Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Suceava a aplicat amenzi de aproape 80.000 de lei comercianților de încălțăminte și de textile din județul Suceava. CJPC Suceava a efectuat controale tematice la un număr de 47 de operatori economici în scopul verificării modului în care se respectă prevederile legale la comercializarea produselor textile și a încălțămintei. Controalele au fost efectuate atât la comercianți, cât și la producătorii din județul Suceava.
Comisarul-șef al CJPC Suceava, Elena Oanea, a declarat că „s-au constatat numeroase abateri privind informarea corectă a consumatorilor cu privire la caracteristicile produselor, caracteristici esențiale, care pot determina decizia de achiziționare a consumatorului”. Astfel, printre neregulile depistate sunt compoziția fibroasă la textile – denumirea și procentul fibrelor. „Aceasta este o informație foarte importantă pentru cumpărători, deoarece aceasta trebuie să aibă legătură directă cu prețul practicat, comparabil cu produse similare, cât și cu modul de întreținere”, a menționat Elena Oanea. Lipsa pictogramelor pe încălțăminte, lipsa instrucțiunilor de întreținere sunt alte nereguli depistate pe piața suceaveană de către comisarii pentru protecția consumatorilor. „Consumatorul trebuie să fie informat prin intermediul pictogramelor aplicate pe produs cu privire la materialele utilizate la producerea articolelor de încălțăminte, pentru fiecare din cele trei componente ale pantofului – față, talpă exterioară și căptușeală, a mai adăugat șeful CJPC, Elena Oanea.
Produse textile și încălțăminte oprite de la comercializare
În cazul produselor textile consumatorii trebuie să fie informați prin intermediul simbolurilor grafice corespunzătoare asupra tratamentelor de spălare, clorurare, călcare, curățare chimică. Aceste simboluri trebuie să fie inscripționate în mod vizibil, pe etichetă rezistentă la tratamente umido-termice, cusută pe produs, în interior.
O altă abatere constatată este nerespectarea promoțiilor. În cazul ofertelor promoționale consumatorul trebuie să fie informat neechivoc în ce constă promoția și nu prin formulări generale „cel mai mic preț” sau „cel mai ieftin”, fără nici o altă informație. Lipsa traducerilor de pe etichete sau lipsa afișării prețului au fost, de asemenea, abateri constatate în cadrul acestei acțiuni de control.
Ca urmare a controalelor efectuate s-au aplicat 46 de sancțiuni contravenționale, dintre care 13 avertismente și 33 de amenzi, în valoare totală de 78.400 de lei. De asemenea, s-au oprit temporar de la comercializare, până la remedierea deficiențelor, produse textile în valoare de 101.197 de lei și încălțăminte în valoare de 197.481 de lei.