Cluj: Primele desene animate terapeutice din lume pentru tratarea copiilor cu tulburări psihice



Departamentul de Psihologie Clinică și Psihoterapie din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” (UBB) Cluj-Napoca a lansat, miercuri, seria de desene animate terapeutice „Retman”, primele din lume, pentru tratarea copiilor cu tulburări psihice, cu vârste între șapte și 18 ani.
Șeful Departamentul de Psihologie Clinică și Psihoterapie din cadrul Cluj-Napoca, Daniel David, a declarat, miercuri, într-o conferință de presă, că seria „Retman” cuprinde cinci filme de desene animate cu o durată de șapte -zece minute, care îi ajută pe copii și tineri să își dezvolte sănătatea psihică sau să amelioreze tulburările psihice deja existente ale acestora, transmite corespondentul MEDIAFAX.
„Am lansat seria de desene animate terapeutice «Retman», primele de acest gen din lume, pentru tratarea copiilor cu tulburări psihice. Seria cuprinde cinci filme de desene animate, cu o durată de șapte – zece minute, elaborate de o echipă de profesioniști – psihologi, designeri, scriitori, muzicieni, actori, în care personajul principal Retman ajută copiii să facă față unor emoții negative, precum furia, agresivitatea, vinovăția, anxietatea și deprimarea. Este cunoscut faptul că tinerii învață adesea prin modelare, imitând personaje de poveste sau din filme și desene animate. În acest sens, seria Retman îi învață pe tineri un stil de gândire prin care își dezvoltă sănătatea psihică sau îi ajută să amelioreze tulburările psihice deja existente. Această serie se adresează copiilor și tinerilor cu vârste cuprinse între șapte și 18 ani”, a spus David.
Potrivit acestuia, Retman este un personaj de benzi desenate, elaborat în SUA în anii ’80, pornind de la primele litere ale Rational Emotive Therapy, asociat terapiei rațional-emotive, care se adresează mai eficient copiilor și adolescenților.
„Vrem ca psihoterapia din cabinetele medicale să ajungă în familii, la copii. Este o modalitatea foarte bună de a-i ajuta pe copiii cu probleme de anxietate sau depresie”, a precizat Daniel David, care a mai subliniat că în toamna acestui an se va edita și o carte despre modul de utilizare de către părinți a desenelor animate terapeutice, însoțită de CD-uri cu acestea.
În februarie 2010, Daniel David a mai lansat două proiecte, Platforma Avalon (Advanced Virtual Applications Laboratories of Napocensis – n.r.) și Platforma de Roboterapie și Psihoterapie prin Realitate Virtuală („Cubul Virtual”, numit Matrix).
„Cubul virtual” poate fi folosit în terapia unor fobii, precum cea de înălțime, cea de a vorbi în public, de a călători cu avionul, în cercetările privind zborul în spațiu sau în aplicații militare, tot la Facultatea de Psihologie din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” Cluj.
Daniel David a explicat că analogia cea mai potrivită pentru funcționarea cubului este cea cu filmul „Avatar”. „Cubul virtual” are patru pereți pe care sunt proiectate imagini 3D, softurile fiind elaborate de psihologi, pentru a folosi în terapie.
Potrivit sursei citate, Avalon adăpostește platforma Matrix, dar și laboratoare, un muzeu de aparate de psihologie, sălile fiind numite după personalități în domeniu și evenimente culturale sau media.
„De exemplu, dacă cineva are fobie de înălțime, prin mai multe expuneri se blochează legătura și fobia dispare. (…) Când cineva se teme de înălțime, ce știm este că, dacă-l expunem la stimulul care-i produce frică, dacă nu iese de acolo, va dispărea frica. Există riscuri dacă ai fobie de avion și zbori de mai multe ori, în zbor poate fi atac de panică, costă mai mult, sunt probleme. Ținând cont de aceste limite, vine realitatea virtuală. Decât să urc la înălțime cu subiectul care se teme de înălțime, pot să-l expun în realitate virtuală, nu costă zborul cu avionul, pot opri procesul, am control asupra reacțiilor comportamentale, realitatea virtuală corectează limitele majore”, a explicat David.
În cub funcționează și o „clasă virtuală” („Virtual Classroom”), unde copiii cu tulburări de atenție pot fi testați și ajutați.
Realitatea virtuală va fi folosită și la controlul durerii.
„Cubul poate distrage atenția, aduce senzații de frig și controlează durerea, la arsuri se folosește mai des, orice modificare biologică produce modificări la nivelul creierului, comparat cu realitatea non-virtuală. Avem o colaborare cu cei de la Chirurgie, care lucrează cu amputații”, a explicat psihologul.
O altă utilizare a realității virtuale este laboratorul de roboterapie, numit Data și folosit pentru copiii cu autism, care „nu învață prin modelare de la adulți, dar învață bine de la roboți, apoi pot generaliza”.
„Este un proiect revoluționar cu un robot care monitorizează pacienții cu tulburare psihologică acasă și anunță medicii atunci când apar probleme”, a menționat Daniel David.
În acest laborator se vor face cercetări pentru zborurile în spațiu.
„Astronauții au probleme, din cauza vitezelor foarte mari, cosmonauții au greață, vomă și oboseală, medicația le afectează și alte funcții, dar prin realitatea virtuală ne ocupăm de greață, vomă și stres, ca și la bolnavii de cancer. Vom folosi aceleași tehnici și la astronauți, sunt descoperite, publicate deja, tot același lucru trebuie să controlăm”, a explicat David.
„Cubul virtual” a costat un milion de euro, iar platforma Avalon – două milioane de euro.