Execuția bugetară s-a încheiat anul trecut cu un deficit de 2,5% din PIB, Guvernul încadrându-se în ținta convenită cu FMI și Comisia Europeană, în condițiile reducerii ponderii veniturilor și cheltuielilor în PIB, fiecare cu 0,9 puncte procentuale, informează Mediafax.
„Conform datelor operative, execuția bugetului general consolidat în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2013 s-a încheiat cu un deficit de 15,77 miliarde lei, respectiv 2,5% din PIB, încadrându-se în ținta stabilită, de 15,9 miliarde lei (2,5% din PIB), ca obiectiv al politicii bugetare pe acest an și aprobată la ultima rectificare bugetară”, arată Ministerul Finanțelor.
După primele 11 luni, deficitul a fost de 9,8 miliarde de lei, respectiv 1,56% din PIB, astfel că în luna decembrie cheltuielile au depășit veniturile cu 6 miliarde de lei.
Autoritățile române au negociat cu FMI în luna noiembrie o nouă țintă de deficit pentru acest an, în creștere de la 2,3% la 2,5% din PIB, diferență care să se refledcte exclusiv în cheltuieli suplimentare pentru co-finanțarea proiectelor realizate din fonduri europene.
„Deficitul pe anul 2013 s-a menținut la același nivel ca cel din 2012, respectiv 2,5% din PIB, în condițiile în care au fost plătite arierate în domeniul sănătății și în administrația locală (+0,4 puncte procentuale din PIB), au fost reîntregite salariile personalului din sectorul bugetar (+0,5 puncte procentuale din PIB), iar sumele alocate de la bugetul de stat pentru susținerea proiectelor finanțate din fonduri europene au crescut cu 1,6 miliarde lei față de anul precedent (+0,14 puncte procentuale din PIB), în special pentru cofinanțarea proiectelor ai căror beneficiari sunt unitățile administrativ-teritoriale și Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România”, menționează Finanțele.
Veniturile bugetului general, în sumă de 200 miliarde de lei, respectiv 32% din PIB, au fost cu 3,6% mai mari în termeni nominali față de aceeași perioadă a anului precedent, dar au scazut ca pondere în PIB cu 0,9 puncte procentuale.
Cheltuielile au urcat în termeni nominali cu 3,8% comparativ cu 2012 și au ajuns la 215,8 miliarde de (34,5% din PIB). Ca pondere în PIB, cheltuielile au scăzut cu 0,9 puncte procentuale ca urmare a reducerii cheltuielilor cu dobânzile (0,1 puncte), subvențiile (0,2 puncte) și asistența socială (0,5 puncte).
Încasările din impozitul pe profit au urcat cu 0,7% față de 2012, iar cele din impozitul pe venit cu 6,5% datorită creșterii veniturilor salariale ca urmare a reîntregirii salariilor personalului bugetar, a creșterii punctului de pensie și a majorării salariului minim de la 1 februarie 2013 și respectiv 1 iulie 2013.
Veniturile din TVA au crescut cu 2,6%, în timp ce veniturile din accize au fost mai mari cu 4,2%, influențate de majorarea accizei la motorină, bere și țigarete, precum și de cursul de schimb luat în calcul la plata taxelor.
Veniturile nefiscale s-au redus față de anul precedent cu cu 1,45 miliarde de lei, în principal ca urmare a reducerii încasarilor din vărsămintele BNR.
Creșteri semnificative au fost înregistrate la veniturile din dividende (+307,1 milioane de lei), taxa pe utilizarea bunurilor (+916,6 milioane de lei lei, în principal datorită încasării taxelor de licență pentru acordarea drepturilor de utilizare a frecvențelor radio), precum și din sumele din vânzarea certificatelor de emisie (+270,7 milioane de lei).
Încasările din contribuțiile de asigurări sociale au fost mai mari cu 5,3%, susținute de creșterea veniturilor salariale.
La nivelul administrațiilor locale s-au înregistrat, de asemenea, creșteri față de anul precedent la veniturile din impozite și taxe pe proprietate, cu 7,2 %, taxe pe utilizarea bunurilor și autorizarea utilizării bunurilor, cu 3,9%, și venituri nefiscale, cu 3,9%.
Sumele aferente plăților efectuate pentru proiectele cu finanțare europeană au crescut cu 11,7% față de 2012.
În același timp, cheltielile de personal au urcat cu 13,5%, de la 40,8 miliarde de lei la 46,3 miliarde de lei. Aceste cheltuieli au crescut cu 0,5 puncte procentuale ca pondere în PIB, ca urmare a reîntregirii salariilor personalului bugetar și a plății obligațiilor stabilite prin hotărâri judecătorești.
Cheltuielile cu bunuri și servicii au crescut, de asemenea, cu 12%, de la 34,44 miliarde de lei la 38,58 miliarde de lei.
Creșterea cheltuielilor cu bunuri și servicii a fost determinată de implementarea Legii 72/2013, prin care s-a transpus în legislația românească Directiva 7/2011 privind combaterea întârzierilor în efectuarea plăților comerciale, precum și pentru plata arieratelor de către administrațiile locale și spitale.
Cheltuielile cu asistența socială au scăzut față de anul 2012 cu 0,5 puncte procentuale ca pondere în PIB, deși a avut loc majorarea cuantumurilor unor drepturi, cum sunt: majorarea cu 8,5% începând cu 1 iulie 2013 a ajutorului social acordat în baza legii privind venitul minim garantat; majorarea alocațiilor pentru susținerea familiei cu 30%, creșterea cu 4% a valorii punctului de pensie.
Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au fost de 31,6 miliarde lei, respectiv 5,1% din PIB.