Persoanele care vor fi disponibilizate din sectorul feroviar de stat vor primi, pe lângă indemnizația de șomaj, o sumă de două ori mai mare decât salariul mediu net pe economie, la data desfacerii contractului de muncă, la care se adaugă un venit lunar de completare pentru o perioadă de 20-24 luni.
Suma pe care angajații o vor primi în momentul disponibilizării colective va fi de două ori mare decât salariul mediu net pe economie din luna ianuarie a anului în care s-a efectuat concedierea, comunicat de Institutul Național de Statistică.
„Venitul lunar de completare se stabilește odată cu indemnizația de șomaj și este egal cu diferența dintre salariul individual mediu net pe ultimele trei luni înainte de concediere, stabilit pe baza clauzelor din contractul individual de muncă, dar nu mai mult decât salariul mediu net pe economie din luna ianuarie a anului în care s-a efectuat concedierea, comunicat de Institutul Național de Statistică, și nivelul indemnizației de șomaj”, se arată în nota de fundamentare a unui proiect de ordonanță elaborat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI).
Venitul de completare va fi acordat pe perioade diferite, în funcție de vechimea în muncă a persoanelor concediate, respectiv 20 de luni pentru persoanele care au o vechime în muncă de până la 15 ani, 22 de luni pentru salariații care au o vechime în muncă între 15 și 25 de ani și 24 de luni pentru salariații care au o vechime în muncă de peste 25 de ani.
În perioada în care vor beneficia de venitul de complementare, persoanele vor fi obligate să se prezinte lunar de câte ori sunt solicitate la agenția pentru ocuparea forței de muncă pentru a primi sprijin în vederea încadrării în muncă, să comunice în termen de trei zile agenției pentru ocuparea forței de muncă orice modificare a condițiilor care au condus la acordarea drepturilor și să caute activ un loc de muncă, să participe la serviciile pentru stimularea ocupării și de formare profesională oferite de agenție.
Nu vor beneficia de venitul lunar de completare persoanele care nu îndeplinesc condițiile prevăzute de lege pentru stabilirea indemnizației de șomaj.
De asemenea, vor beneficia de prevederile ordonanței numai persoanele care au încheiat contracte individuale de muncă pe durată nedeterminată cu cel puțin 12 luni înainte de data concedierii.
MTI motivează în nota de fundamentare necesitatea disponibilizărilor prin faptul că „în ultimii ani cota de piață a volumului de transport feroviar a fost în continuă scădere”, astfel că „se impune corelarea numărului de personal din sistemul feroviar cu volumul de activitate”.
Anul trecut volumul de marfă transportat de CFR Marfă a scăzut cu 50% față de anul 2008, iar compania nu a putut plăti taxa de utilizare a infrastructurii către CFR SA, „căreia la rândul său i-a fost deteriorată și mai mult situația economico-financiară”.
O situație similară se înregistrează și în cazul transportului feroviar de călători, traficul scăzând din cauza crizei economice și a scăderii contribuției de la bugetul de stat pentru plata subvențiilor.
Sindicaliștii de la CFR Marfă s-au întâlnit marți cu reprezentanții companiei pentru a discuta despre planul de restructurare al operatorului de marfă, care intenționează să disponibilizeze, cel mai târziu de la 1 martie, un număr de 6.380 de angajați.
Președintele Federației Mecaniicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, a declarat, la finalul întâlnirii, că administrația CFR Marfă s-a opus cererii sindicaliștilor ca disponibilizații să primească venituri de completare.
Măntescu, a declarat, la finalul întâlnirii care a durat aproximativ patru ore, că directorul CFR Marfă a refuzat să consemneze punctul de vedere al sindicatelor în procesul verbal al întâlnirii, fără să motiveze decizia sa.
Potrivit liderului sindical, sindicaliștii nu sunt de acord cu disponibilizarea fără acordarea de venituri în completare și au revenit cu solicitarea referitoare la salariile compensatorii pentru salariații disponibilizați și tratarea acestora nediscriminatoriu față de salariații disponibilizați din subordinea Ministerului Economiei, care au benficiat de plăți compensatorii conform HG 938/2009.
În proiectul de ordonanță se mai arată că se impune adoptarea unor măsuri imediate, pentru atenuarea impactului social determinat de efectele proceselor de restructurare și reorganizare, în vederea asigurării protecției sociale a persoanelor disponibilizate prin concedieri colective în sectorul feroviar, precum și pentru instituirea unui regim echitabil în raport cu reglementările în materie din
alte sectoare de activitate, precum sectorul minier.