Cum să te pui în valoare într-un interviu



Interviul este pasul imediat următor depunerii unui CV pentru obținerea unui job. În funcție de cum ți-ai conceput CV-ul, vei fi luat în considerare sau nu pentru postul dorit de tine.
Dar ce este interviul? De ce este atât de important?
Pentru că este principalul proces de cunoaștere pentru angajator, pentru că poți să-ți pui în valoare atu-urile, aptitudinile, poți să convingi că tu ești ceea ce angajatorul caută, pentru că poți transforma foarte ușor interviul într-un avantaj pentru tine.
Depinde numai de tine! Cum poți să te folosești de un interviu în favoarea ta? O să incercăm să aflăm împreună în continuare.
Să nu uiți niciodată că interviul este în egală măsură important pentru tine, ca și candidat, cât și pentru angajator. Intreviul este un schimb structurat si tactic de informații, dar întâlnirea dintre tine și angajator nu este niciodată neutră. Ea este influențată de emoții, de sentimente, de experiențele anterioare, pe care le ai și tu, dar și angajatorul.
Interviul înseamnă comunicare, atât la nivel conștient, cât si la nivel subconștient. Comunicarea conștientă este tot ceea ce exprimi verbal, voluntar, prin cuvinte, propoziții, fraze. Dar inconștient, tu spui mult mai mult decât aceste cuvinte, prin intermediul limbajului non-verbal. Toată atitudinea ta, expresia feței, privirea, gesturile, toate acestea vin sau nu în sprijinul a ceea ce verbalizezi. Contactul vizual este obligatoriu și indică faptul că ești o persoană încrezătoare, sinceră. Dacă nu vrei să pari evaziv sau chiar mincinos, evită să îți atingi fața, nasul, urechile. Încrucișarea mâinilor sau a picioarelor te face să pari în defensivă. Stai drept, dar relaxat. Un intervievator experimentat te citește de cum ai intrat pe ușă, iar prima impresie contează!
Trebuie să știi exact unde te duci, să cunoști detalii despre firma la care vrei să te angajezi și să știi numele celui pe care îl întâlnești în interviu. Când ajungi la interviu, strânge hotărât mâna intervievatorului și privește-l în ochi. Tratează-i politicos pe toți pe care îi întâlnești, nu știi niciodată cine sunt. Iată și câteva lucruri care nu se fac: nu mesteca guma, nu lăsa telefonul deschis, nu întrerupe.
Aspectul contează! Studiile arată că prima impresie este dată în primele 10 secunde, după modul în care ești îmbrăcat. Pentru interviu, îmbracă-te ca și cum ai avea deja job-ul. Un costum e potrivit în orice ocazie. Fii însă sigur că ți se potrivește ție și că te simți bine în el. Chiar dacă stilul e neoficial, îmbracă-te decent.
Cel ce te intervievează se află acolo pentru a-ți adresa întrebări, tu ești acolo pentru a răspunde inteligent și la obiect. Nu divaga de la subiect.
Adresează și tu întrebări. Interviurile nu se desfășoară în sens unic. Întrebând, arăți că te-ai gândit serios înainte să aplici. Și trebuie să afli dacă vrei cu adevărat slujba asta! Nu întreba despre salariu sau beneficii. Așteaptă până ți se oferă postul și nu fi tu cel care aduce acest subiect în discuție. Fii calm, vorbește încet și încearcă să transformi interviul într-o discuție. Daca dialogul decurge natural, vei da impresia angajatorului că aveți multe în comun. Adoptă tonul impus de angajator. Dacă el este prietenos și sociabil, fii și tu la fel. Dacă este formal și rezervat, trebuie să te conformezi. Nu uita însă să zâmbești! Nu uita că nu tu conduci interviul, nu comenta și nu întrerupe.
Întotdeauna înainte de a pleca, exprimă încă o dată interesul față de postul dorit, apoi mulțumește pentru timpul și atenția acordată.
Dacă nu ai luat interviul, nu dispera, consideră că a fost o experiență pozitivă, din care ai învățat, iar la interviul următor vei fi mai bun!
Așteptăm întrebări și sugestii de-ale dvs la nr de telefon 0230/520317 și prin email la adresa office@agentierecrutare.ro.
Consultant – psiholog Monica Tataru
Human Resources Consulting
Agenție de recrutare și selecție de resurse umane