Solidaritate

Carte românească pentru 500 de elevi care învață în chinuitul oraș Tighina de pe malul Nistrului



Cei 500 de copii care învață la școlile din Tighina sau Bender, cum mai este cunoscut acest oraș al Republicii Moldova de pe malul Nistrului, au nevoie acută și urgentă de cărți românești de pe care să învețe. Un semnal de alarmă în acest sens a fost tras de Maria Roibu, director al Liceului Teoretic „Alexandru cel Bun” din Tighina, cu ocazia participării la Festivalul Literar „Mihai Eminescu”, care s-a derulat pe 20 iunie, la Dumbrăveni.
Lecția de românism predată de dascălii din acest chinuit oraș controlat de separatiștii transnistreni a emoționat întreaga asistență de la Dumbrăveni, iar o sală întreagă, în frunte cu șapte academicieni din România, Moldova și Ucraina, s-a ridicat în picioare pentru a aprecia munca depusă pentru ca limba română să nu dispară din acea zonă.
„Coșmarul românilor de acolo este permanent, ni se pun piedici, dar noi tot existăm. Acum câțiva ani erau 2.018 elevi, iar acum mai avem doar 500 de copii care învață în limba română. Noi, profesorii, trebuie să mergem zilnic pe jos câte 30 de km, iar pentru a folosi clădirile în care predăm se plătește lunar o chirie de 7.000 de dolari. Cu toate acestea, noi am fost, suntem și vom fi acolo, cu toate riscurile, inclusiv acela de a fi arestați”, a spus Maria Roibu.
Pentru ca elevii și copiii din Tighina să nu uite cu totul limba română este nevoie și de o implicare serioasă din partea dreaptă a Prutului. Primăria Dumbrăveni, prin vocea primarului Ioan Pavăl și a secretarului Mihai Chiriac, a deschis deja o poartă către o colaborare care nu poate fi decât benefică și utilă.
„Ne-am exprimat dorința de a veni în ajutorul acestor oameni care-și riscă viața pentru a ține sus stindardul românismului. Ne vom implica la modul serios pentru a veni în sprijinul profesorilor și elevilor de acolo”, a declarat primarul Ioan Pavăl.
Monitorul de Suceava se raliază acestui demers și îi roagă pe toți oamenii care cred în păstrarea limbii române să contribuie pentru ca la Tighina să nu se vorbească doar limba rusă.
În acest sens, publicăm lista cărților de care profesorii și elevii din această zonă au nevoie. La sediul Monitorului de Suceava se pot aduce volume din lista prezentată mai jos sau se pot dona sume de bani cu ajutorul cărora vor fi achiziționate cărțile solicitate.
Pentru amănunte suplimentare se poate suna la numerele de telefon 0230 522 993 și la 0730 638 505.
Lista de cărți necesare pentru orele de literatură română și universală, ateliere de lectură

Nr.Crt. Autorul Denumirea cărții
1. I. Slavici Mara, Moara cu noroc
2. B. P. Hasdeu Răzvan și Vidra
3. V. Alecsandri Despot-Vodă
4. Marin Preda Moromeții, Cel mai iubit dintre pământeni
5. Mihail Sadoveanu Baltagul, Creanga de aur,Frații Jderi,Zodia Cancerului
6. G. Călinescu Enigma Otiliei
7. Liviu Rebreanu Catrastofa, Ion; Pădurea spînzuraților,
8. Marin Sorescu Răceala, A treia țeapă, Paracliserul,Poezii
9. P. Goma Din calidor
10. Mircea Cărtarescu Nostalgia,Orbitor
11. Mircea Nedelciu Femeia în roșu
12. Mihail Drumeș Invitație la vals
13. Cella Serghi Pânza de păianjen
14. Șt.A. Doinaș Poezii
15. A. Păunescu Poezii
16. L. Dimov Poezii
17. N. Minulescu Poezii
18. Daniel Defoe Robinson Crusoe
19. E. T. A. Hoffmann Ulciorul de aur
20. Honoré de Balzac Gobsec,Eugénie Grandet
21. Stendhal Roșu și negru
22. Charles Dickens Marile speranțe
23. Samuel Beckett Așteptându-l pe Godot
24. Svetlana Aleksievici Războiul n-are față de femeie
25. L. N. Tolstoi Anna Karenina
26. Maxim Gorki Copilăria
27. Gogol Mantaua, Suflete moarte, Revizorul
28. Gustave Flaubert Doamna Bovary
29. Eugen Ionescu Cântăreața cheală
30. Virginia Woolf Spre far, Orlando,Jurnalul unei scriitoare, Orele
31. Umberto Eco Numele Trandafirului
32. Kobo Abe Femeia nisipurilor
33. Tracy Chevalier Fata cu cercel de perlă
34. Simone de Boeauvoir Amintirile unei fete cuminți
35. Jerome David Salinger De veghe în lanul de secară
36. Victor Hugo Notre-Dame deParis,Hermani
37. Emile Zola Germinal
38. A. Camus Străinul,Mitul lui Sisif
39. William Shakespeare Hamlet, Regele Lear
40. Mihail Bulgakov Maestrul și Margareta
41. James Joyce Ulise
42. Paulo Coelho Alchimistul, Învingătorul rămâne întotdeauna singur
43. Charlottei Bronte Jane Eyre
44. Emily Bronte La răscruce de vînturi
45. Ruy Zink Cititorul din peșteră
46. Erich Maria Remarque Nimic nou pe frontul de vest
47. O. Wilde Portretul lui Dorian Gray
48. Orhan Pamuk Mă numesc Roșu
49. Dino Buzzati Deșertul tătarilor
50. Gabriel Garcia Marquez A trăi pentru a-ți povesti viața
51. Goethe Suferințele tînărului Werther
52. Eshil Prometeu înlănțuit
53.. M.Eliade Memorii
54. Sofocle Oedip rege
55. Euripide Medeea
56. Jean Racine Fedra, Andromaca
57. Pierre Corneille Cidul
58. Molière Avarul
59. Voltaire Candidesau optimistul
60. M. Vișniec Mașinăria Cehov
61. L.J.Borges Cartea de nisip, Borges despre Borges
62. G.G. Byron Pelerinajul lui Childe Narold
63. Ray Bradbury Fahrenheit 451
64. Gerald Prince Dicționar de naratologie
65. Mihaela Popescu Dicționar de stilistică
66. Mihaela Popescu, Narcisa Forascu – Dicționarul de cuvinte buclucașe
67. Ivan Evseev Dicționar de simboluri și arhetipuri culturale
68. I.Pînzaru Practici ale interpretării de text
69. Doina Rusti Dicționar de teme și simboluri din literatura româna
70. Raluca Belcineanu, Alina Didu, Mariana Dunc Dicționar de simboluri, teme, și motive literare
71. Raluca Scarlat Dicționarul figurilor de stil
72. Marina Robanescu Dicționar de termeni literari și figuri de stil
73. Adrian Marino Dicționar de idei literare


Recomandări

Prima româncă absolventă a Academiei „West Point”, fostă elevă a Colegiului Militar din Câmpulung Moldovenesc, a devenit oficial ofițer al armatei române

Prima româncă absolventă a Academiei „West Point”, fostă elevă a Colegiului Militar din Câmpulung Moldovenesc, a devenit oficial ofițer al armatei române