Școala de acasă

Din cauza problemelor de sănătate, peste 200 de elevi suceveni învață la domiciliu



Elevii a căror stare de sănătate nu le permite deplasarea până la o unitate de învățământ, cei care prezintă dificultăți de învățare din cauza unor deficiențe mintale, iar prin urmare nu pot obține rezultate satisfăcătoare în cadrul sistemului de învățământ de masă, sunt școlarizați la domiciliu de cadre didactice specializate.
206 elevi din Suceava sunt în situația de a învăța acasă din cauza acestor deficiențe.
Cât privește distribuirea acestora pe cicluri de învățământ, la învățământul primar sunt școlarizați 97 de elevi (15 în clasa I, 32 – clasa a II-a, 20 – clasa a III-a și 30 – clasa a IV-a), la învățământul gimnazial învață 75 de elevi (21 în clasa a V-a, 15 – clasa a VI-a, 12 – clasa a VII-a și 27 – clasa a VIII-a), iar în clasele a IX-a și a X-a sunt școlarizați peste 30 de elevi.
Potrivit Metodologiei, „beneficiază de școlarizare la domiciliu copiii/elevii
nedeplasabili, cu boli cronice, cu sau fără alte deficiențe asociate, și elevii aflați în stare de convalescență de lungă durată, după afecțiuni/traumatisme care au necesitat sau nu intervenții chirurgicale, tratamente spitalicești etc”.
Numărul elevilor care învață acasă este într-o ușoară creștere. În anul școlar 2011- 2012, în județul Suceava, 175 de copii cu nevoi speciale au fost instruiți la domiciliu, iar în anul școlar 2012-2013, 195 de elevi au învățat acasă sub supravegherea unui profesor specializat.
Elevii școlarizați la domiciliu beneficiază de planuri educaționale personalizate, planuri individuale de predare în acord cu programa școlară, elaborate de cadrele didactice de specialitate și avizate de psihologi, psihopedagogi și asistenții sociali.
Durata unei ore de curs pentru învățământul primar este de 45 de minute, iar pentru învățământul liceal și gimnazial este de 50 de minute. Numărul maxim de ore/săptămână este de patru ore pentru învățământul primar și de șase ore pentru
învățământul gimnazial și liceal.
30 de profesori de sprijin, în loc de 51
Potrivit prof. Camelia Darie, director în cadrul Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă Suceava, „în județ, 30 de profesori de sprijin, cadre didactice calificate, asigură pregătirea necesară acestor elevi, prin intermediul planurilor educaționale adaptate cerințelor elevilor pentru care școala se face acasă”.
Aceasta a mai precizat că, potrivit Metodologiei cadru privind școlarizarea la domiciliu, la fiecare patru copii trebuie să existe un cadru didactic. La un calcul simplu, în județul Suceava ar fi nevoie de 51 de profesori pentru cei peste 200 de copii care învață acasă.
“Cu toate că numărul cadrelor didactice este mic, reușim să gestionăm situația astfel încât atât profesorii, cât și elevii și părinții să fie mulțumiți”, a mai explicat Camelia Darie.
În cazul unei situații neprevăzute, în care un elev din învățământul de masă se confruntă cu un accident și are nevoie de o perioadă mai îndelungată pentru a se reface, părinții acestuia trebuie să se adreseze Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Suceava (CJRAE). Evaluarea stării de sănătate a elevilor în vederea școlarizării la domiciliu se realizează la cererea părinților în baza unui dosar individual, depus la comisia de expertiză din cadrul CJRAE.
În cazul în care starea de sănătate are o evoluție favorabilă, elevii instruiți acasă se pot înscrie în învățământul de masă, beneficiind de aceleași drepturi precum ceilalți colegi.