Municipalitatea suceveană a găsit o soluție pentru problema deșeurilor menajere din municipiul Suceava, în condițiile în care actuala rampă de gunoi trebuie să fie închisă la 1 ianuarie 2009. Un proiect de hotărâre ce va intra în dezbaterea de mâine al Consiliului Local Suceava propune o extindere a actualului contract dintre primărie și firma ROSAL, în baza căruia firma s-ar obliga să amenajeze, pe cheltuiala proprie, o stație de selectare și transfer a deșeurilor pe o suprafață de 5.000 metri pătrați pusă la dispoziție de primărie, pe strada Mirăuți din municipiul Suceava, iar la schimb ar primi activitatea de gestionare a deșeurilor din oraș pentru următorii 26 de ani. Inițial, autoritățile locale au declarat că ROSAL ar intenționa să construiască, în baza unui parteneriat pe cel puțin 30 de ani, depozitul ecologic de deșeuri de la Moara, unul din cele două prevăzute de Planul de implementare a Directivei privind depozitarea deșeurilor, în județul Suceava. Ulterior, s-a vorbit despre un alt parteneriat pentru realizarea unei stații de preselectare și transfer deșeuri și amenajarea unei prime celule din noul depozit ecologic de deșeuri ce va fi amenajat pe un teren al Primăriei Suceava, situat pe teritoriul administrativ al comunei Moara.
Acum ROSAL se angajează doar la o stație de selectare și transfer în Suceava, investiție care ar însemna circa 650.000 de euro, conform costurilor investiționale estimative din Planului Județean de Gestionare a Deșeurilor afișat pe site-ul Consiliului Județean Suceava.
Județul Suceava are prevăzute doar cinci stații de transfer, iar municipiul Suceava nu este inclus aici De asemenea, contractul cu ROSAL ar urma să fie atribuit prin negociere directă, fără organizarea unei licitații publice, având în vedere că este vorba de o situație de urgență, iar ROSAL Grup este operator de salubrizare autorizat și se află deja în relații contractuale în derulare cu Primăria municipiului Suceava.
Municipalitatea suceveană este într-o situație dificilă și pentru că Planul de implementare a Directivei privind depozitarea deșeurilor în județul Suceava nu prevede o astfel de stație în municipiul Suceava.
Numărul stațiilor de transfer la nivelul județului nostru, conform aceluiași site al Consiliului Județean, a fost deja stabilit la cinci- Vatra Dornei, Rădăuți, Fălticeni, Câmpulung Moldovenesc și Gura Humorului, și doua depozite conforme, la Moara și Pojorâta.
Costurile stațiilor sunt acoperite din fonduri nerambursabile, prin proiectul PHARE CES 2004. Unele investiții, precum cea din Gura Humorului, sunt deja finalizate, altele sunt în curs de derulare.
Pentru zona Suceava – Moara, specialiștii care au elaborat Planul de implementare a Directivei privind depozitarea deșeurilor precizează că „realizarea unei stații de transfer care să funcționeze numai 2-3 ani este costisitoare, iar depozitele apropiate (Rădăuți, Fălticeni) au capacități mici față de cantitățile generate și colectate în municipiul Suceava. În conformitate cu Planul de implementare a Directivei privind depozitarea deșeurilor, locația stabilită pentru un depozit de deșeuri municipale nepericuloase (clasa b) cu o capacitate medie de 100.000 t/an este în comuna Moara, în vecinătatea municipiului Suceava.
Disponibilitatea de plată pentru servicii de gestiune a deșeurilor în Regiunea 1 Nord Est crește Tot conform PRGD Regiunea 1 Nord Est, tarifele pentru gestionarea deșeurilor în Suceava, în 2008, sunt de 2,82 lei/persoană fizică/lună, 31,07 lei mc pentru persoanele juridice și 3,08 lei/mc tariful de depozitare. Taxa unică de salubrizare care se plătește în municipiul Suceava din data de 1 ianuarie 2007 este de 25.000 lei vechi lunar, de membru de familie, pentru populație, iar pentru agenții comerciali, taxa lunară este de 50.000 lei pentru fiecare angajat.
„Disponibilitatea de plată pentru servicii de gestiune a deșeurilor în Regiunea 1 crește de la 1,35 euro în 2004 la 2,14 euro în 2013”, se mai arată în PRGD afișat de CJ.
În ceea ce privește costurile investiționale, o stație de transfer costă 500.000 de euro, o stație de transfer plus sortare costă 650.000 de euro, iar o stație de compostare costă 400.000 de euro. Valoarea unui proiect din cele depuse de primăriile care au accesat finanțări nerambursabile este de aproximativ 1,25 milioane de euro și include și mijloace de transport speciale pentru deșeuri.






