Lucrările de înlocuire a conductelor de apă în municipiul Suceava, executate de firma Pfeiffer, au ajuns coșmarul sucevenilor. Șoferi, pietoni, locatarii caselor din zonele în care se execută lucrări sau firmele cu sedii în aceste perimetre au ajuns la exasperare nu numai din cauza străzilor și trotuarelor brăzdate de șanțuri și pline de nămol, ci și a rețelelor de utilități – apă, energie electrică, telefonie avariate. Luni seară, muncitorii care lucrau pe strada Mărășești au distrus un cablu al societății E.ON și au lăsat zece case din zonă în întuneric, timp de mai bine de două ore. Echipele E.ON au reușit să remedieze avaria și să reia alimentarea cu energie electrică a consumatorilor abia după ora 19.00.
În același punct, muncitorii care lucrează pentru Pfeiffer în municipiul Suceava au agățat și un cablu al companiei de telefonie Telekom, iar până ieri, la amiază, avaria nu fusese încă remediată. Aceeași problemă la telefonie a fost și pe strada Leca Morariu.
De altfel, toată strada Mărășești este traversată de șanțuri acoperite de mântuială, fie sub nivelul carosabilului, fie peste acest nivel, spre disperarea șoferilor. La fel se întâmplă și pe bulevardul George Enescu, una dintre cele mai circulate artere rutiere din municipiul Suceava. Un studiu de trafic efectuat de Institutul de Cercetări în Transporturi, în anul 2009, la solicitarea Primăriei Suceava, arată că fluxul de circulație pe un sens de mers, pe această stradă, este de 869 vehicule pe oră.
O altă stradă care arată ca după război este Gheorghe Doja, unde sunt nu mai puțin de 70 de traversări.
Atât Poliția Rutieră, cât și Primăria Suceava afirmă că nu au pârghii pentru a determina firma Pfeiffer să adopte un comportament normal, singura modalitate de sancțiune fiind amenzile, care de fapt nu rezolvă problema. „Ceea ce putem noi face este să ne asigurăm că lucrările sunt semnalizate corespunzător sau, dacă apar accidente rutiere din cauza lucrărilor, să sancționăm administratorul drumului sau executantul lucrării”, ne-a declarat, ieri, inspectorul Alexandru Duțuc, de la Biroul Municipal Suceava al Poliției Rutiere.
Așa cum s-a întâmplat ieri, când poliția s-a autosesizat după ce, luni seara, în jurul orei 19.00, un șofer și-a avariat mașina din cauza unei lucrări nesemnalizate corespunzător pe strada Narciselor. Autovehiculul care circula de la Belvedere spre Zamca, prin fața Colegiului Tehnic de Industrie Alimentară Suceava, a intrat în depășirea unei mașini care staționa, moment în care roțile din stânga ale autoturismului s-au cufundat în cimentul proaspăt turnat în șanțul de la marginea străzii, pe sensul Belvedere spre Zamca.
Amendă de 1.890 de lei pentru un subcontractor al firmei Pfeiffer
Muncitorii firmei Pfeiffer au susținut că zona în care s-a lucrat era semnalizată, însă situația din teren arăta altceva. În zonă existau într-adevăr mai multe popice de semnalizare a șanțului, însă mai sus de zona unde fusese turnat ciment. Unii martori au acuzat că o parte din indicatoare au fost amplasate după consumarea incidentului. Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Județean de Poliție Suceava, subcomisar Ionuț Epureanu, ne-a declarat, ieri, că subcontractorul firmei Pfeiffer, SC SECBO Ecoconstruct SRL Constanța, a fost amendat cu 1.890 de lei pentru semnalizare necorespunzătoare a unei lucrări. Amenda maximă este de 9.000 de lei, dar pentru că a fost la prima abatere, firma constănțeană a primit minimum.
În ceea ce privește amenzile pe care le poate da primăria, acestea sunt mai mult simbolice – 3.000 de lei, cu reducerea la jumătate pentru plata în 48 de ore. Chiar și așa, numărul de sancțiuni aplicat de municipalitate firmei Pfeiffer de când a început lucrările în Suceava nu trece de cinci, deși probleme au fost în permanență. Cele mai recente, din această săptămână, au fost agățarea cablurilor de telefonie și electricitate și accidentul de pe strada Narciselor, precum și blocarea unei basculante încărcată cu pietriș, ce aparține unei firme care lucrează în colaborare cu Pfeiffer, într-un șanț acoperit de mântuială pe strada Leca Morariu, în zona Areni. Circulația de pe această stradă a fost blocată mai bine de o oră, până când s-a găsit o soluție pentru scoaterea basculantei din șanțul surpat.
Pentru a putea să tragă vehiculul greu din șanț, echipele de muncitori au descărcat încărcătura, o parte din pietriș direct pe trotuar, lângă basculanta rămasă blocată, iar restul într-un camion. Cu un buldoexcavator, a fost trasă apoi basculanta din șanț.
Reamintim că firma Pfeiffer a raportat, în luna noiembrie, finalizarea unei singure străzi din cele 13 pe care mai avea șantiere deschise, iar pe de altă parte, a anunțat începerea lucrărilor pe alte două străzi – Leca Morariu și Mihail Kogălniceanu.