„Cartel Alfa” cere ministrului Transporturilor să retragă proiectul de concediere de la CFR Marfă



Confederația „Cartel Alfa” cere reanalizarea urgentă a situației la CFR Marfă și solicită ministrului Transporturilor să dispună retragerea proiectului de concediere colectivă, pentru că administrația nu a consultat în prealabil sindicatele și nu le-a informat privind necesitatea concedierii.
„Cartel Alfa” susține solicitarea Federației Mecanicilor de Locomotivă de a fi abordate, la masa negocierilor, cu federațiile sindicale reprezentative, toate măsurile care afectează în mod dramatic drepturile și viitorul profesional al salariaților din sistemul feroviar, pentru a găsi cele mai bune soluții posibile în actualul context, potrivit unui comunicat de luni al confederației.
Sindicaliștii susțin că, deși actualul Guvern nu a luat nicio măsură de combatere a crizei, „promovează concedieri prin încălcarea gravă a prevederilor legale și ale contractelor colective de muncă la nivel superior, fără ca angajaților să li se ofere niciun fel de protecție socială”.
Potrivit confederației „Cartel Alfa”, decizia de concediere colectivă a peste 6.000 de angajați de la CFR Marfă a fost luată prin ignorarea dialogului social, stabilit de lege, și cu o lipsă totală de respect față de partenerii sociali.
„Disponibilizările care se intenționează a fi operate la CFR Marfă vin după o serie întreagă de măsuri care stau sub semnul penalului: diferitele conduceri ale Ministerului Transporturilor, sub oblăduirea primilor miniștri, au promovat o politică sistematică în favoarea propriilor interese (fie prin acordarea de active unor companii private pe un euro, fie prin încheierea unor parteneriate cu anumiți «băieți deștepți»), aceasta în vreme ce în modernizarea și înnoirea parcului nu s-a investit aproape nimic. De peste un deceniu și jumătate se fac speculații economico-financiare pe spinarea transportului feroviar ajungându-se până la impunerea plății taxei de drum auto la combustibilul folosit pe calea ferată; patrimoniul CFR a fost administrat deficitar, un exemplu clar fiind așa-zisa «privatizare» prin pierdere a hotelului Astoria”, se mai arată în comunicatul citat.
Sindicaliștii mai spun că Executivul nu a făcut nimic pentru a diminua criza economico-financiară, iar salariații rămân singurii responsabili care trebuie să plătească „toate aceste măsuri haotice, ilegale, abuzive care au fost promovate de-a lungul anilor de conducerile succesive ale Ministerului Transporturilor, prin scăderea salariilor, condiții precare de lucru și pierderea sistematică a locurilor de muncă”.
„De aceea, disponibilizarea propusă Federației Mecanicilor de Locomotivă și celorlalți parteneri sociali, prin nerespectarea prevederilor legale, nu reprezintă decât o nouă acțiune al cărei scop este evident: rezolvarea încă o dată a afacerilor «băieților deștepți» sau chiar «pregătirea» SNTFM CFR Marfă pentru o privatizare cu țintă stabilită în favoarea acelorași «băieți deștepți»”, afirmă sindicaliștii.
Peste 6.000 de angajați de la CFR Marfă vor fi disponibilizați cel mai târziu de la 1 martie 2010, fără salarii compensatorii, potrivit programului de restructurare trimis de administrație sindicatelor, reprezentanții salariaților spunând că vor contesta acest program deoarece nu au fost consultați.
Președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, a declarat, pentru MEDIAFAX, că sindicatele au fost notificate vineri că vor fi disponibilizați 6.380 de salariați din cei 16.220 de la CFR Marfă, fără salarii compensatorii.
„De azi (vineri, n.r.) se intră pe proceduri, după aproximativ 45 de zile se emit deciziile fiecărui salariat disponibilizat, apoi salariatul are dreptul la 15 zile de preaviz, astfel că, cel mai târziu la 1 martie, cei 6.380 de angajați ai CFR Marfă vor fi disponibilizați”, a explicat Măntescu.
Liderul sindical a precizat că, marți, se va întâlni cu toți liderii de sindicat pentru a analiza programul de restructurare trimis de administrație și a subliniat că nu este de acord cu acesta.
„Eu voi contesta acest program, din două motive. Administrația nu a consultat sindicatele la elaborarea acestui program și nici nu sunt specificate criteriile pe baza cărora au fost selectați cei disponibilizați”, a spus Măntescu.
Liderul sindical a precizat că de la CFR Călători nu s-a primit un astfel de program privind disponibilizări.
Salariații CFR Marfă au fost în șomaj tehnic șase luni, acesta urmând să ia sfârșit la finalul lui 2009, activitatea în domeniul nefiind perturbată, declara, în octombrie, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Gheorghe Popa.
Popa spunea atunci că, din iulie până în septembrie, primele trei luni de aplicare a măsurii șomajului tehnic la CFR Marfă, în medie fiecare angajat a stat acasă 26 de zile. El preciza că s-a recurs la această decizie ca urmare a scăderii drastice a volumului de lucru în 2009 față de anul trecut.
Angajații CFR Marfă au primit în perioada șomajului tehnic 75 la sută din salariul de bază corespunzător locului de muncă.
Ministerul Transporturilor a pregătit un proiect de ordonanță prin care peste 10.300 de angajați vor fi concediați de la companiile din sectorul feroviar și vor primi dublul salariului mediu net pe economie, la data încetării contractului de muncă, indemnizație de șomaj și un venit lunar de completare pe parcursul a 20-24 luni, în funcție de vechimea în activitate.
Cei mai mulți angajați vor fi concediați de la CFR Marfă (6.700 persoane), CFR Călători (1.032 angajați), Societatea de Întreținere și Reparații Vagoane CFR IRV (800 salariați), CFR SA (600 posturi) și Societatea de Întreținere și Reparații Locomotive și Utilaje CFR IRLU (500 de persoane).