Festivitățile privind deschiderea anului universitar sunt organizate în baza autonomiei, vineri sau luni, dar indiferent de zi cei mai mulți rectori resimt mare amărăciune când se gândesc la faptul că banii de salarii au fost mult diminuați, iar cei de investiții și de cercetare se numără pe degete
„Încep anul universitar cu speranță și amărăciune. Speranță pentru că am făcut lucruri foarte bune. Am restructurat programele de master de licență, am realizat organizarea instituțională. Ne-am așezat în matca reală. Dar am o mare amărăciune când mă gândesc la reducerile salariale, la diminuarea banilor pentru investiții și pentru activitatea de cercetare”, a declarat agenției MEDIAFAX, rectorul Universității Politehnica București, profesor doctor Ecaterina Andronescu.
Rectorul a mai spus că într-o singură lună, respectiv între 1 septembrie și 1 octombrie, opt asistenți univerisitari și-au dat demisia și au plecat în locuri mai bine plătite.
„Din păcate deja am pierdut opt asistenți într-o singură lună, iar situația pare să continue. De asemenea, posturile de la cămine au fost reduse, iar acolo sunt cazați 5.000 de studenți”, a adăugat fostul ministru al Educației. Mai mult, Andronescu a spus că „unele persoane” încearcă amputarea autonomiei univeristare. „Ne sunt blocate posturile, deși ministrul Educației Cercetării Tineretului și Sportului nu finanțează posturi. Cred că va fi un an greu”, a adăugat rectorul Univeristății Politehnica București.
Festivități de deschidere a noului an universitar au avut loc și la Universitatea București în toate cele 19 facultăți, fiecare separat, Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară, Universitatea Tehnică de Construcții, Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” și Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila”.
Și Universitatea Româno- Americană și-a deschis porțile vineri. Mai puțin îngrijorat din punct de vedere finanaciar, rectorul Universității Româno-Americană și-a concentrat discursul pe calitatea pregătirii.
„Universitatea, astăzi, trebuie să asimileze conceptul de calitate (….) și rolul de a educa nu doar de a instrui. O diplomă nu mai garantează angajarea. Atât la nivel individual cât și organizațional impunându-se asumarea responsabilității și a principiilor calității și eficienței în procesul de învățământ”, a spus rectorul Ovidiu Folcuț.
La Universitatea Româno-Americană, înființată în 1991 la initiațiva profesorului Ion Smedescu, au fost înscriși pentru anul univeriatr 2010-2011 peste 2.500 de studenți la programele de licență și masterat.
Universitatea a primit în 2010 cel mai înalt calificativ – „Grad de încredere ridicat”, a amintit rectorul.
Referindu-se la prioritățile anului universitar 2010-2011, rectorul Ovidiu Folcut a menționat că se are în vedere înființarea unor programe cu predare exclusivă în limba engleză, dezvoltarea programelor de mobilități studentesți și de cadre didactice, precum și înființarea unei școli doctorale.
La festivitatea de deschidere a anului academic 2010-2011, alături de cei peste 500 de studenți, cadre didactice și personalități ale lumii academice și culturale reunite în Aulă, s-au aflat rectorul Universității Româno-Americane, prof. univ. dr. Ovidiu Folcuț, prof. dr. Ronald Carrier, președintele emerit al Universității James Madison, Natsuo Amemiya, ambasadorul Japoniei la București, Michael Ussery, președinte al Consiliului Universităților Americane de peste hotare, Ion Iliescu, fostul președinte al României, Gilda Lazar, director Afaceri Corporative, JTI, Ștefania Pop, CEO Junior Achievement România.
În România, peste 230.000 de studenți sunt pe locuri bugetate în universitățile de stat și peste 250.000 pe locuri cu taxă, iar în învățământul particular învață peste 150.000 de studenți, potrivit raportărilor universităților particulare. Dintre cei 250.000 de studenți de la locurile bugetate din universitățile de stat, 62.000 sunt „boboci” în anul I.