Astăzi dimineață, procurorii Direcției Naționale Anticorupție au descins la sediul Consiliului Județean, unde efectuează o serie de percheziții.
Sunt vizate mai multe birouri, inclusiv acela al președintelui Consiliului Județean Suceava, Cătălin Nechifor, care, potrivit unor surse, nu este în instituție, fiind plecat la București. Procurorii verifică achizițiile de la această instituție, inclusiv de la direcția de drumuri județene din cadrul instituției.
Conform informațiilor noastre sunt verificate și actele legate de groapa de gunoi de la Moara.
Cercetările vizează fapte de corupție și asimilate celor de corupție comise în perioada 2003-2015.
În prezent sunt efectuate percheziții domiciliare în 12 locații situate în municipiul București și județele Suceava, Botoșani și Iași, din care patru sunt sediile unor instituții publice, restul reprezentând sediile unor societăți comerciale.
În afara Consiliului Județean Suceava se mai derulează percheziții la Primăria Fălticeni, respectiv S.C. Drumuri și Poduri cu sediul în Ițcani.
Vă prezentăm, în continuare, un rezumat al anchetei procurorilor structurii centrale a DNA
Ioan Cătălin Nechifor, președintele CJ Suceava a solicitat decontarea sumei de 137.527,95 lei, aferentă lucrărilor prevăzute în Situația nr. 100001.4, emisă de CJ Suceava, pentru lucrările de modernizare a DJ 291 A, executate în luna aprilie 2013. Având în vedere faptul că lucrările nu puteau fi decontate de DJDP Suceava, întrucât porțiunea de drum se afla în administrarea Primăriei orașului Siret, pentru a conferi o notă de legalitate acestui demers, numitul Cătălin-Ioan NECHIFOR a emis mai multe hotărâri de consiliu care să prevadă predarea tronsonului de drum către administrația județeană, în baza asocierii între cele două entități administrative.
În acest sens, în cadrul ședinței CJ Suceava din data de 3 iunie 2013, numitul Cătălin-Ioan NECHIFOR a inițiat un proiect de hotărâre privind asocierea județului Suceava cu orașul Siret, în vederea reabilitării DJ 291A Zvoriștea – Zamostea – Siret – Climăuți – Frătăuții Noi, pe un tronson de 2,85 km, de la km 21+000 la km 23+850, aflat în administrarea Consiliului Local al orașului Șiret.
În cadrul asocierii, Consiliul Local al orașului Siret va întocmi proiectul tehnic,va realiza lucrările de plombare și va contribui cu suma de 100.000 lei din valoarea investiției, în timp ce CJ Suceava va aloca, prin intermediul DJDP Suceava, suma de 250.000 lei pentru reabilitarea tronsonului de drum. Pentru a evita inițierea unei proceduri de licitație, execuția lucrărilor a fost atribuită SC DRUMURI Șl PODURI SA Suceava, în baza unui act adițional la contractul aflat în derulare.
La data de 1 august 2013, numitul Cătălin-Ioan NECHIFOR, în calitate de președinte al CJ Suceava a stabilit ca numitul llie Lahman, administratorul SC CON BUCOVINA SA Suceava, să plătească suma de 300.000 lei, deși cuantumul real al sumei datorate era de120.000 lei. Suma anterior menționată trebuia plătită de SC CON BUCOVINA SA Suceava SC Drumuri și Poduri SA Suceava, operator privat aflat sub incidența Legii nr. 85/2006, privind procedura insolvenței. Având în vedere că societatea anterior menționată era în procedură de insolvență, administratorul special al societății era numitul Eugen GIRIGAN iar administrator judiciar era numitul Ovidiu CĂLIN.
Față de această situație fondurile nu au fost alocate CJ Suceava, în calitate de acționar unic al SC Drumuri și Poduri SA Suceava, ci numitul Ovidiu CĂLIN.
Prin urmare, varianta relansării activității SC Drumuri și Poduri SA Suceava nu era viabilă, cu atât mai mult cu cât, societatea comercială menționată a înstrăinat cvasitotalitatea echipamentelor și bazelor de producție din patrimoniu, aflându-se în imposibilitatea de a se relansa din punct de vedere economic.
In urma tranzacționării mai multor autobaze din județul Suceava, aflate în proprietatea SC Drumuri și Poduri SA Suceava, numitul Ovidiu CĂLIN a obținut un comision în valoare de 160.000 de lei.
