Finala ediției 2014 a Campionatului național de navomodele radiocomandate de curse a debutat, ieri, pe iazul Nada Florilor din municipiul Fălticeni, 20 de sportivi care reprezintă șase cluburi din țară întrecându-se pentru titlul de cei mai buni dintre cei mai buni. Cursele sunt organizate pe 5 categorii, de seniori și juniori, funcție de tipurile de navomodele, de alimentarea acestora și de greutate. Printre cei care se luptă pentru titlul național se găsesc și cinci suceveni, aceștia fiind printre favoriți la mai multe probe.
În ce constă și cum se desfășoară concursul de navomodele de curse
Întrecerile de acest gen, navomodele de curse, au un grad de spectaculozitate ridicat. Pentru că este un sport puțin cunoscut publicului larg, Sorin Catană, antrenorul navomodeliștilor suceveni, ne-a explicat în ce constă întrecerea:
“La o cursă participă 5-6 modele, care sunt comandate de pe mal de piloți, prin telecomandă. Câștigător este modelul care face cel mai mare număr de ture într-un timp de șase minute. Se organizează câte trei manșe și se face suma celor mai bune două dintre acestea”. După cum am putut vedea de pe malul iazului, cursele de acest gen sunt spectaculoase, viteza cu care se deplasează fiind importantă, însă esențială este arta pilotajului în curbele strânse ale traseului.
Suceava, reprezentată de cinci sportivi din două familii care au prins „microbul” acestui sport
Suceava este reprezentată în finală de Sorin Catană, fratele său, Florin Catană, fiul acestuia din urmă, Adrian Catană, Ilie Cojocaru și Victor Cojocaru, toți sportivi cu rezultate foarte bune la competiții de nivel național dar și cu două locuri3 la campionatul european de machete. Este vorba practic de două familii, la care pasiunea pentru navomodele s-a transmis din tată în fiu.
O pasiune care presupune costuri mari
Navomodelismul este, printre altele, și un sport scump. Un navomodel ieftin costă cel puțin 1.000 de euro, fiecare componentă, cât de mică, având un preț care crește funcție de renumele producătorului. O stație de telecomandă costă 300-500 de euro, iar o banală elice se cumpără cu 30 de euro. Piesele sunt cumpărate de sportivi, care de cele mai multe ori se ocupă de ansamblarea lor.
„Un model scump, competitiv, costă 3000-5000 de euro, de asta concurenții nu sunt foarte mulți. Banii de la cluburi sunt din ce în ce mai puțini iar în aceste condiții pentru sportiv un astfel de hoby înseamnăcosturi importante”, a explicat Sorin Catană.
Pilotajul, esențial la această întrecere
Întrecerile de navomodele de curse seamănă cu cele de la cursele auto, de exemplu cursele de Formula 1. Fiabilitatea modelelor care se întrec este importantă în stabilirea ierarhiei, însă arta pilotajului este esențială.
„Contribuția pilotului este esențială, poți să ai cea mai bună mașină dar dacă nu este pilotajul bun nu ajungi în frunte. Sunt clase de navomodele unde modelul contează foarte mult însă nu este cazul și aici, la navomodelele de curse”, a explicat antrenorul sucevean.
O premieră pentru Suceava
La finala care se desfășoară la Fălticeni participă sportivi de la șase cluburi: CS AVI Craiova, CSTA București, CSTA Suceava, CSU Galați, Clubul Copiilor Medgidia și Sportul Studențesc București.
Ioan Mihai, directorul Clubului Sporturilor Tehnico Aplicative (CSTA) Suceava, a explicat importanța competiției de la Fălticeni pentru clubul pe care îl conduce.
„Pentru prima dată în istoria clubului suntem organizatorii unui campionat național de o asemenea anvergură, ne bucurăm că vremea pare să țină cu noi, iar concurenții sunt foarte mulțumiți de condițiile pe care le-au găsit la Fălticeni. Avem așteptări mari de la navomodeliștii suceveni, sunt sportivi cu rezultate bune, rezultate bune de care ne bucurăm și la alte secții ale clubului”, a declarat Ioan Mihai.
El a ținut să aducă mulțumiri pentru sprijinul acordat în organizare Primăriei municipiului Fălticeni și primarului Cătălin Coman.










