De când mercurul termometrelor a scăzut considerabil, o parte din angajații de la Serviciul Județean de Ambulanță își desfășoară activitatea în condiții extrem de dificile.
Este vorba îndeosebi de cei care conduc autosanitarele, dar și de medicii și asistenții care-i însoțesc la solicitări, obligați să suporte frigul din anumite mașini. Alături de ei, bolnavii pe care-i transportă tremură în autosanitarele înghețate.
Pe timpul iernii, pentru o parte din salariații acestui sector, și așa destul de dur, locul de muncă devine și mai greoi în condițiile în care problemelor de zi cu zi li se mai adaugă frigul.
Neajunsul pornește de la lipsa unor spații suficiente pentru gararea mașinilor, motiv pentru care acestea stau mai mult afară, expuse intemperiilor.
În condițiile în care, în anumite puncte de lucru din județ, garajele nu există deloc sau sunt neîncălzite, ambulanțele pornesc greu și sunt reci atunci când pleacă la solicitări.
În garaje, condiții exact ca afară Directorul tehnic al SJA, Emil Filipescu, arată că, din acest punct de vedere, cea mai dificilă situație se întâlnește la Gura Humorului, unde nici vorbă de construcții pentru gararea celor 9 mașini, localitate urmată de Vatra Dornei unde, de asemenea, ambulanțele rămân zi și noapte afară, chiar dacă există niște spații cu această destinație.
„La stația din Vatra Dornei sunt 4 garaje obișnuite, de beton, neîncălzite, fapt pentru care temperaturile sunt exact ca afară. Ele nu sunt folosite fiindcă n-ar avea rost, este tot frig, și, în plus, se află la 700 – 800 de metri depărtare de stație. Mașinile vin și pleacă în continuu la solicitări, iar parcurgerea distanței până la garaje ar lua mult timp”, explică sursa citată.
Fălticeniul ocupă locul trei în topul stațiilor cu cele mai multe neajunsuri vizavi de gararea mașinilor din parcul auto. Aici, clădirea cu o asemenea destinație este ridicată înainte de 1950 și n-a beneficiat decât de reparații de întreținere. Spațiul este necorespunzător pentru o exploatare pe timp de iarnă având în vedere că este neîncălzit. „Practic, este vorba de o hală foarte mare în care-i la fel de frig ca afară, cu diferența că nu ninge și nu plouă”, explică directorul tehnic al Serviciului Județean de Ambulanță, condițiile de garare a celor 7 autosanitare aflate în dotarea stației din această localitate.
„Doar tabla și PFL-ul” Sursa citată spune că nici la centru, unde sunt 17 mașini, lucrurile nu stau mai bine, majoritatea autosanitarelor fiind protejate de intemperii doar de o copertină.
„La Suceava, în garaj, încap maxim patru mașini, dar în nici un caz cele înalte, care nu pot intra din cauza girofarului”, a punctat reprezentantul SJA.
El menționează că, din cauză că stau în frig, unele mașini pornesc greu, iar șoferii au probleme în a le încălzi și apoi a le menține la o temperatură confortabilă.
„Fiindcă n-avem spații încălzite, se pleacă la caz cu mașini în care temperaturile din interior sunt la fel cu cele din exterior. Pe de altă parte, când este foarte frig, nici sistemele de încălzire ale mașinilor nu reușesc să facă față. În afară de autosanitarele noi, care au o izolație termică, la celelalte este tabla și PFL-ul. Consumul de carburanți pentru încălzire este mare, iar șoferii care răspund de el nu-l pot justifica. Apare o inadvertență între consumul real și cel scriptic, motiv pentru care conducătorii auto preferă să raționalizeze căldura”, completează Emil Filipescu.
Pe ger, șoferii își spală mașinile afară, cu găleata și mopul Temperaturile scăzute din mașini afectează și dotarea, angajații fiind nevoiți să care după ei trusa de urgență ce conține și medicamente sub formă de fiole, pe care o duc și o aduc din încăperile încălzite.
De menționat că există și mașini prevăzute cu dispozitive pentru menținerea la o temperatură corespunzătoare a soluțiilor perfuzabile, dar acestea sunt numai în număr de două.
Pe timp de iarnă, condiții grele de lucru se întâlnesc și atunci când vine vorba de întreținerea mașinilor. Și asta, deoarece rampa de spălare a mașinilor este neacoperită, apa din furtun îngheață în zilele geroase, motiv pentru care șoferii își fac treaba cu găleata și mopul. În ambulanțe, pe jos, se formează pojghițe de gheață, iar bolnavii riscă să cadă.
Parcul auto al SJA numără 67 de mașini active, din care 39 sunt vechi de 17 – 18 ani, două au fost achiziționate în anii 80, iar restul începând cu 1998.