În contextul unei evaluări, realizată la data de 12 decembrie 2012, a bunurilor mobile și imobile aparținând SC Drumuri și Poduri SA Suceava, propuse a fi scoase la vânzare în cadrul reorganizării activității societății, s-a stabilit o valoare a acestora de 873.316 euro, fără TVA.
Cererea adresată de numitul Cătălin – Ioan NECHIFOR era motivată de faptul că SC CON BUCOVINA SA Suceava datorează SC Drumuri și Poduri SA Suceava bani pentru lucrări în regim de subantrepriză, efectuate în cadrul Contractului de lucrări pentru obiectivul de investiții „Modernizare DJ 177, Poiana Micului – Sucevița, km 10+000-20+875″, cod SMIS 14589. Ulterior acestui demers, administratorul SC CON BUCOVINA SA Suceava a furnizat SC Drumuri și Poduri SA Suceava, în mai multe tranșe, suma solicitată.
În același context, anterior expirării contractului privind lucrările de întreținere a drumurilor județene, pentru perioada de iarnă 2012-2013, numitul Cătălin–Ioan NECHIFOR, în calitate de președinte al CJ Suceava, a dispus deblocarea sumei de 220.000 lei, reținută de la SC Transporturi Auto SA Botoșani, cu titlul de garanție de bună execuție. În această modalitate, SC DRUMURI ȘI PODURI SUCEAVA SA , urma să încaseze suma de 40.000 lei din, pentru lucrări efectuate sub antrepriză.
Relevant este și faptul că activitățile executate de SC Drumuri și Poduri SA Suceava au fost preluate de la SC Transporturi Auto SA Botoșani, în urma intervenției directe a numitului Cătălin-Ioan NECHIFOR la nivelul administratorilor societății comerciale din județul Botoșani, în cursul lunii decembrie 2012.
Numitul Mihai GROZAVU, în calitate de consilier județean a intervenit pentru atribuirea unor contracte către SC Drumuri și Poduri SA Suceava, în mod direct, privind execuția de lucrări de reabilitare/modernizare a infrastructurii rutiere județene. Cel în cauză și-a argumentat cererea prin faptul că modificările OUG 34/2006 privind achizițiile publice permit cumpărarea directă a lucrărilor în valoare de maximum 100.000 euro. În acest sens, Mihai GROZAVU a invocat necesitatea intervenției președintelui CJ Suceava pentru materializarea propunerii avansate.
Favorizarea SC Drumuri și Poduri SA Suceava de către președintele CJ Suceava a fost evidențiată și de interesul acestuia, pentru întocmirea documentației necesare decontării sumei de 250.000 lei, angajată prin asocierea județului Suceava cu orașul Șiret, pentru lucrările de reabilitare a DJ 291 A Zvoriștea – Zamostea – Șiret – Climăuți – Frătăuții Noi, realizate de societatea comercială menționată. Suma a fost preluată din fondul de rezervă aflat la dispoziția președintelui CJ Suceava, destinat unor situații speciale.
La nivelul Consiliul Județean Suceava au fost adoptate hotărârile nr. 37 din 28 februarie 2014 și nr.89 din 30 mai 2014, care vizează alocarea sumei de 3.500.000 lei pentru lucrări preconizate la infrastructura rutieră județeană, și au drept scop , în realitate, direcționarea lucrărilor și efectuarea de plăți către S.C. S.U.C.T. S.A. Suceava.
Pentru a disimula acordarea fondurilor numitul Cătălin-Ioan NECHIFOR a interpus în circuitul financiar SC DRUMURI și PODURI S.A. Suceava, la care Consiliul Județean Suceava este unic acționar, în condițiile în care operatorul economic nu dispune de capacitatea tehnologică de a executa aceste intervenții.
Numitul Cătălin-Ioan NECHIFOR a alocat suma de 1.000.000 lei, din bugetul Consiliului Județean Suceava, prin HCJ nr. 37 din 28 februarie 2014, pentru decontarea cheltuielilor de finalizare a modernizării DJ 291A Zvoriștea – Zamostea – Șiret, intervenție care, deși a primit ordinul de începere în luna martie 2014, nu a fost demarată.
În mod similar, președintele CJ Suceava a promovat HCJ nr. 89 din 30 mai 2014, pentru finanțarea lucrărilor de modernizare a DJ 176, km 22+000 – 33+000, Vatra Moldoviței – Argel, prin alocarea sumei de 2.500.000 lei către SC DRUMURI și PODURI SA Suceava, dintr-un împrumut angajat de Consiliul Județean Suceava cu UNICREDIT ȚIRIAC BANK, execuția acestora fiind demarată în baza contractului nr. 3810 din 14 decembrie 2006.
