Mircea Dinescu și Ticu Dumitrescu, membri ai Colegiului CNSAS, consideră „un pas înainte” modul în care funcționarea instituției pe care o reprezintă a fost salvată prin adoptarea, ieri, a unei Ordonanțe de Urgență de către Executiv.
„Este un colac de salvare pentru instituția noastră această ordonanță de urgență. Dacă ea nu ar fi ieșit și decizia Curții Constituționale s-ar fi publicat în Monitorul Oficial, se putea ajunge la situația în care să avem sigiliu pe ușă și să roim pe lângă sediu ca albinele care nu găsesc urdinișul. Acum trebuie să avem grijă să prindem acest colac de salvare și să ne facem în continuare treaba pentru care suntem acolo”, a declarat Dinescu, aseară.
Mai sceptic, Constantin Ticu Dumitrescu s-a arătat și el „relativ mulțumit” de soluția de compromis găsită de Executiv, însă a precizat că așteaptă „mult mai multe” de la legea de funcționare a CNSAS ce urmează a fi elaborată în viitorul apropiat.
„E bine că nu mai suntem la cheremul justiției din România. Sperăm să putem salva instituția și să ne putem face treaba, iar noua lege, pe care deja o așteptăm, să ne permită să funcționăm în continuare și să ducem la bun sfârșit deconspirarea foștilor securiști”, a declarat Dumitrescu, tot ieri.
Direcția de Investigații a CNSAS va fi cea care, în urma verificărilor, va transmite celui vizat o înștiințare potrivit căreia, în opinia cercetătorilor, a colaborat sau nu cu Securitatea, urmând ca această comunicare să poată fi contestată sau nu fie la Colegiu, fie la instanță, conform noii legi.
Sistem nou.
Ordonanța de Urgență adoptată, ieri, de Guvern și care permite continuarea activității CNSAS și după ce Curtea Constituțională a decis că Legea de funcționare a instituției e neconstituțională, instituie noul sistem pentru a evita vechiul traseu al documentelor, în care Colegiul se pronunța atât în primă fază, cât și în ceea ce privește momentul imediat ulterior, cel al contestației.
„Se elimină astfel ceea ce ni s-a părut de la început eronat în vechea lege, adică să fii judecat la contestație de același for care a dat primul verdict, prima decizie”, au declarat surse din Colegiul instituției.
În aceste condiții, Direcția de Investigații a CNSAS, cea care până acum avea datoria de a căuta în dosare și de a întocmi documentația și probatoriul în baza cărora erau luate deciziile de către membrii Colegiului, nu se va mai afla sub filtrul acestuia ci va acționa independent.
Pe măsură ce arhivele sunt verificate și indiciile adunate, Direcția Investigații va comunica celor cercetați atât din oficiu, cât și la cerere, ce consideră că reiese din documentele din dosare – colaborare sau necolaborare. Odată cu respectiva comunicare, celor cercetați le va parveni și o copie după documentația ce-i incriminează, dacă este cazul. Potrivit acelorași surse, comunicarea Direcției Investigații va putea fi contestată de cel vizat, dacă acesta va considera de cuviință, fie la Colegiul instituției, fie direct în instanță. Dacă se apelează la Colegiu, decizia acestuia poate fi de asemenea contestată ulterior în instanță.
Sursele citate au mai precizat că aceasta este modificarea esențială adusă legii CNSAS și modului de funcționare al instituției, restul fiind, mai degrabă, „formale”.
Acces la propriul dosar.
În continuare, CNSAS va oferi accesul liber la propriul dosar, în aceleași condiții ca și până la momentul la care vechea lege a fost declarată neconstituțională. Pe lângă aceasta, CNSAS va păstra și va studia în continuare documentele ce i-au fost deja transmise.
Colegiul instituției, pe de altă parte, va fi responsabil de gestionarea arhivei, de acreditarea cercetătorilor, de comunicarea informațiilor de interes public, va organiza diverse activități de cercetare științifică și simpozioane și va primi, în continuare, arhive întocmite de fostul regim de la instituțiile care încă le dețin.
Ordonanța de Urgență mai precizează că personalul angajat la CNSAS rămâne în funcție și că președintele instituției rămâne ordonator principal de credite.
În așteptarea noii legi.
Ordonanța de Urgență publicată ieri de Guvern produce efecte până la momentul la apariției unei noi legi de funcționare a CNSAS.
În 31 ianuarie, Curtea Constituțională a decis, cu unanimitate, că legea după care CNSAS funcționa este neconstituțională. Decizia CC a fost luată după ce avocatul lui Dan Voiculescu, Sergiu Andon, a ridicat o serie de excepții de neconstituționalitate în legătură cu respectivul act normativ în timpul procesului dintre fostul lider conservator și instituția care a statuat că a fost colaborator al Securității.
Verificări din oficiu și la cerere
Potrivit textului ordonanței aprobate, vor fi verificate din oficiu doar următoarele categorii de demnitari: președintele României, deputații și senatorii, membrii Guvernului, inclusiv secretarii de stat și directorii din ministere, prefecți și subprefecți, primarii, viceprimarii, consilierii județeni și locali, șefii serviciilor deconcentrate, secretarii generali de la Parlament, consilierii prezidențiali și de stat, directorii și adjuncții SRI, SIE, SPP, STS și din cadrul Direcției Generale de Informații din cadrul MAI.
Judecătorii și magistrații-asistenți de la Înalta Curte de Justiție și Casație și de la Curtea Constituțională, procurorii de la Parchetul de pe lângă ÎCJC și cei din cadrul DNA, judecătorii, procurorii de la instanțele civile și militare, avocații, notarii, cei cu funcții de conducere în Garda Financiară și din organele vamale, personalul diplomatic și consular, rectorii și ierarhii președinții, vicepreședinții și ceilalți membri ai conducerii partidelor, precum și avocatul poporului, sau șefii din poliție și armată vor fi verificați numai la cerere, în baza dreptului de acces la informație care ar poate fi exercitat de către orice cetățean, precum și de către presa scrisă și audiovizuală, partide politice, ONG-uri sau instituții publice. În categoria celor verificați la cerere au fost introduși și membrii în consiliile de administrație de la SRR și SRTv, ori din CA ale serviciilor private de presă, analiști politici și cei asimilați acestora.