Cum vă prezentați, domnilor angajatori, la un interviu? Ce urmăriți? Știți dinainte ce vreți să angajați? Aveți profilul unui candidat ideal?
Primul pas este să vă stabiliți o agendă de interviu. Înainte de a merge la o întâlnire de afaceri, vă faceți un plan, nu? Știți ce urmăriți să obțineți, știți ce vreți. Puteți considera că un interviu este o întâlnire de afaceri, pentru că dvs. căutați, până la urmă, un colaborator. Aveți nevoie de un plan de acțiune, de îndrumări privind durata, de aceea agendele de interviu sunt chiar de folos. Agenda dvs. ar trebui să conțină timpul alocat fiecărei etape a procesului și, de asemenea, numele și titlul fiecărei persoane implicată în interviu, într-un fel sau altul. Puteți chiar să oferiți candidatului o copie a agendei de interviu, ca punct de referință, pentru a sparge gheața mai ușor și pentru a-l face să se simtă mai în largul său. Acest lucru vă va ajuta pe dvs., pe candidat și pe ceilalți participanți programați la interviu și, în plus, subliniază organizarea și profesionalismul companiei dvs..
Comunicarea.
Este foarte important cum comunicați în timpul interviului. De ce sunteți dvs. acolo? Ca să cunoașteți într-un timp foarte scurt un om din spatele unui CV, care v-a atras atenția. Nu vorbiți numai dvs.! Dvs. vă cunoașteți, vă știți abilitățile și detaliile personale. Pregătiți-vă o listă cu întrebări, înainte de interviu, pentru a evita să picați în capcana de a vorbi prea mult. Evitați întrebările care au ca răspuns “da” sau “nu”. Folosiți întrebări deschise, îi veți determina pe candidați să comunice, cea mai mare parte din timp și, astfel, vă ușurați dvs. procesul de cunoaștere. Aveți grijă, însă, să nu transformați interviul într-un interogatoriu. Nu reușiți, în felul ăsta, decât să inhibați candidatul sau să-l determinați să se întrebe ce caută el acolo și, în mod sigur, veți pierde câțiva candidați foarte buni.
Notițele.
De cele mai multe ori, veți intervieva mai mulți candidați. Cum îi țineți minte pe toți? Notând informațiile despre fiecare, într-un mod cât mai obiectiv. A vă lua notițe în timpul interviului nu este nepoliticos, cu condiția de a-l anunța pe candidat că veți face acest lucru. Puteți ruga o altă persoană din compania dvs. să vă asiste și să pună întrebări sau să ia notițe, pentru ca dvs. să puteți să-l evaluați mai bine pe candidat. Luați notițe despre tot – înfățișarea candidatului, limbajul corpului, expresii faciale, răspunsuri. Este de obicei foarte util pentru luarea deciziei finale să aveți să aveți o foaie cu aceste aspecte notate, împreună cu o scală de evaluare completată pe parcursul interviului.
Abordare.
Dvs. singur alegeți maniera în care abordați interviul – prietenoasă și relaxantă sau stresantă – și această abordare trebuie să fie în strânsă legătură cu tipul de muncă pe care o va face persoana respectivă și de industria din care face parte compania dvs., în nici un caz de dispoziția dvs. din ziua respectivă.
Indiferent de cât de bine sau de prost merge interviul, dați-le ocazia candidaților să pună cât de multe întrebări doresc. Este un prilej nemaipomenit pentru dvs. să evaluați candidatul – dacă este o persoană superficială, care întreabă doar de dragul întrebărilor sau dacă este o persoană analitică, pe care ați dori-o în echipa dvs..
Impresii.
După interviu, rezervați-vă câteva momente pentru a nota ultimele impresii despre candidat, câtă vreme informațiile sunt încă proaspete.
În mod sigur, veți întâlni și candidați care sunt nepotriviți pentru post și știți asta de la prima întrebare. Acordați-le și lor minim 15 minute, măcar pentru efortul lor de a se prezenta la interviu. Ar putea fi primul interviu din viața lor. Câteodată, judecând în grabă pe cineva, puteți greși, de aceea ar fi bine să acordați fiecăruia o șansă. Și, desigur, se poate întâmpla și invers, un candidat care se descurcă foarte bine la început, să întoarcă situația în defavoarea lui până la sfârșitul interviului, așadar nu vă grăbiți cu alegerea doar pentru că v-a format o primă impresie bună.
Un colaborator îmi spunea că pentru el este foarte importantă atitudinea, pasiunea pe care o investește un candidat în ceea ce face. Și are dreptate! Atitudinea, pasiunea atrag după sine și experiența, iar munca este făcută cu plăcere și are randament. Experiența în muncă atrag după sine implicare, pasiune? Dvs. ce alegeți?
Așteptăm întrebările și sugestiile dvs. la numărul de telefon 0230/520317 și prin email la adresa office@agentierecrutare.ro.
Consultant – psiholog Monica Tataru
Human Resources Consulting – Agenție de recrutare și selecție de resurse umane