Despre sistemul step-by-step (I)



Psiholog Mihaela Zaharia
Psiholog Mihaela Zaharia

– Care este istoria sistemului step-by-step? Care sunt inventatorii, promotorii sistemului step-by-step? Pe ce studii psihologice se bazează principiile acestui sistem? Ce cursuri speciale urmează educatorii și profesorii din acest sistem?
– Alternativa Step by Step a apărut în peisajul educațional românesc în 1994 sub numele de Head Start ca program educațional inițiat de Fundația Soros pentru o Societate Deschisă, destinat copiilor proveniți din medii sociale defavorizate, cu scopul de a le asigura acestora succesul în educație prin participarea lor la un program de educație timpurie de calitate. Alternativa s-a extins rapid, astfel încât dacă în 1994 vorbeam de câte 2 grupe de preșcolari în 8 grădinițe, în acest moment vorbim de peste 820 de grupe în 40 de județe. Din 1995 alternativa s-a aplicat și în învățământul primar, de la câteva clase rețeaua extinzându-se în acest an școlar la 135 de clase I, 156 clase a II-a, 169 clase a III-a, 149 clase a IV. Din 1998 extinderea și monitorizarea alternativei a fost preluată de Asociația non-guvernamentală Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională STEP BY STEP.
Principiile programului STEP BY STEP se bazează pe abordarea bazată pe nivelul de dezvoltare al copilului, fiind fundamentată de teoriile lui Jean Piaget, Eric Erikson și L.S.Vâgotsky și pleacă de la recunoașterea faptului că un copil mic învață activ, acumulând permanent noi informații despre lumea înconjurătoare prin joc, el trece prin stadii de dezvoltare previzibile, dar este un individ unic, care crește și se dezvoltă în ritm propriu, fiind dependent de alții în privința dezvoltării emoționale și cognitive, prin interacțiune socială.
Educatorii și învățătorii care lucrează în această alternativă parcurg sesiuni de formare inițială și continuă în cadrul cărora învață cum să traducă în sala de grupă/clasă principiile STEP BY STEP, dobândind dincolo de o atitudine de respect față de copil, cunoștințe despre: organizarea funcțională a mediului sălii de grupă/clasă pe centre de activitate, modalități de realizare a individualizării educației astfel încât să răspundă nevoilor individuale ale copiilor, modalități variate în care să comunice și să lucreze cu părinții și familiile copiilor pentru a construi un parteneriat real.
– Prin ce se deosebește sistemul step-by-step de sistemul tradițional de învățământ?
– În grupele și clasele Step by Step se aplică același curriculum național pe care îl regăsim în majoritatea grădinițelor și școlilor publice de stat. De la această similitudine pornesc diferențele. Modalitățile prin care un copil învață aceleași conținuturi la Step by Step sunt diferite de ce se întâmplă în sistemul tradițional. Dacă primul promovează învățarea prin descoperire, prin interacțiune cu mediul, stimulând curiozitatea naturală a copilului și valorizând participarea sa la procesul de educație, sistemul tradițional e încă centrat pe acumularea unor cunoștințe și asimilarea unor comportamente. La Step by Step copiii sunt încurajați să învețe unii de la alții, se organizează multiple oportunități de învățare în cooperare, ceea ce nu caracterizează deocamdată și sistemul tradițional. În acest context al transformării și centrării sistemului de educație pe copil și pe nevoile lui, e bine de știut că învățământul preșcolar s-a deschis foarte mult în ultima perioadă, inspirat de alternativele educaționale, în special de Step by Step de la care a preluat idei și concepte importante precum: întâlnirea de dimineață sau organizarea clasei pe centre. Cu toate acestea, o grupă Step by Step se diferențiază de o grupă tradițională în primul rând prin organizarea mediului sălii de grupă de unde lipsește catedra, cu o structurare pe centre de activitate care să permită copiilor experimentarea și manipularea materialelor și ideilor specifice alfabetizării, matematicii/științei, construcție sau jocului de rol.
– Sistemul step-by-step se adresează tuturor copiilor sau doar unor categorii? Exista copiii cărora nu le este recomandat acest sistem?
– Alternativa Step by Step este adecvată oricărui copil. Ea promovează respectul pentru unicitate și individualitatea persoanei, principii democratice în sala de grupă, învățarea prin metode interactive, toate acestea fiind ncesare și binevenite fiecărui copil. La Step by Step copiii nu sunt etichetați, nu există ierarhii, sunt valorizate aptitudinile și acceptate nevoile fiecărui copil. Pentru a te înscrie într-o grupă/clasă Step by Step nu este nevoie de testări ale achizițiilor academice ale copiilor. Oricine se poate înscrie, în limita locurilor disponibile în grupa/clasa respectivă.