Șapte locomotive cu abur din Sibiu au fost vândute la prețuri foarte mici, din care una ce valora 65.000 de euro a fost dată cu 4.000 de euro, reclamă directorul Muzeului Național Brukenthal, Sabin Luca, potrivit căruia acestea făceau parte din patrimoniul național, Poliția făcând cercetări.
Directorul Muzeului Național Brukenthal, Sabin Luca, a declarat, luni, într-o conferință de presă, că intenționa să expună într-un muzeu al industriilor cele 40 de locomotive cu abur din Muzeul Locomotivelor cu Abur din Sibiu, însă este nevoit să renunțe la proiect, „din motive administrative”, transmite corespondentul MEDIAFAX.
„Eu, ca persoană, ca manager, ca om de cultură, ca profesor, sunt obligat să renunț la acest proiect din cauze administrative. Se prăpădește sub ochii noștri patrimoniul cultural acumulat în România, se scoate la mezat. Se vând locmotivele dintr-un muzeu constituit legal și se vând fără nicio problemă, cu preț de sub 1 la sută din prețul estimat și umblă liniștite prin lumea din jurul nostru”, a spus Sabin Luca.
Potrivit acestuia, Muzeul Locomotivelor cu Abur din Sibiu a fost înființat în august 1994 și cuprinde 40 de locomotive cu abur, pluguri și macarale cu abur care au circulat pe căile ferate din România în urmă cu peste o sută de ani.
În 31 decembrie 2000, locomotivele au fost declarate, prin ordin al Ministrului Culturii, bunuri de tezaur, fiind protejate de lege.
Sabin Luca a declarat că, în timp ce purta discuții cu reprezentanții Ministerului Culturii pentru deschiderea, la Sibiu, a Muzeului Industriilor care să pună în valoare locomotivele cu abur, a aflat că șapte dintre acestea au fost scoase la licitație.
Locomotivele aparțineau SC Brafor SA Brașov care, în anul 2007, era în lichidare voluntară și a cerut Ministerului Culturii, care avea drept de preempțiune (dreptul de care se bucură cineva de a fi preferat în calitate de cumpărător al unui bun – n.r.) sume cuprinse între 30.000 și 70.000 de euro pentru fiecare dintre cele șapte locomotive.
Statul a renunțat, însă, la acest drept și a anunțat firma că poate scoate locomotivele la licitație, dar cu sume care să fie minim ca cele cerute ministerului.
„Lichidate voluntar! Statul român lichidează patrimoniul voluntar. Este vorba de un bun de tezaur. Dreptul (de preempțiune – n.r.) e obligatoriu să fie folosit de Guvern, în primul rând, pentru că instituțiile specializate, cum suntem noi, nu avem pentru așa ceva bani”, susține directorul Muzeului Național Brukenthal.
Potrivit acestuia, una dintre locomotive a fost vândută Primăriei Zlatna, județul Alba, cu suma de 18.000 de lei.
„La Zlatna s-a vândut una dintre locomotive, care aici este cotată la minim 65.000 de euro, cu 18.000 de lei, adică vreo patru mii euro. Mai mult, locomotiva este la Cluj, pe undeva, într-un atelier de reparații. Atenție, fiind vorba de tezaur, deja asimilează penalului”, a afirmat Sabin Luca, care a adăugat că restauratorii muzeului trebuie să aibă experiență de minim zece ani și să fie supervizați pentru a putea interveni cu lucrări asupra unui bun de tezaur.
Potrivit datelor deținute de reprezentanții Direcției de Cultură Sibiu, locomotiva a fost transportată în data de 16 ianuarie 2013 spre un un atelier de reparații din Cluj-Napoca.
În acest caz au început cercetări și ofițerii Compartimentului pentru Protejarea Patrimoniului Cultural Național din cadrul Serviciului Investigații Criminale Sibiu, care urmează să stabilească în ce condiții a ajuns acolo și dacă atelierul respectiv este autorizat să efectueze lucrări asupra unui bun din patrimoniul național.
Până la ora transmiterii acestei știri, reprezentanții Compartimentului pentru Protejarea Patrimoniului Cultural Național din cadrul Serviciului Investigații Criminale Sibiu nu au prezentat un punct de vedere.