Curtea Constituțională susține în motivarea asupra sesizării de neconstituționalitate pe modificările aduse legii referendumului că reducerea cvorumului la 30% și introducerea condiției votului a 25% din alegători respectă legea fundamentală, jurisprudența și recomandările Comisiei de la Veneția.
„Din analiza textelor constituționale în vigoare și a actelor internaționale în materie, Curtea constată că prevederile art.2 alin.(1), art.90, art. 95 alin. (3) și art.151 alin.(3) din Constituție nu dispun expres cu privire la un anumit prag de participare la vot. Curtea nu a identificat vreun text care să impună ori să recomande un cvorum de participare la referendum, toate dispozițiile constituționale făcând referire la stabilitatea legislației electorale, inclusiv cea cu privire la referendum. Prin urmare, reglementarea sau modificarea condițiilor privind validarea referendumului este de competența exclusivă a legiuitorului, numai acesta fiind cel îndreptățit potrivit art. 73 alin. (3) lit. d) din Constituție să reglementeze organizarea și desfășurarea prin lege organică a acestui instrument de consultare populară”, precizează Curtea Constituțională în motivarea dată publicității joi, făcând referire la condiția cvorumului de 30% la referendum.
Totodată, Curtea apreciază că „varianta de reglementare a cvorumului de participare aleasă de legiuitor prin legea supusă controlului de constituționalitate asigură o reprezentativitate suficientă de natură a conferi deciziei adoptate forța care reflectă voința populară, astfel încât suveranitatea poporului, consacrată la art. 2 din Constituție, să nu fie afectată în vreun fel”.
În ceea ce privește pragul de 25%, condiție a votului exprimat din partea cetățenilor pentru o opțiune supusă referendumului, CC apreciază că respectă jurisprundența anterioară pe acest domeniu.
„Legea dedusă controlului reglementează, sub aspectul condițiilor de validitate a referendumului, pe lângă micșorarea cvorumului de participare la 30%, și condiția potrivit căreia «rezultatul referendumului este validat dacă opțiunile valabil exprimate reprezintă cel puțin 25% din cei înscriși pe listele electorate permanente». Prin urmare, pentru validarea referendumului este necesară întrunirea acestor două condiții minimale, ceea ce reprezintă un mod de securizare a reprezentativității votului la referendum de natură să satisfacă și condițiile impuse prin jurisprudența anterioară a Curții Constituționale”, precizează CC.
Judecătorii constituționali susțin că aceste două condiții respectă și recomandările Comisiei de la Veneția în materie de referendum.
De asemenea, Curtea Constituțională face o apreciere în ceea ce privește raporturile dintre puterea exercitată prin referendum și cea prin organele reprezentative, precum Parlamentul.
„Dispozițiile Legii fundamentale nu fac o ierarhie între cele două instrumente de realizare a puterii de stat: organele reprezentative și referendum, acestea neputând fi considerate a avea natură subsidiară unul față de celălalt. Mai mult, referendumul nu constituie o alternativă pentru democrația parlamentară, iar utilizarea acestuia în mod abuziv poate conduce la subminarea legitimității și a rolului Parlamentului ca organ reprezentativ al poporului. Aceasta este rațiunea pentru care Legea nr.3/2000 prevede obligația Parlamentului de a transmite un punct de vedere cu privire la organizarea unui referendum, în acord cu Liniile directoare cu privire la organizarea referendumului, adoptate de Comisia de la Veneția”, mai opinează judecătorii constituționali.
Modificarea Legii referendumului prin care se reduce la 30% pragul la referendum este constituțională în măsura în care nu se aplică referendumurilor organizate în decurs de un an de la data intrării în vigoare a legii, a decis, în 26 iunie, Curtea Constituțională.
Curtea a dat publicității următoarea decizie: „Curtea Constituțională, cu majoritate de voturi, decide: respinge obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului și constată că dispozițiile legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului sunt constituționale în măsura în care nu se aplică referendumurilor organizate în decurs de un an de la data intrării în vigoare a legii”.
CC precizează că decizia este definitivă și general obligatorie și se comunică președintelui României și se publică în Monitorul Oficial Partea I.
În 29 mai, Camera Deputaților a adoptat, cu 221 de voturi „pentru”, 73 de voturi „împotrivă” și 2 abțineri, proiectul de lege privind reducerea pragului de prezență la referendum la 30%.
Inițiativa legislativă, semnată de Valeriu Zgonea, Florin Iordache, Eugen Nicolicea și Bogdan Ciucă, modifică Legea referendumului în sensul reducerii pragului de prezență la acest tip de scrutin de la 50% la 30%, dar și introducerea condiției unui vot de 25% din alegători pentru validarea rezultatelor.
În aceeași zi, liderul deputaților PDL, Mircea Toader, a anunțat că PDL, UDMR și PPDD atacă la Curtea Constituțională proiectul de lege privind reducerea pragului de prezență la referendum.