Conducerea IMM România a respins categoric introducerea obligativității legalizării de către notar sau atestării de avocat a hotărârilor AGA a societăților comerciale. Într-un comunicat de presă, IMM România a arătat că propunerea legislativă pentru modificarea Legii societăților nr. 31/1990, Legii nr. 51/1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat și a Ordonanței nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, depusă la Senat, aduce grave prejudicii mediului de afaceri prin introducerea de noi obligații de conformare și costuri suplimentare pentru întreprinderi.
În aceste condiții, reprezentanții la nivel național ai întreprinderilor mici și mijlocii resping introducerea obligativității atestării actului constitutiv de către avocat, în orice situație, sau a legalizării de către notar sau atestării de avocat a oricărei hotărârii AGA în cadrul unui SRL sau SA, care au o cifră de afaceri peste 400.000 de lei/an.
Președintele IMM România, Florin Jianu, a precizat că introducerea de noi sarcini de conformare este făcută exclusiv în folosul profesiilor de notar sau avocat, neexistând o fundamentare adecvată și nici o evaluare preliminară a impactului noilor reglementări asupra mediului de afaceri și a IMM-urilor în special. „Din expunerea de motive care însoțește propunerea legislativă, observăm că iniţiatorii nu au efectuat Testul IMM şi nici nu au identificat impactul acestuia asupra IMM-urilor. De asemenea, introducerea obligației legalizării de notar sau atestării de avocat a oricărei hotărârii în cadrul unui SRL sau SA supune, în mod practic, aceste societăți la plata unor sume greu cuantificabile, pe care orice avocat sau notar este liber să le solicite. Societățile neputând lua nicio hotărâre în mod valabil fără atestare sau legalizare, devin prizonierele unor costuri pe care un alt privat – avocat sau notar – le stabilește după bunul plac”, a arătat Jianu.
El a mai precizat că propunerea creează un paralelism legislativ prin introducerea unei prevederi prin care se dispune că cererile de înregistrare a societăților se pot transmite în format electronic pe portalul ONRC, aspect care este reglementat deja de Legea nr. 265/2022 privind registrul comerțului și pentru modificarea și completarea altor acte normative cu incidență asupra înregistrării în registrul comerțului, care prevede procedura de constituire online a unei societăți. Președintele IMM România a arătat că firmele cu asociat unic, care constituie majoritatea microîntreprinderilor, persoana asociatului unic are drepturile şi obligațiile ce revin, potrivit legii, adunării generale a asociaților, prin urmare obligarea acestuia de atestare/legalizare de avocat sau notar a hotărârilor AGA creează blocaje în funcționarea societății, asociatul unic fiind singurul responsabil de eșecul sau reușita afacerii.
„De asemenea, se observă că propunerea legislativă elimină atribuțiile departamentului juridic sau ale consilierului juridic dintr-o societate, acesta având printre sarcini și urmărirea legalității hotărârilor AGA și obligând aceste întreprinderi să plătească suplimentar un avocat sau notar, care practic face același lucru pe care personalul cu specialitate juridică din companie îl face deja. Raportat la cele mai recente cazuri prezentate în spațiul public, privind stabilirea în număr foarte mare de sedii sociale ale unor societăți la aceeași adresă, în scopul evitării plății taxelor și impozitelor, ne exprimăm dezacordul cu dispozițiile din propunerea legislativă prin care se modifică art. 3 alin. 1 lit. h) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat, republicată, în sensul eliminării noțiunii de <temporar> privind stabilirea sediului pentru societăți la sediul profesional al avocatului. Menționăm că în acest moment există obligația de control a cererii de înregistrare/modificare a actelor unei societăți la Registrul Comerțului, din partea personalului de specialitate, pentru asigurarea conformității cu dispozițiile legale”, a precizat Florin Jianu.
În final, acesta a declarat că IMM România solicită respingerea propunerii legislative, aceasta fiind făcută în avantajul exclusiv al unor profesii private, avocați și notari, și neaducând nici o valoare adăugată la funcționarea sau competitivitatea întreprinderilor.
 
