Neefectuarea temelor este un efect. Constatarea acestui lucru este neplăcut pentru părinți. Știind că orice efect are o cauză, este important că această să fie descoperită. De obicei nu este foarte ușor să găsești motivul real, dar cu răbdare și diplomație, cu multă comunicare (nu vorbim aici de ceartă și luat la întrebări, de reproșuri, amenințări și soluții transmise de părinți), se poate.
Cunoașterea motivului adaptează soluția. Deoarece poate fi un proces de durată, până la soluționarea lui părintele trebuie să aibă o atitudine:
1. Să nu lase copilul cu temă nefăcută.
Depinde foarte mult de motivul pentru care nu s-a făcut temă și de interesul părintelui pentru școală. Dacă părintele ține doar ca temă să fie făcută nu este întotdeauna foarte eficient. Copilul trebuie să înțeleagă, să dezvolte treptat conștiinciozitate și interes, să lucreze independent și să întrebe acolo unde are nelămuriri, să-și dezvolte motivația.
Există părinți care tratează superficial acest subiect și implicit oferă și un model negativ de comportament (rezolvă ei fără să explice și copiii transcriu mecanic, dau explicații peste puterea de înțelegere a copilului creând o mai mare confuzie, îl ceartă și îi reproșează fără a caută în interiorul copilului motivul real, se agită mai mult decât copilul dând telefoane altor părinți, solicitând alte persoane și pun rezolvarea în față copilului). Cea mai proastă abordare este cea în care decid să scrie ei – fie pentru a fi mai frumos, fie pentru a fi mai corect, fie doar pentru a fi tema.
2. Să lase copilul cu temă nefăcută
Această decizie trebuie luată în funcție de situație. Unele cadre didactice solicită ca acele teme pe care copilul nu știe să le rezolve să fie lăsate nefăcute astfel încât să se reia anumite explicații și să cunoască problemele individuale care apar în învățare. Acest lucru are și o parte mai puțin bună deoarece unii copii vor specula și nu vor depune efortul necesar. Dacă există măsură și supraveghere este un lucru bun.
Uneori nici părintele nu știe să rezolve și atunci inevitabil tema rămâne nefăcută. Este important ca temele acasă să aibă un grad mediu de dificultate și să urmărească metodele din clasă. Atunci copilul are un model și efortul lui își găsește finalitate.
Dacă copilul amână temele până este prea obosit să le mai facă poate fi lăsat cu temă nefăcută pentru a înfrunta singur jena, nota, etc. Pentru majoritatea copiilor este o lecție bună dacă după acest episod se observă o schimbare de atitudine. Dacă nu, trebuie căutată altă metodă, deoarece nerezolvarile repetate duc la acumulare de goluri și ulterior la indiferență.
În funcție de copil, de felul lui de a fi, de familie, trebuie găsite variantele cele mai bune pentru a evita neefectuarea temelor, pentru a supraveghea și a influența evoluția școlară și atitudinea copilului față de școală. O discuție cu cadrul didactic ar putea fi eficientă; acesta ar putea avea sugestii, ar putea face front comun cu părinții, astfel încât copilul să beneficieze de o mai strictă supraveghere și îndrumare, de ajutorul necesar în funcție de fiecare situație în parte.
www.problemele-copilului-meu.ro