Există șanse destul de mari ca în viitor alimentația să fie personalizată în funcție de nevoile individuale, pe baza profilului genetic al fiecărui om. Numai că se pare că piața nu este încă pregătită pentru acest tip de nutriție, numit „nutrigenomie”.
Cercetătorul olandez Amber Ronteltap avertizează că mai sunt multe piedici ce trebuie trecute înainte ca astfel de produse să fie acceptate.
Formă de nutriție personalizată
Nutrigenomia este o disciplină ce se ocupă cu analiza corelațiilor dintre elementele nutritive și genomul uman. Această formă de nutriție personalizată combină tendințele existente în marketing, cu scopul de a pune la punct produse care să se potrivească perfect cu nevoile indivizilor.
Amber Ronteltap a intervievat 29 de experți din domeniul comerțului, al industriei și cel științific, din cadrul organizațiilor civile, din guvern și din presă. În urma discuțiilor purtate cu aceștia, concluzia la care s-a ajuns este că nu există consens în privința problemelor importante, ca, de exemplu, definiția nutrigenomiei, în cât timp va putea deveni aplicabilă și cum se poate stabili gradul de acceptare din partea consumatorilor.
Condiții
Pe baza acestor interviuri realizate cu experți și în urma unor cercetări extensive, Ronteltap a elaborat câteva posibile variante, ce pot fi prezentate publicului, și a pus la punct o listă cu câteva condiții ce ar trebui îndeplinite înainte ca nutrigenomia să fie acceptată de consumatori.
În primul rând, trebuie să existe libertatea de a alege, mai bine spus, consumatorii trebuie să fie siguri că nu va fi obligatoriu să-și creeze un profil genetic în acest scop.
De asemenea, consumatorul este de părere că produsele ce vor fi create ar trebui să ofere beneficii dovedite și că folosirea lor nu trebuie să întrerupă sau să afecteze activitățile obișnuite. În plus, publicul vrea să știe că există un consens științific în legătură cu utilitatea posibilităților oferite de nutrigenomie.