Demersul nu întrunește condițiile legale privind achizițiile publice, întrucât contractul nr. 3810 din 14 decembrie 2006 nu prevede posibilitatea subcontractării.
De asemenea, posibilitatea cesionării lucrării către S.C. S.U.C.T. S.A. presupune, automat, transferul dreptului de încasare a plății către această societate și, implicit, o eludare a legislației privind atribuirea de lucrări publice.
Având în vedere faptul că anterior dobândirii calității de administrator special al SC DRUMURI și PODURI SA, numitul Eugen GIRIGAN a fost angajat al S.C. S.U.C.T. S.A., cel în cauză a acționat în prezent, cu acordul numitului Cătălin-Ioan NECHIFOR, pentru transferul unor importante fonduri din bugetul CJ Suceava către operatorul economic administrat în fapt de sus-numit.
Demersurile continue ale președintelui CJ Suceava pentru asigurarea de fonduri, în scopul declarat al relansării economice a SC DRUMURI și PODURI SA, susținute de un grup de consilieri județeni coordonat de Mihai GROZAVU, nu sunt întemeiate.
Astfel, de la începutul anului 2014, actul de management al societății este controlat de administratorul judiciar Ovidiu CĂLIN, practician în insolvență în cadrul MULTICONSULT IPURL Suceava, și nu de CJ Suceava, în calitate de unic acționar. Totodată, varianta relansării SC DRUMURI și PODURI SA prin infuziile de capital nu este realistă, întrucât operatorul economic a înstrăinat majoritatea echipamentelor și bazelor de producție din patrimoniu.
Numitul Cătălin-Ioan NECHIFOR a susținut atribuirea preferențială a execuției unor lucrări în care CJ Suceava este autoritate contractantă, în vederea obținerii de avantaje personale.
Astfel, prin intermediul numitului Cătălin-Ioan NECHIFOR, numitul Ovidiu-Florin MUTESCU, administrator al SC ANIVO’S SRL Vicovu de Jos, județul Suceava, a exercitat presiuni la nivelul angajaților administrației publice județene pentru impunerea societății comerciale pe care o reprezintă ca operator economic agreat pentru derularea de contracte de proiectare/consultanță cu CJ Suceava sau cu administrații publice locale de pe raza județului.
În acest scop, funcționarii CJ Suceava sunt convocați în biroul numitului Cătălin-Ioan NECHIFOR, unde acesta, împreună cu numitul Gavril MÎRZA, fost președinte al CJ Suceava, îl recomandă pe numitul Ovidiu-Florin MUTESCU pentru angajarea de contracte cu instituții publice de pe raza județului.
Uzând de susținerea numiților Gavril MÎRZA și Cătălin-Ioan NECHIFOR, SC ANIVO’S SRL Vicovu de Jos a reușit să acumuleze un portofoliu semnificativ de clienți din mediul administrațiilor publice locale din județul Suceava.
În cursul lunii ianuarie 2014, numitul Gavril MÎRZA a intervenit pe lângă factori de decizie din cadrul CJ Suceava cărora le-a solicitat să analizeze oferta lui Ovidiu Florin Mutescu, în prezența acestuia din urmă.
În susținerea ofertei sale omul de afaceri, anterior amintit, a prezentat o listă de parapeți de producție externă, pentru a fi utilizați la podurile din administrarea DJDP Suceava, care, însă, din punct de vedere tehnic nu se pretează la infrastructura rutieră județeană.
Fapta descrisă mai sus, întrunește elementele constitutive ale infracțiunii de abuz în serviciu, prev. și pe. de art. 13, indice 2 din Legea 78/2000, rap. la art. 297, CP, cu aplicarea art.35, alin.1 din CPP.
…………
Din datele existente rezultă că numitul Cătălin-Ioan Nechifor a asigurat sprijinul societății SC TRANSPORTURI AUTO BOTOȘANI pentru câștigarea contractului având ca obiect executarea lucrărilor privind modernizarea DJ 178 llișești – Ciprian Porumbescu”, în valoare totală de 28.520.000 lei, deoarece a primit sume de bani de la Iulian CONȚAC, coordonator informal al SC Transporturi Auto SA Botoșani.
Numitul Iulian Conțac a oferit numiților Cătălin-Ioan NECHIFOR și Ovidiu-Liviu DONȚU, senator în Parlamentul României, suma de 20.000 euro, pentru influențarea membrilor comisiei de licitație în vederea acceptării ofertei SC Transporturi Auto SA Botoșani ca fiind cea mai avantajoasă.
