Designeri de pe băncile școlii



Profesorul Nicolae Moroșan, prezentând lucrările și proiectele elevilor săi
Profesorul Nicolae Moroșan, prezentând lucrările și proiectele elevilor săi

Pentru unii elevi, anii de liceu înseamnă doar clasicele materii de studiu, pe care trebuie să le învețe de voie, sau de nevoie.
Pentru câțiva elevi de la Colegiul de Artă „Ciprian Porumbescu”, anii de liceu sunt ani de creație, de ore în șir de muncă, aplecați asupra foii de desen. Este vorba despre elevi care studiază profilul design ambiental, un profil relativ nou, iar la prima vedere, cu mare „priză” printre elevi.
Etapele de lucru
Piese de șah din sticlă și suport metalic, lămpi de birou, mașini de călcat, piese de mobilier sau scări de interior, toate aceste obiecte prind formă și culoare mai întâi pe foaia desen, iar mai apoi sunt lucrate din carton, polistiren expandat, sau alte materiale pe care le au elevii la îndemână.
Cel mai important lucru este însă ca ceea ce realizează elevii să aibă un design inedit și atrăgător.
„Rămân de foarte multe ori surprins de ceea ce ajung să realizeze la sfârșitul unui proiect, pentru că la design nu sunt șabloane și nici rețete”, povestește profesorul elevilor de la clasa de design, Nicolae Moroșan.
În momentul în care încep să lucreze, elevii sunt îndrumați, însă fiecare are libertatea să facă ce-i place, să fie creativ, pentru că numai așa, spune profesorul Moroșan, „interesul elevilor crește enorm”.
Zeci de ore de lucru pe săptămână
Design este un cuvânt atât de uzual în ultima vreme, iar printre tineri stârnește mare interes, mai ales când vine vremea să se îndrepte spre un anumit profil, și mai târziu spre o anumită carieră.
Tocmai din acest motiv, profesorul Moroșan spune că prima întrebare pe care o adresează elevilor săi, în momentul în care vin să studieze design ambiental, este dacă știu ce înseamnă cuvântul și dacă știu ce înseamnă să studiezi designul.
Elevii au posibilitatea să aleagă acest profil în clasa a XI-a, și se specializează timp de doi ani de zile, pe această linie.
„În general, elevii vin la design ambiental pentru că sună interesant. Cei care vin, de obicei, nu renunță, însă există și excepții”, a spus profesorul Nicolae Moroșan.
Cei care vor să urmeze acest profil trebuie să fie, în primul rând, desenatori foarte buni, să simtă forma, să o perceapă și apoi să o creeze.
Opt elevi de-ai profesorului Moroșan vor termina anul acesta profilul design, și alți nouă elevi sunt acum în clasa a XI-a și vor absolvi anul viitor.
Pe lângă orele de curs obișnuite, pe care le urmează orice elev licean, școlarii designeri studiază în plus, la școală, câte 10 sau 12 ore pe săptămână, la obiectele de specialitate. Dar asta nu este îndeajuns, pentru că profesorul Moroșan susține că „elevii care se limitează doar la orele de la școală nu obțin rezultate”.
Așa se face că elevii cu adevărat pasionați de ceea ce studiază mai au de lucrat ore suplimentare acasă, în fața planșei sau a machetei. „Pentru ei desenul trebuie să fie ca spălatul pe dinți, să le intre în obișnuință, să simtă nevoia să deseneze”, a precizat Nicolai Moroșan.
Machete de mașini unicat
Profesorul se laudă cu o serie de elevi „pe cinste”, pentru care a crea înseamnă a trăi.
Gicu Chistol și Dumitru Furculiță sunt doi dintre elevii profesorului Moroșan. Ei sunt din Republica Moldova, iar pasiunea lor este să creeze modele de mașini. Forme nemaiîntâlnite, cu totul originale, modele deosebite de mașini prind contur pe planșele celor doi elevi. Profesorul Nicolae Moroșan povestește că celor doi elevi ai săi le este foarte ușor să deseneze orice model de mașină. „Sunt atât de pasionați de mașini, încât cunosc fiecare model până în cel mai mic detaliu, și-l pot reproduce pe planșă”. Mai mult, aceștia nu numai că reproduc modele de mașini deja existente. Cei doi creează propriile lor modele, unicate.
Sigla unei facultăți, creată de un elev la design ambiental
Un alt elev de-al profesorului Moroșan, care anul acesta va termina, este cel care a creat sigla Facultății de Inginerie Alimentară a Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava.
Sunt elevi care colaborează cu anumite firme, în materie de design. „Designul e implicat în orice, iar aptitudinile pe această ramură pot fi fructificate în foarte multe domenii, de la industrie, construcții și până la publicitate sau mass-media”, susține profesorul Moroșan.
În general, cei mai mulți dintre absolvenții clasei de design ambiental se îndreaptă către facultăți cu același profil, sau către facultățile de arhitectură din țară. Există însă și excepții, pentru că profesorul Moroșan are elevi foarte buni, cu înclinații spre design sau arhitectură, dar care aleg să urmeze o altă facultate.
„Chiar anul acesta am un elev, foarte bun, îmi place cum lucrează, dar care nu vrea să meargă mai departe pe același profil și vrea să urmeze filologie”, a mai spus Nicolae Moroșan.


Macheta realizate de elevii de la arhitectura
Macheta realizate de elevii de la arhitectura
Cutie pentru sticlele de vin
Cutie pentru sticlele de vin
Schita masa de picnic
Schita masa de picnic
Schite de masini
Schite de masini
Profesorul Nicolae Moroșan, prezentând lucrările și proiectele elevilor săi
Profesorul Nicolae Moroșan, prezentând lucrările și proiectele elevilor săi