Peste 500 de medicamente vor dispărea de pe piața românească în acest an, pe fondul scăderii vânzărilor cu 50%, iar în 2010 alte 1.500 de produse ar putea fi scoase sau vor fi disponibile în cantități insuficiente, potrivit directorului general al Cegedim România, Petru Crăciun.
„Unele sunt produse care au echivalente pe piață, dar problema este legată de disponibilitatea asigurării raportului preț/calitate prin competitivitate. Este posibil să avem un tratament de la 1-2 producători, la fel cum este posibil să se ajungă la situația în care nu va mai exista produs pentru tratamentul respectiv”, a explicat Crăciun.
Din estimările firmei de cercetare, până în prezent au ieșit de pe piață 281 medicamente, iar la 273 urmează să se renunțe.
El a menționat că, în ultimii zece ani, între 300 și 500 de produse au ieșit sau au intrat pe piața românească, o dinamică ridicată comparativ cu alte piețe.
„A existat o serie de reglementări negative care au afectat industria în acest an. Amânarea plăților ne-a dus în imposibilitatea de a face o prognoză privind piața. (…) Anul viitor ar putea să iasă de pe piață producători de medicamente mici și mijlocii, iar companiile mari ar putea să-și revizuiască strategia. În plus, dacă nu se rezolvă, în maxim zece ani, rămânem fără doctori, în condițiile în care în prezent cei mai mulți au între 50 și 65 de ani”, a spus Crăciun.
Oficialul Cegedim a adăugat că decizia de amânare a plății medicamentelor compensate și gratuite ar putea tripla numărul farmaciilor închise în trimestrul patru față de iulie-septembrie.
În trimestrul al treilea, la nivel național, au fost închise 42 de farmacii, iar în luna octombrie au fost desființate alte 42 de unități.
Crăciun a apreciat că în noiembrie și decembrie numărul de farmacii închise s-ar putea menține la nivelul din octombrie.
Potrivit companiei de analiză, ritmul de scădere al numărului de farmacii din regiunea Moldovei este de trei ori mai mare decât al celui din București. În România, există între 4.000 și 5.000 de farmacii.
Printre alte probleme cu care se confruntă jucătorii de pe piața farmaceutică se numără cursul valutar fixat de autorități, prețul minim european la care se calculează produsele și introducerea sistemului de claw-back (producătorii de medicamente care desfac produse pe piața românească trebuie să contribuie la finanțarea sistemului public de sănătate cu o sumă reprezentând între 5% și 11% din veniturile realizate în urma vânzării produselor n.r.).
Totodată, potrivit Cegedim, România se plasează pe locul 29 în rândul a 33 de țări din Europa în ceea ce privește cheltuielile publice și private pentru sănătate pe cap de locuitor, de 473 dolari, media europeană fiind de peste 3.500 dolari. Pe ultimele locuri se plasează Belarus și Ucraina, în timp ce lideri sunt Norvegia și Elveția, cu un buget cuprins între 6.500 și 7.300 de dolari pe cap de locuitor.
De asemenea, costurile totale pentru medicamente pe cap de locuitor se ridică la 104 dolari, față de media europeană de 600 dolari.
Grupul francez Cegedim furnizează la nivel mondial date și servicii de marketing și vânzări pentru industria farmaceutică, având o cifră de afaceri de peste un miliard dolari și circa 8.000 de angajați.
În România, cota de piață a companiei în sectorul pe care activează este de 80%, potrivit datelor Cegedim. Principalul competitor este IMS Health.
Cegedim România a raportat în 2008 o creștere a cifrei de afaceri de 5%, la 4,9 milioane euro, pe fondul creșterii portofoliului de clienți și de servicii.