Cum alegi o jucărie bună ?



Este vremea jucăriilor! Da, sunt multe ocazii în care se achiziționează jucării, dar luna decembrie este o lună specială.
În fața raioanelor cu oferte abundente părinții sunt fie direcționați, fie pierduți. Unii știu exact ce dorește copilul sau știu ce vor ei pentru copil, alții se uită intens sperând să zărească ceva potrivit sau cer sfatul „Ce îmi recomandați pentru vârsta de X ani?”
Ce înseamnă o jucărie bună?
Bineînțeles că vârsta are un rol important în alegere. Ea se află de obicei notată pe produs, dar copiii sunt diferiți.
Se ține cont de interesele lor, de dorințe, de „stocul” de jucării de acasă, dar și de dezvoltarea copilului și de posibilitatea ca jucăria să devină „activă”.
Copilul se joacă mai mult timp cu o jucărie care îi oferă o arie mai largă de întrebuințări, care îl implică și îi dă voie să-și folosească imaginația decât cu una care trebuie doar privită.
Adesea marketingul ne scoate în față informații de tipul „Favorizează dezvoltarea / Stimulează inteligența / Dezvoltă creativitatea / Îmbogățește vocabularul etc.”.
De multe ori părinții ar vrea să nu „scape” nimic din toate acestea, dar ar trebui să știe câteva lucruri despre jucării:
– jocul este pentru copil o formă importantă de învățare, de dobândire a calităților fizice, morale și intelectuale, de aceea jucăriile trebuie să favorizeze aceste procese, să implice copilul, să fie atractive și să nu prezinte riscuri
– de multe ori jucăriile reprezintă mai mult un capriciu al părinților decât o necesitate a copilului și nu de puține ori aceștia suferă pentru lipsa de reacție a copilului sau pentru banii dați inutil
– abundența de jucării poate duce la dezinteres pentru ele (Copilul trece pe lângă toate jucăriile din casă și se joacă cu o cutiuță, cu un cordon, etc. Imaginația lui și dorința de imitare poate transforma într-o jucărie interesantă orice: un scaun devine mașină, cal etc.)
– jucăriile devin mai atractive dacă părinții își alocă timp pentru a se juca cu copilul
Vârstele jucăriilor
Jucăriile se pot împărți în jucării de manipulare/constuctie, de amuzament, educative, de imitație, de reciprocitate, de formare a unor calități morale și cele care solicită activitatea senzorială, fizică, psihică.
Pentru un bebe jucăriile trebuie să fie din textură moale, să poată fi roase, să nu se lovească cu ele, să fie sigure (să nu se descompună, să nu lase culoare, puf etc.), să fie ușor de manipulat, să facă zgomot și să fie colorate. La această vârstă copilul analizează totul intens, folosește gura în explorare și solicită toate procesele senzoriale. Implicarea părinților în joc îl ajută să descopere și să învețe continuu lucruri noi. După 1 an jucăriile de tras și de împins fac mare plăcere copiilor.
La 2-3 ani se dezvoltă limbajul, nevoia de relaționare, imaginația etc. Jocurile preferate sunt cele care permit imitarea, animalele, cuburile. Cărțile cu desene mari, clare, cu reprezentări reale sunt adorate.
Preșcolarii pot fi implicați în jocuri sociale care îi învață să-și aștepte rândul, să se bucure de victorie și să accepte înfrângerea etc. Jocurile de construcție sunt în general la mare căutare la acesta vârstă (cuburi, Lego, puzzle etc.). Jocurile de reciprocitate (jocul cu mingea, badminton) sunt și ele agreate. Bicicleta reprezintă pentru unii copii o mare atracție.
Școlarii mici își manifestă mai clar dorințele. Unii se joacă încă cu păpuși și mașinuțe, alții își doresc echipamente sportive, patine sau jocuri care să le solicite mai mult atenția, gândirea, abilitățile.
Chiar dacă copiii cresc, dorința de joc nu se atenuează foarte mult, se modifică doar aria de preocupări. Treptat, unii părinți părăsesc raioanele de jucării în favoarea celor de cosmetică, bijuterii, aparatură electronică, haine etc.
Cărțile pot fi o soluție pentru orice vârstă.
Este bine să ne gândim din timp la toți „Moșii” și să ne orientăm pentru jucării potrivite care să placă, să solicite și să devină suport în activitățile de joc ale copilului.
www.problemele-copilului-meu.ro