CFR a lansat o nouă licitație publică organizată la Bursa Română de Mărfuri prin care dorește să închirieze operatorilor privați mai multe linii secundare, în total 66 secții din țară. Aparent surprinzător, prima pe lista Regionalei Iași este linia secundară Dornești-Putna. Traseul de cale ferată Suceava-Putna a fost redeschis de CFR Călători din vara anului 2018, iar cursele se bucură de un număr decent de călători, cu vârfuri importante în anumite zile din săptămână. Din acest punct de vedere, pare oarecum surprinzător că CFR vrea să cedeze această linie, e drept prin închiriere, pe o perioadă de 4 ani.
Mai mult, o analiză realizată de cei de la https://linia515.wordpress.com/arată că prețul solicitat acum este cu mult sub cel cerut în anii precedenți, când au mai fost tentative de închiriere a liniei. Tariful de plecare la licitație este de 65.500 de lei, fără TVA, cu o garanție de participare de 10%. Este cel mai mic preț solicitat din 2014 până în prezent, chiar la jumătate față de cât s-a cerut în anii trecuți.
Asta deși acum câțiva ani era vorba de o linie neutilizabilă, iar acum vorbim de o cale ferată funcțională, în care s-au făcut ceva investiții și care are potențial bun de public călător.
Cu alte cuvinte, este prima dată când linia scoasă la licitația le poate stârni un interes real celor câțiva operatori privați din România.
Durata contractului de închiriere este de4 ani, dar poate fi prelungită.
După cum se știe, politica CFR Călători este de a ceda liniile secundare operatorilor privați, pentru a se concentra pe liniile principale. Totul pleacă de la lipsa materialului rulant. De multe ori, CFR aproape că nu a avut ce trimite pe linia spre Putna, unde a circulat un automotor Malaxa vechi de aproape o sută de ani, mult subdimensionat față de numărul de călători. Totuși, în cea mai mare parte a timpului, CFR Călători a asigurat călătorii decente spre Putna, cu automotoarele Desiro „Săgeata albastră”.
În cazul în care linia ar fi închiriată de un operator privat ar fi și părți bune. Principala ar fi legată de un număr mai mare de curse pe care le-ar putea asigura o societate privată de profil. Sunt însă și multe probleme, de exemplu lipsa bazelor pentru materialul rulant, operatorii privați mari preferând în ultimii ani să se concentreze în zona regionalelor de cale ferată și mai puțin spre liniile mai periferice ale țării.
O nouă licitație
CFR Călători vrea să ofere unui privat linia spre Putna. De această dată are și argumente
