Integrarea în grup a unui copil timid se face în ritmul pe care el îl suportă confortabil dar progresiv. Adică cu pași mărunți, dar continuu. La început i se vor da sarcini individuale pe care să le realizeze cu succes, crescându-le în complexitate în timp.
Dacă va evita să vorbească în fața grupului, nu va fi obligat să o facă, dar nici nu va fi absolvit de această sarcină. Poate nu vrea să vorbească atunci când e rândul lui, dar ar putea să vorbească la sfârșit. Sau poate vrea după-masă sau a doua zi. Sau poate are nevoie de sprijin pentru a o face. Când copiii sunt mici se poate apela la povești, la “baghete” sau “formule magice”. Fetița mea a ajuns să spună poezia pe scenă singură, cu succes, doar având în mână un bilețel cu aceeași poezie scrisă de mine, deși ea nu știa să citească. Însă strategia a funcționat!
În același timp ceilalți copii trebuie învățați să nu se comporte inadecvat față de copilul mai timid: să nu râdă de el, să nu îl poreclească, să nu tragă de el, să nu vină toți deodată asupra lui, etc.
Timiditatea poate însemna lipsa de încredere în sine?
Timiditatea este deseori însoțită de lipsa încrederii în sine. Uneori timiditatea este rezultatul eșecurilor obținute anterior ceea ce face copilul să evite să se mai expună riscurilor.
Dacă la o petrecere un băiețel invită la dans o fetiță și ea îl refuză, apoi invită alta și ea îl refuză, apoi alta și primește același răspuns, e foarte posibil ca în curând el să nu mai inițieze nici o astfel de invitație și să ajungă să interiorizeze credințe de genul “eu nu sunt în stare”.
Nu e o timiditate înnăscută, din contră, e o inhibare a unui comportament de inițiativă datorită răspunsurilor nesatisfăcătoare obținute. În astfel de cazuri e bine să fim alături de copil, să identificăm imediat astfel de situații, să discutăm cu el, să îl susținem, să descopere ce poate face diferit ca să aibă succes și să îl sprijinim să accepte și răspunsurile nedorite, în timp ce merge totuși mai departe, perseverând poate prin modalități diferite față de cele anterioare sortite eșecului.
Psiholog Mihaela ZAHARIA
Parenting trainer & coach Mind Master
www.parenting.ro