Rezultatele de la Evaluarea Națională au determinat o dispută între consilierul prezidențial Daniel Funeriu, care spune că dacă subiectele au fost manipulate, atunci asistăm la o fraudă comandată politic, și PSD, care susține că fostul ministru „nu are nici un fel de rușine pentru ceea ce face”.
De asemenea, Ministerul Educației Naționale își exprimă dezacordul față de „încercarea de a politiza discuțiile pe marginea rezultatelor obținute de elevi la examenele din cadrul Evaluării Naționale 2013”, menționând că „acest tip de dezbateri politicianiste aduce prejudicii demnității și profesionalismului cadrelor didactice și umbresc munca elevilor și părinților”.
Funeriu comentează, pe blog, rezultatele obținute la examenele de la Evaluarea Națională: „Toți elevii care au luat note mari și profesorii lor trebuie felicitați; Dacă rezultatele reflectă realitatea, atunci înseamnă că avem un salt spectaculos al rezultatelor. Ceea ce ar fi foarte bine; Dacă subiectele au fost manipulate astfel încât procentajele de reușită să fie artificial de mari atunci ne aflăm în fața unei fraude instituționale comandată politic; Notele de la evaluarea națională sunt luate în considerare pentru intrarea la liceu. Deci este vorba despre un concurs și nu doar despre un simplu examen. Așadar subiectele nu trebuie numai să verifice nivelul de cunoștințe dar și să stabilească o ierarhie”.
În replică, purtătorul de cuvânt al PSD, Cătălin Ivan, afirmă că discuțiile declanșate în spațiul public de fostul ministru al Educației, Daniel Funeriu, cu privire la gradul de promovabilitate la examenul de Evaluare Națională denotă „rea-credință fără limite și dorință de a manipula opinia publică”.
„Domnul Funeriu dă dovadă de rea-credință fără limite și dorință de a manipula opinia publică, fără a avea niciun fel de rușine pentru ceea ce face. Pur și simplu fostul ministru al Educației pare furios că nu sunt mai mulți copii picați la acest Examen. Mă întreb dacă în perioada de mandat a domnului Funeriu nu se cerea cumva intenționat să fie făcute subiecte foarte grele, pentru a pica cât mai mulți elevi, așa cum s-a întâmplat la examenele de Bacalaureat”, a afirmat Cătălin Ivan.
Potrivit acestuia, anul acesta a fost un examen corect, cu reguli stricte. „S-a păstrat un standard ridicat al rigorii, al seriozității și al responsabilității, standard specific unui astfel de examen. Examenele s-au desfășurat în săli supravegheate video pentru al doilea an consecutiv și așa se va întâmpla și de acum înainte. Am demonstrat că atunci când lucrurile sunt pregătite din timp, cu atenție, putem repara și evita toate greșelile făcute în trecut. Felicit ministerul Educației pentru organizarea Examenelor Naționale”, a încheiat purtătorul de cuvânt al PSD.
Pe de altă parte, Ministerul Educației Naționale precizează că procentul de 75,91% al mediilor peste 5, obținut de elevi, la Evaluarea Națională 2013, este mai mic decât în anul 2010, când a fost 85,97%, sau în anul 2011, când procentul atins a fost de 81,79%.
„Ministerul Educației Naționale își exprimă dezacordul față de încercarea de a politiza discuțiile pe marginea rezultatelor obținute de elevi la examenele din cadrul Evaluării Naționale 2013. Argumentele corecte și coerente nu pot fi construite decât pe baza unei analize obiective a datelor, cumulate cu cercetarea specialiștilor în domeniul științelor educației. Orice altă discuție, care vizează exclusiv câștigul de capital politic, aduce deservicii interesului elevilor și sistemului de învățământ românesc, în general, care se află într-un proces de recâștigare a prestigiului. Deopotrivă, acest tip de dezbateri politicianiste aduce prejudicii demnității și profesionalismului cadrelor didactice și umbresc munca elevilor și părinților”, se arată într-un comunicat al Ministerului.
MEN precizează că elaborarea subiectelor pentru Evaluarea Națională se face în baza programei de examen parcurse de elevi.
„Subiectele au un grad de dificultate mediu și vizează evaluarea competențelor dobândite de elevi pe parcursul ciclului gimnazial. Toate subiectele sunt traduse în 6-8 limbi, în funcție de caz. În procesul de elaborare și selectare a subiectelor pentru Evaluarea Națională 2013 au fost implicați 250 de profesori, din toată țara, care predau la catedră, sub coordonarea Centrului Național de Evaluare și Examinare. Procesul de elaborare și selectare a subiectelor începe în luna octombrie a anului precedent examenelor și se încheie în luna iunie a anului în care se susține Evaluarea Națională. Subliniem că toți itemii care se află în baza de date a Centrului Național de Evaluare și Examinare sunt supuși unei verificări multiple. De asemenea, păstrarea și transmiterea subiectelor se face în condiții de maximă securitate. Examinarea elevilor a fost corect realizată, în fiecare sală de examen din țară au funcționat camerele de supraveghere, iar profesorii-supraveghetori au asigurat desfășurarea, în bune condiții, a probelor”, se mai arată în comunicatul MEN.
Un procent de 75,91 dintre elevi au luat note peste 5 la Evaluarea Națională, cele mai bune rezultate fiind în județul Brăila, respectiv 89,82%, iar cele mai scăzute în Olt, cu 60,98%, potrivit datelor finale, înainte de rezolvarea contestațiilor, centralizate de Ministerul Educației.
La examenele din cadrul Evaluării Naționale 2013, înainte de rezolvarea contestațiilor, 123.503 elevi, reprezentând 75,91%, au obținut note peste 5, a anunțat Ministerul Educației Naționale (MEN), după centralizarea rezultatelor din toate județele și din București, înainte de soluționarea contestațiilor.
Numărul elevilor care au obținut note peste 5 la Evaluarea Națională 2013 a crescut cu aproape 10% față de 2012, când au fost 66,12% elevi cu note peste 5. În 2011 au obținut note peste cinci 81,79%, în 2010 – 85,97%, în 2009 – 88,90%, în 2008 – 89,93%, în 2007 – 77,96%, în 2006 – 67,16%, în 2005 – 62,39 și în 2004 – 71,38%.