Faptele descrise mai sus, întrunesc elementele constitutive ale infracțiunilor de luare și dare de mită, prev. și pe. de art. art. 289 CP, cu referire la art. 6 și 7 din Legea 78/2000, respectiv prev. de art. 290 CP , cu referire la art.6 din Legea 78/2000.
La data de 22 iulie 2013, numiții Cătălin-Ioan NECHIFOR și Ovidiu Liviu DONȚU au decis susținerea numitului Cosmin SUCIU, agent de vânzări al SC ALCEDO SRL București, în calitate de unic candidat la concursul pentru ocuparea postului de director adjunct gradul II în cadrul Oficiului Județean pentru Plăți, Dezvoltare Rurală și Pescuit (OJPDRP) Suceava.
Motivul acestui demers este reprezentat de relațiile apropiate stabilite de președintele CJ Suceava cu Viorel IEREMCIUC, administrator al SC HIGH TECH SRL Suceava26, socrul lui Cosmin SUCIU. în vederea atingerii obiectivului vizat, Cătălin-IoanNECHIFOR i-a solicitat lui Cosmin SUCIU să-i pună la dispoziție CV-ul, asigurându-l că îi va comunica toate direcțiile de acțiune ulterioare.
Deși în urma selecției dosarelor depuse pentru concurs, Cosmin SUCIU a fost declarat admis, acesta nu a promovat examenul scris, desfășurat la data de 27 august 2013.
Indicii privind relația cointeresată dintre Cătălin-Ioan NECHIFOR și Viorel IEREMCIUC au fost evidențiate și în contextul întâlnirilor efectuate de cei doi în perioada 29-30 iulie 2013, în urma cărora, la domiciliul președintelui CJ Suceava au fost observați angajați ai SC HIGH TECH SRL Suceava, fiind prezumată executarea unor lucrări semnificative (instalații electrice/sanitare), în contrapartida serviciilor de susținere a ginerelui acestuia.
Faptele descrise mai sus, întrunesc elementele constitutive ale infracțiunii de luare de mită prev. și ped. de art. 289 din CP cu referire la art. 6 și 7 din Legea 78/2000, respectiv art. 290 CP cu referire la art. 6 din Legea 78/2000.
….
La data de 31 iulie 2013 numitul Cătălin-Ioan Nechifor i-a solicitat numitei Maria Monica Gubernat, membru în Consiliul Național Al Audiovizualului anularea deciziei de retragere a licenței de funcționare a stației din orașul Gura Humorului aparținând SC IMPACT SUCEAVA, sancțiunea aplicată începând cu data de 30 iulie 2013.
Președintele CJ Suceava are în vedere asigurarea mediatizării propriilor activități, pentru crearea unei imagini favorabile la nivelul opiniei publice.
Numiții Gabriel-Mihai IGNĂTESCU și Victor CIOBANU, administratorii SC ACI AG SRL Suceava sunt sprijiniți de numitul Cătălin Ioan Nichifor, în vederea obținerii contractului de lucrări aferent obiectivului de investiții„închiderea depozitelor urbane existente în județul Suceava din cadrul Proiectului „Sistemul de management integrat al deșeurilor în județul Suceava”, în valoare de 65.855.478,45 lei, fără TVA, autoritatea contractantă fiind Consiliul Județean Suceava.
Faptele descrise mai sus, întrunesc elementele constitutive ale infracțiunii de trafic de influență prev. și ped. de art. 291 din CP cu referire la art. 6 din Legea 78/2000, precum și ale infracțiunii de cumpărare de influență, prev. și ped. de art. 292 din CP cu referire la art. 6 și 7din Legea 78/2000.
în perioada 2007-2008, la nivelul Primăriei Municipiului Rădăuți a fost achiziționat un soft de contabilitate de la firma S.C. SDG S.R.L. SUCEAVA, ocazie cu care s-a încheiat și un contract de service pentru suma de 2.600 lei, plus TVA, lunar, elementele prevăzute la obiectul contractului nejustificând plata sumei negociate, încheierea cât și derularea acestui contract, reprezentanții S.C. SDG S.R.L. SUCEAVA au remis sume de bani factorilor cu putere de decizie în cadrul Primăriei Municipiului Suceava.
Cătălin Nechifor și Ovidiu Donțu, acuzați de DNA că au luat mită 20.000 de euro
