Cauze posibile ale stresului școlar



Pe parcursul activității școlare copilul poate să se confrunte cu diferiți factori generatori de stres. Aceștia afectează rezultatele școlare, atenția, puterea de concentrare, cresc gradul de oboseală și pot declanșa trăiri negative.
Varietatea lor este extrem de mare: suprasolicitarea fizică sau intelectuală, relațiile sociale, competițiile, notarea, examinarea, zgomotul excesiv etc. Stimuli de stres sunt și dezamăgirile, jena, frica, pedeapsa, nota …
Și grijile, necazurile și tensiunile din familie pot avea impact negativ asupra evoluției școlare a copilului. Gelozia pentru un frate mai mic, boala unui membru al familiei, o ceartă pe care copilul o consideră nedreaptă, standarde prea ridicate impuse de părinți, sunt lucruri care macină copilul și sunt greu sesizabile din exterior.
Este posibil să existe o altă serie de motive care par minore unui adult, dar exercită o presiune majoră și constantă asupra copilului. Poate în drum spre școală întâlnește zilnic un câine de care se teme, poate este speriat de aspectul sever al unui profesor, sau de femeia de serviciu, poate este îngrozit de ideea de a cere permisiunea de a merge la toaletă, sau poate pur și simplu știe că trebuie să recite o poezie în față clasei.
Astfel de motive creează un stres suplimentar și țin mintea ocupată. De aceea este foarte important să existe multe situații de comunicare cu copilul. Pot fi depistate din timp astfel de lucruri pentru ca ele să nu primească amploare.
Catalogarea unui copil ca „leneș”, „slab”, „rău” este un subiect foarte delicat. Poate are o reacție de împotrivire la „împinsul de la spate”, poate este marcat de teama de eșec sau poate i se critică prea mult realizările și inițiativele. Conturându-i-se o astfel de imagine despre el este posibil să renunțe la luptă.
Unii copii au rezultate slabe pentru că sunt prea conștiincioși. Din dorința de a nu greși repetă din nou și din nou. Se agită în mod exagerat și de obicei rămân în urmă în alte direcții.
Este posibil ca metodele rigide de predare, atitudinea aspră și de înregimentare a copiilor să ducă la probleme individuale de studiu.
Uneori copilul poate să aibă diferite probleme, de la cele fizice (defecte de vedere, auz, lipsă de coordonare motrică etc.), la cele psihologice (probleme de concentrare, atenție, inhibare etc.).
Ca părinte arată-i înțelegere și sprijin în mod natural. Manifestând prea multă grijă față de emoțiile lui i le accentuezi, consideră că într-adevăr are o problemă. Luând în derâdere aceste emoții copilul se va simți foarte inconfortabil și va considera că nu îți pasă. În general se simte jenat de propriile lui emoții și nu vrea să comunice despre acest subiect. Are tendința de a nega existența lor pentru a se proteja. Este important să te simtă alături de el, să știe că se poate baza pe tine.
Oricare ar fi tipul stresului școlar trebuie aflată cauza generatoare. Se poate apela la persoane de specialitate pentru a găsi împreună soluția optimă de a ajuta copilul.
www.problemele-copilului-meu.ro