A doua armată a țării, așa cum era cunoscut sistemul feroviar din România până înainte de 1989, trage să moară. Efectele sociale ale restructurărilor operate la calea ferată s-au simțit în mai mult etape, iar angajații din acest domeniu se tem că la începutul anului următor județul Suceava va avea câteva sute de șomeri în plus.
Pentru ceferiștii suceveni se anunță o iarnă extrem de agitată, din care mulți vor ieși șomeri, iar alții s-ar putea trezi salariați ai unor societăți particulare cu același profil de activitate. Potrivit ultimilor date, disponibilizările de la CFR Marfă vor afecta aproximativ 6.500 de persoane dintr-un total de 18.000 la nivel național. În județul Suceava ponderea se va menține, ceea ce se traduce prin pierderea locurilor de muncă pentru un număr de peste 200 de oameni, din totalul de 650, câți se află pe statele de plată ale CFR Marfă în acest moment.
Sindicaliștii încă mai speră să nu se ajungă la aceste concedieri masive, sau, în caz contrar, să reușească să-i convingă pe guvernanți să le acorde disponibilizaților între 20 și 24 de salarii compensatorii, în funcție de vechimea în muncă.
Viitorul pare și mai sumbru dacă se iau în calcul actualele circumstanțe din domeniul feroviar. De la începutul lunii august, cei 650 de salariați ai CFR Marfă din județul Suceava au fost trimiși prin rotație în șomaj tehnic. Inițial, această măsură trebuia aplicată doar până la 1 octombrie, dar între timp termenul a fost prelungit până la sfârșitul anului 2009.
Angajați ai CFR Marfă, racolați de firmele private
Principala cauză care a condus la situația actuală este apariția firmelor private de transport pe calea ferată și concurența neloială pe care acestea o practică față de CFR Marfă. Salariații acestei companii se plâng de faptul că firmele particulare nu respectă normele de securitate în transportul pe calea ferată și își fac de cap, fără ca nimeni să ia vreo măsură de sancționare.
„Au oameni influenți, care-i ajută din umbră. În timp au reușit să racoleze oameni cu funcții importante la CFR Marfă, care au plecat cu tot cu informații. Distrugerea CFR Marfă a fost premeditată pas cu pas, iar până la punerea în practică a acestui obiectiv nu mai este mult”, a mărturisit unul dintre sindicaliștii suceveni.
Un exemplu în acest sens ar fi Călin Grațian, o persoană care a ocupat o funcție de conducere importantă în cadrul CFR Marfă în cursul acestui an, iar imediat a plecat ca șef la firma Grup Feroviar Român (GFR) București.
„Sunt prea multe coincidențe ca să mai credem în acestea. Noi ne luptăm să ne facem treaba cât mai bine, iar la nivel central se jonglează cu funcții de conducere, influențe și relații”, a spus cu năduf un ceferist sucevean.
Acesta a adăugat că până și apropierea de nume între firma privată GFR și CFR este menită a duce în eroare clienții, cum s-a întâmplat, de altfel, în mai multe situații.
Firmele private lucrează cu pensionari și fără respectarea normelor de securitate
O altă problemă ridicată de salariații CFR Marfă din județul Suceava este aceea că firmele private nu respectă regulile de securitate. De exemplu, vagoanele care transportă fier vechi sunt încărcate cu mult peste limita admisă și nu sunt asigurate cu plasă de protecție pentru a preveni apariția unor accidente în timpul mersului.
„Pentru că vagoanele sunt încărcate peste limita admisă, există riscul ca, la viteze mari, bucăți de fier să se desprindă și să accidenteze mortal persoanele care se află în apropierea căii de rulare”, a detaliat un alt ceferist pericolul transportului de fier vechi în condiții care nu respectă regulile de securitate.
Explicația este destul de simplă și arată că orice plasă care nu se așează pe vagon le aduce operatorilor privați economii importante la buget.
Un alt aspect semnalat de ceferiști privește cântărirea vagoanelor. De multe ori, această operațiune este sărită, ceea ce conduce la alte economii pentru transportatorii privați.
„În acest fel se explică de ce firmele private merg pe profit, iar CFR Marfă este doar în pierdere. Cum se poate ca CFR Marfă, care are vagoane proprii, să meargă în pierdere, iar firmele particulare, care au vagoane închiriate, să fie mereu pe profit? Doar prin alte manevre frauduloase și care afectează siguranța circulației pe calea ferată. În plus, ei lucrează cu pensionari proveniți tot din sistemul nostru, pe care-i plătesc probabil cu salariul minim pe economie”, au mărturisit sindicaliștii suceveni din domeniul feroviar.
Salariații rămași în compania CFR Marfă sunt sceptici că cineva dorește să rezolve problemele și se așteaptă la ce este mai rău în următoarele luni.
Vremuri tulburi
Ceferiștii suceveni, sub zodia concedierilor după cinci luni de șomaj tehnic
