribuție de a-și maximiza profiturile pe baza conjuncturii externe.
„Atragem atenția mai ales companiilor care comercializează produse realizate cu materii prime din România. Vom avea discuții cu acestea, mai ales că în modul în care s-a încheiat contractul de privatizare la Petrom, România are cele mai mici redevențe din Europa și nu se vede acest lucru în prețuri”, a afirmat Vosganian, într-o conferință de presă.
El a arătat că se va face și o analiză a bilanțurilor companiilor petroliere pentru anul 2007.
„Ar fi corect ca profiturile să nu fie obținute din creșterea prețurilor. Numai o relație corectă cu consumatorii poate duce la un profit stabil pe termen lung”, a completat Vosganian.
România se află printre ultimele patru locuri din Uniunea Europeană în ceea ce privește nivelul taxelor în prețul combustibilului.