De ce adulții învață limbi străine mai greu decât copiii?



Adulții învață limbile străine cu mai mare dificultate decât copiii, dar nu lipsa de strădanie este problema, ci dimpotrivă, strădania în exces, sugerează un nou studiu. Explicația constă în faptul că adulții și copiii folosesc sisteme de învățare diferite.
Oricât de ciudat ar suna, capacitățile cognitive superioare ale adulților se pot dovedi un dezavantaj când e vorba despre învățarea unei limbi.
Cercetătorii de la McGovern Institute for Brain Research, din cadrul MIT, au recrutat 22 de vorbitori nativi de engleză și i-au rugat să asculte, timp de 10 minute, propoziții rostite într-un limbaj inventat.
Vocabularul limbii inventate de cercetători conținea nouă cuvinte de câte 2 silabe și fiecare cuvânt aparținea unei categorii (din 3 posibile), cuvintele fiind grupate în funcție de structura fonetică. În timp ce ascultau, participanții au fost rugați să coloreze niște desene, astfel încât să nu-și concentreze întreaga atenție asupra cuvintelor.
Apoi, participanții au fost testați, cerându-li-se să aleagă, dintre două cuvinte sau două propoziții, pe cel/cea care, după părerea lor, aparținea limbajului auzit anterior.
Într-o a doua parte a studiului, 66 de vorbitori nativi de engleză au dat același teste, dar, de data aceasta, cercetătorii au spus unei treimi dintre participanți să încerce să învețe vocabularul; unei alte treimi i s-a spus să se străduiască să învețe diferitele categorii de cuvinte (ca atunci când învățăm categorii de substantive într-o limbă străină), iar ultimei treimi dintre participanți i s-a spus să învețe contextele în care apăreau categoriile respective (ceea ce ar echivala cu învățarea regulilor gramaticale mai complicate ale unei limbi străine).
Pentru a fi siguri că participanții acordă toată atenția înregistrărilor, ei nu au mai fost rugați să coloreze desene, ci să apese pe un buton de fiecare dată când credeau că recunosc cuvinte din vocabularul respectiv sau tipare gramaticale.
Ce au constatat cercetătorii? Concentrarea și strădania de a învăța i-au ajutat pe adulți să învețe vocabularul de bază, dar le-a slăbit capacitatea de a învăța gramatica. Grupul din al doilea experiment care a fost instruit să facă un efort în direcția învățării a învățat corect cu 20% mai multe cuvinte din vocabular, comparativ cu cei din primul experiment, care coloraseră în vreme ce ascultau limbajul inventat. În schimb, primul grup (care colorase) a învățat mai bine gramatica, obținând scoruri cu 20% mai bune la testul ce verifica însușirea regulilor complexe ale gramaticii. Rezultatele experimentelor au fost publicate în jurnalul PLOS ONE.
Și totuși, spun cercetătorii, aceste rezultate nu înseamnă că adulții trebuie să-și reducă eforturile, să înceteze să se mai străduiască atunci când vor să învețe o limbă străină. Ar fi prematur să încerce să recomande un mod optim de a învăța o limbă, spun ei.
Copiii învață mai ușor gramatica limbilor străine, deoarece ei au un sistem de învățare diferit de cel al adulților.
Oamenii au două mecanisme de memorare care influențează învățarea: unul este memoria declarativă (care se referă la cunoașterea unor noțiuni de bază, precum fapte, sau cuvinte din vocabularul unei limbi străine) și memoria procedurală, ce intră în acțiunea când oamenii învață deprinderi și abilități, precum mersul pe bicicletă; în mare măsură, acest tip de învățare are loc în mod inconștient.
Pentru învățarea regulilor gramaticale ale unei limbi străine, oamenii folosesc memoria procedurală, care se dezvoltă mai devreme în cursul vieții. Sistemul declarativ – care intervine în învățarea vocabularului – are nevoie de mai mult timp pentru a se dezvolta. Astfel, la copii, într-o anumită etapă a vieții, este bine dezvoltat sistemul procedural, dar nu și cel declarativ; de aceea, ei pot folosi memoria procedurală fără a fi distrași de procesele memoriei declarative și, astfel, învață mai ușor gramatica limbilor străine.
Sursa: Live Science



Recomandări

Competiție educațională de limbă engleză pentru copiii de clasa I la LTSM Cajvana. Învățarea prin joacă

Competiție educațională de limbă engleză pentru copiii de clasa I la LTSM Cajvana. Învățarea prin joacă
Competiție educațională de limbă engleză pentru copiii de clasa I la LTSM Cajvana. Învățarea prin joacă

Fight or Flight / Lutte ou Fuite – o temă, două limbi, o comunitate creativă la Liceul Tehnologic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni

Fight or Flight / Lutte ou Fuite – o temă, două limbi, o comunitate creativă la Liceul Tehnologic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Fight or Flight / Lutte ou Fuite – o temă, două limbi, o comunitate creativă la Liceul Tehnologic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni

Curs de dezvoltare profesională Erasmus+ în Barcelona – Dezvoltarea competențelor lingvistice pentru cadrele didactice

Poveștile mai multor refugiați ucraineni care își reconstruiesc viața în Suceava, surprinse în fotografii de Salvați Copiii

Poveștile mai multor refugiați ucraineni care își reconstruiesc viața în Suceava, surprinse în fotografii de Salvați Copiii
Poveștile mai multor refugiați ucraineni care își reconstruiesc viața în Suceava, surprinse în fotografii de Salvați Copiii

Poveștile mai multor refugiați ucraineni care își reconstruiesc viața în Suceava, surprinse în fotografii de Salvați Copiii

Poveștile mai multor refugiați ucraineni care își reconstruiesc viața în Suceava, surprinse în fotografii de Salvați Copiii
Poveștile mai multor refugiați ucraineni care își reconstruiesc viața în Suceava, surprinse în fotografii de Salvați Copiii