Creația artistică îmbunătățește considerabil starea emoțională. Desenul este o activitate care atrage copilul. Prin desen el se exprimă liber de cele mai multe ori. Deschizându-și inima poate trece dincolo de aparențe și de limitele impuse de el sau de alții din jurul lui.
Prin desen un copil poate face progrese în comunicare și în dobândirea încrederii în șine (este un sprijin și pentru copilul cu probleme de exprimare sau de vorbire).
Desenul ascute capacitatea de observare, atenția, concentrarea și educa răbdarea. Aducerea frumosului în viața de zi cu zi stimulează creativitatea și imaginația. Creșterea sociabilității este de asemenea o urmare firească a detașării copilului de zbuciumul zilnic al unui program încărcat. Devenind mai sociabil crește puterea de adaptare și se reduce starea de anxietate.
În cele mai multe cazuri copilul iubește desenul de mic. Este fascinat de culoare, de urma lăsată pe hârtie, de faptul că el produce și conduce acea urmă.
Ca părinți avem de multe ori pornirea de a considera desenul o activitate mai puțin importantă în comparație cu învățarea unei poezii, lecțiile de dans, temele acasă sau alte „completări” de program pe care le creăm copilului. De aceea este posibil ca desenul să iasă treptat din preocupările lui (cu excepția celor cu adevărat pasionați), nemaiavând timp de „așa ceva”.
Ideea este însă pe dos. Ar trebui să stimulăm această activitate. Asta nu înseamnă să-l trimiți în cameră lui să deseneze, ci o activitate în care să te implici cât mai mult alături de el. Copilul îți va explica uneori cu lux de amănunte ce a desenat, ce semnifică anumite elemente din desenul lui. Poți să descoperi în această conversație involuntară a copilului preocupările lui, reținerile, fricile, atașamentul față de un părinte sau o anumită persoană, într-un mod mult mai profund decât provocând un dialog, pe o anumită temă, pe o canapea. Atunci va tria conștient ce îți spune.
Într-o interpretare de specialitate, psihologii descoperă din analizarea unui desen foarte multe detalii ale personalității copilului, ale preocupărilor lui. Informațiile provin din culorile folosite, din intensitatea liniilor, din poziționarea obiectelor în spațiu, apropierea sau depărtarea dintre ele, încadrarea în pagină etc.
Este bine să folosești la maximum această activitate pentru a-ți cunoaște copilul. Menține și dezvoltă preocuparea înnăscută, încurajează-l și oferă-i posibilități diferite de realizare (creioane colorate, acuarele, desen cu degetele, etc.). Petrece timp cu el, desenează alături de el și fii atent la tot ce are de transmis atunci când nu este concentrat pe comunicare, ci pe realizarea desenului.
www.problemele-copilului-meu.ro