Cei mai mulți români vor să cumpere dulciuri de sezon pentru a oferi cadouri de Crăciun, obiectele de îmbrăcăminte, încălțăminte sau accesorii vestimentare fiind pe poziția a doua în intențiile de cumpărare în acest scop a persoanelor intervievate într-un studiu al firmei de cercetare GfK România.
„Cei mai mulți români intenționează să ofere cadouri care să «îndulcească», să înfrumusețeze și să înveselească sărbătorile de iarnă, fără a face investiții consistente în bunuri de folosință îndelungată. Ei plănuiesc să cumpere mai degrabă dulciuri de sezon – 56,5%, obiecte de îmbrăcăminte, încălțăminte sau accesorii vestimentare – 39%, decorațiuni – 28%, jocuri și jucării – 24% și produse sau servicii cosmetice”, se arată într-un comunicat al GfK.
Mai puțini români și-au exprimat interesul pentru a achiziționa de sărbători aparatură electrocasnică, respectiv 9% dintre respondenți, echipamente IT, telecomunicații și dispozitive electronice – 4% sau alte servicii de telecomunicații 1%.
Referitor la destinația acestor tipuri de cadouri, aparatura electrocasnică este achiziționată în principal pentru uz propriu, dar există și un procent mare de persoane care le cumpără pentru a le oferi cadou partenerelor. Echipamentele IT și de telecomunicații sunt cumpărate atât pentru a le avea în casă, cât și pentru a le oferi cadou copiilor, în vreme ce device-urile electronice și serviciile telecom sunt destinate în mare parte propriei gospodării.
Printre aparatele electrocasnice, cele mai des menționate sunt roboții de bucătărie, mașinile de spălat rufe și cuptoarele cu microunde. În fruntea listei de echipamente IT&C pe care românii intenționează să le cumpere de sărbători se află telefoanele mobile și desktop-urile, iar cei mai mulți dintre românii interesați de cumpărarea unor dispozitivele electronice se vor orienta în această perioadă către camere digitale și televizoare – TV clasic și TV cu plasmă sau LCD.
Majoritatea românilor care își îndreaptă atenția către un serviciu de telecomunicații pentru a fi oferit drept cadou de sărbători sau și-l doresc pentru ei înșiși doresc mai degrabă un abonament de telefonie mobilă și, în mult mai mică măsură, cumpărarea unei cartele de telefonie mobilă.
Întrebați fiind de unde cred că vor cumpăra de sărbători aparatură electrică și electrocasnică sau echipamente IT&C pe care le doresc sau vor să le ofere de sărbători, 53% dintre persoanele intervievate s-au orientat către hipermarketuri și discounteri, iar 22% către magazinele mari de electronice.
Sursa preferată de informare pentru cadourile de sărbători din categoriile aparatură electrică și electrocasnică sau echipamentele IT&C o reprezintă în cele mai multe cazuri vizita direct în magazin. Reclamele TV și Internetul sunt aproape la fel de importante ca și magazinele pentru echipamentele IT & telecom, respectiv, pentru dispozitivele electronice.
Aproximativ doi din zece români au declarat că nu vor cumpăra nimic pentru sărbătorile de iarnă din acest an – proporția fiind mai mare în rândul persoanelor care au trecut de 50 de ani, a persoanelor din mediul rural, a celor care locuiesc singuri sau care nu au copii în gospodărie, precum și în rândul persoanelor cu venituri sub 700 de lei.
Informațiile provin din GfK Omnibus, studiu realizat lunar, și sunt reprezentative pentru populația României în vârstă de 15 ani și peste. Eșantionul este format din 1.000 de respondenți din zona urbană și rurală, iar culegerea datelor a fost realizată în noiembrie 2009.
GfK România este parte a grupului GfK cu 150 de sucursale în 100 de țări de pe cinci continente. Grupul GfK este una din cele mai mari organizații de cercetare de piață din lume.