Dezbaterea publică pe marginea Planului Urbanistic Zonal (PUZ) pentru zona centrală a municipiului Suceava, desfășurată ieri, în sediul Primăriei, a iscat polemici, dar, culmea, între consilierii locali prezenți la discuții și arhitecții care au întocmit proiectul.
Unii dintre aleșii locali ai sucevenilor au dat dovadă că au venit nepregătiți la această dezbatere și, în loc să pună întrebări constructive, care să îi ajute să înțeleagă schimbările ce trebuie făcute pentru reconfigurarea zonei centrale, i-au luat la rost pe autorii PUZ-ului.
Motivul, care a reieșit din atitudinea unor consilieri, a fost neîncrederea în modificările propuse și în posibilitățile de realizare a acestora.
Cel mai vehement a fost consilierul independent Vasile Andronache, care a ținut să îi întrebe, pe un ton apăsat, pe membrii echipei ce a întocmit PUZ-ul „dacă le place aglomerația din zona Consiliului Județean”.
La fel de ciudată a fost și atitudinea consilierului PD-L Mona Săndulescu, în opinia căreia reglementările din PUZ ar îngrădi dreptul la proprietate al celor ce dețin suprafețe de teren în zona centrală a Sucevei.
Răspunsul coordonatorului echipei, arhitectul Constantin Gorcea, care a refuzat să intre în polemică, a fost că „zona centrală este deosebită prin încărcătura istorică, dar și prin configurație”, deci o serie de norme se impun, chiar dacă este vorba despre proprietăți private.
O intervenție pertinentă a avut consilierul PSD Virginel Iordache, care a solicitat explicații cu privire la modul în care va fi afectată imaginea Primăriei Suceava, odată cu construirea unui pasaj rutier suprateran în intersecția bulevardului 1 Mai cu strada Universității.
Pasaje supraterane și peste 1.900 de noi locuri de parcare Din prezentarea arhitectului Constantin Gorcea a reieșit că PUZ-ul supus dezbaterii publice a fost conceput pe schițarea unei zone centrale bipolare, conturate în jurul celor două centre administrative: clădirea Consiliului Județean și a Prefecturii și sediul Primăriei Suceava, lângă care, pe amplasamentul actual al Stadionului Areni, se va construi un Centru de afaceri.
Părerea specialiștilor este că centrul Sucevei trebuie deschis mai mult pietonalului, în această zonă fiind absolut necesară crearea unor locuri de parcare în subteran, astfel încât să se creeze impresia de spațiu aerisit, prin decongestionarea traficului.
În opinia arhitectului Gorcea, Suceava are câteva probleme ce se vor rezolva numai în timp. Este vorba despre lipsa unei artere de ocolire a orașului, despre fondul inestetic creat de blocurile cu fațade sumbre, nerenovate, dar și despre faptul că sediul Primăriei nu se află în centrul municipiului.
Dacă problema traversării orașului se va putea rezolva prin construirea unui pasaj rutier suprateran, în care se pot amenaja și spații comerciale, problema clădirilor inestetice se poate rezolva numai prin demolarea acestora.
Au fost luate în discuție și o serie de erori urbanistice, aparent fără rezolvare, precum extinderea clădirii în care funcționează E.ON Moldova, care a ștrangulat traficul pe strada Vasile Bumbac.
În PUZ-ul dezbătut ieri este prevăzută și realizarea a opt parcări subterane și trei supraterane, care ar totaliza peste 1.900 de noi locuri de parcare.
În același timp, sunt oferite și soluții de fluidizare a traficului, prin crearea de sensuri unice și chiar a unor străzi noi.
PUZ zonă centrală va fi supus aprobării Consiliului Local, iar odată cu aprobarea sa nu mai poate fi modificat timp de un an.



