Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Suceava demarează, începând cu acest an școlar, un amplu proiect pentru combaterea analfabetismului funcțional în rândul elevilor din clasele primare și gimnaziale.
Inițiativa face parte dintr-un program național de alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar, finanțat din fonduri europene și coordonat de Ministerul Educației, în parteneriat cu Institutul de Științe ale Educației (IȘE), cinci inspectorate școlare și cinci case ale corpului didactic din județele Alba, Argeș, Dolj, Ilfov și Suceava.
La nivel național vor fi implicați peste 15.000 de elevi din 176 de școli din învățământul primar și gimnazial și cel puțin 37.500 de cadre didactice, care vor participa la activități pentru dezvoltarea competențelor profesionale.
Insp. Tatiana Vîntur, purtător de cuvânt în cadrul IȘJ Suceava, a subliniat că proiectul („Mecanism de intervenție pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar”) este unul strategic pentru sistemul educațional preuniversitar și susține alfabetizarea funcțională a elevilor în domeniile lectură, matematică, științe, educație civică și educație digital.
„Perioada de implementare va fi de 48 de luni, iar Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava va coordona 12 județe din regiunile NE și SE. Coordonatorul acestui proiect la nivel de partener este inspector școlar general prof. Ciprian Anton”, a mai subliniat Tatiana Vîntur.
Bugetul IȘJ Suceava pentru acest proiect este de peste 2 milioane de euro (10.551.440 lei).
Selecția școlilor participante urmează să fie realizată în perioada următoare.
- Ministru Educației: „O problemă de securitate națională”
La lansarea acestui proiect, ministrul Daniel David declara: „O problemă esențială a sistemului nostru de educație este legată de nivelul ridicat de analfabetism funcțional, care devine un risc de securitate națională, vulnerabilizându-ne, ca țară, la manipulare (prin narațiuni conspiraționiste) și la subdezvoltare – ca societate bazată pe cunoaștere.
Acest proiect completează și permite «pilotări experimentale» pentru demersurile instituționale recent introduse și anume programele remediale la nivelul învățământului primar (prin 2 ore/săptămână) și la nivel gimnazial/liceal (din timpul per disciplină la dispoziția cadrului didactic), programe remediale focalizate pe:
- consolidarea-fixarea competențelor;
- dezvoltarea competențelor-țintă, nedezvoltate în demersul standard;
- utilizarea competențelor în viața cotidiană
- dezvoltarea competențelor pentru performanță”.





