Licitație

CFR vrea să închirieze calea ferată spre Putna unui operator privat



Întâlnirea de anul trecut a starețului Melchisedec cu oficialii de la CFR
Întâlnirea de anul trecut a starețului Melchisedec cu oficialii de la CFR

Calea ferată secundară Dornești-Putna, despre care s-a vorbit intens anul trecut că ar putea fi operată din nou de compania de stat CFR Călători, a fost scoasă la licitație de Bursa Română de Mărfuri, pentru eventuali operatori privați interesați să o închirieze. Pentru numeroșii localnici care încă mai speră că trenurile vor mai ajunge vreodată la Putna vestea nu este deloc bună, putând fi interpretată ca un semn clar că CFR Călători nu mai are planuri de a reveni pe acest traseu, cel puțin pe termen scurt.
Pe 25 mai 2017 va avea loc o licitație de închiriere a secțiilor neinteroperabile de cale ferată, iar pe listă apare și secția Dornești-Gura Putnei-Putna. Linia de 39 de kilometri are un preț de pornire minim de 125.000 de lei pe an, cu o garanție de participare de 12.500 de lei.
La licitațiile organizate anii trecuți în mai multe rânduri nu a fost nici un doritor, iar perspectivele de acum nu par a fi încurajatoare, în condițiile în care licitația are un preț de pornire triplu față de 2013, în totală contradicție cu starea infrastructurii. Pe de altă parte, acest preț minim nu poate fi catalogat exagerat. Problema este însă că operatorii privați de transport pe calea ferată sunt în general fixați pe o piață, iar în ultima perioadă mai mult s-au retras de pe linii secundare decât să închirieze altele noi. O problemă este și că pe raza județului Suceava nu mai operează vreun operator privat, astfel că nu există un centru de comandă apropiat pentru materialul rulant.
Cum s-a pasat responsabilitatea între companiile de stat cu privire la redeschiderea traficului feroviar spre Putna
În luna martie a anului trecut, la Mănăstirea Putna a avut loc o întâlnire la care au fost prezente nume importante din conducerea CFR Călători și CFR Infrastructură. În fața starețului Melchisedec, care susține puternic necesitatea ca trenurile să ajungă din nou la Putna, oficialii de la CFR, alături de reprezentanți ai localităților tranzitate de linie, au părut că au ajuns la un consens privind reluarea circulației. Ulterior, directorul general al CFR Călători, Iosif Szentes, a declarat că redeschiderea traficului feroviar pe această linie este una din prioritățile companiei pentru 2016. Cei de la CFR Călători au pasat apoi responsabilitatea către CFR Infrastructură: „În măsura în care se vor efectua lucrările de reabilitare a infrastructurii se poate relua operarea trenurilor de călători pe această secție”, se arată în răspunsul CFR Călători – Direcția Comercial.
Cert este că redeschiderea traficului feroviare spre Putna a rămas deocamdată doar o promisiune neonorată, iar la linia degradată nu s-a lucrat absolut deloc.
Demersurile s-ar fi blocat atunci când Ministerul Transporturilor ar fi trebuit să aloce banii pentru reparațiile minime la linie.
La licitația din 25 mai sunt disponibile pentru închiriere și alte linii secundare din județ: Fălticeni-Dolhasca și Vatra Dornei-Dornișoara.



Recomandări