Campania electorală în audiovizual – 26 de amenzi, în cuantum de 207.500 lei, pentru posturile TV



Campania electorală în audiovizual a adus televiziunilor centrale și locale 26 de amenzi, în cuantum de 207.500 de lei, Antena 3 și OTV fiind cele mai sancționate posturi TV de către CNA, în perioada 23 octombrie – 3 decembrie.
Pe întreaga perioadă a campaniei electorale, Consiliul Național al Audiovizualului a monitorizat un număr de 90 de posturi de radio și televiziune.
Potrivit CNA, în perioada 23 octombrie – 3 decembrie, Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a aplicat, pentru nerespectarea dispozițiilor legale cu privire la reflectarea campaniei electorale, un număr de 63 de sancțiuni pentru 32 posturi de televiziune (12 centrale și 20 locale).
În mod concret, CNA a acordat 37 de somații și 26 de amenzi, în cuantum total de 207.500 lei, dintre care 15 somații și 19 amenzi, în cuantum de 167.500 lei, pentru televiziunile centrale, respectiv 22 somații și 7 amenzi, în cuantum de 40.000 lei, pentru cele locale. De asemenea, CNA a sancționat și trimiterea către site-uri care prezentau rezultatele unor exit-poll-uri parțiale pe parcursul zilei votării.
Cea mai sancționată televiziune în campania pentru alegerea președintelui României a fost Antena 3, care a primit amenzi totale de 70.000 de lei de la CNA. Astfel, postul controlat de familia Voiculescu a fost sancționat de CNA cu trei somații publice și opt amenzi, pentru dezechilibre în știrile pe teme electorale, în emisiunile de dezbatere electorală și în cele de promovare electorală.
Pe poziția a doua în topul celor mai sancționate posturi TV în campania pentru Președinție se află OTV, care a primit amenzi totale de 45.000 de lei de la CNA. Astfel, televiziunea lui Dan Diaconescu a fost sancționată de Consiliu printr-o somație, urmată de patru amenzi.
Pe locul al treilea, la egalitate în privința sancțiunilor din partea CNA, se situează posturile controlate de familia Prigoană, Etno TV și Taraf TV, cu câte trei amenzi, în cuantum de 27.500 de lei fiecare. În plus, Etno TV a mai primit două somații de la CNA, în timp ce Taraf TV a fost somat o singură dată de Consiliu.
Topul sancțiunilor aplicate de CNA în campania pentru Președinție este continuat de: Realitatea TV – patru amenzi, în cuantum de 22.500 de lei, și două somații și B1 TV – două amenzi, în valoare de 15.000 de lei, și două somații.
Sancțiuni mai mici au avut posturile Antena 2, Național TV, N24, TVR 1, TVR 2 și Vox News – câte o somație publică. Aceste posturi au fost sancționate pentru ușoare dezechilibre în reflectarea campaniei.
Toate aceste sancțiuni au fost date pentru nerespectarea unor prevederi din Codul de reglementare a conținutului audiovizual și din Decizia nr. 853 din 2009 privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Președintelui României. Sumele provenite din amenzile CNA merg la bugetul de stat.
Pe de altă parte, niciun post de radio din cele care au anunțat CNA că vor difuza emisiuni electorale în campania pentru alegerile prezidențiale nu a fost sancționat.
CNA precizează că va continua să monitorizeze „cu atenție” toate emisiunile posturilor de radio și televiziune, inclusiv în ziua votării, 6 decembrie, „în vederea analizării și sancționării oricăror abateri de la prevederile legale”.
Campania electorală în audiovizual se încheie sâmbătă, 5 decembrie, la ora 7.00, CNA atrăgând atenția că din acel moment nu mai este permisă prezentarea de dezbateri, mesaje și comentarii cu conținut electoral, spoturi sau alte forme de promovare electorală.
De asemenea, nu este permisă transmiterea în direct a unor mitinguri, întâlniri, eventuale conferințe de presă ale candidaților, precum și difuzarea unor declarații la ieșirea de la urne de natură să influențeze opțiunile de vot.
În plus, vineri și sâmbătă, este interzisă prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă. În ziua scrutinului de duminică, 6 decembrie, difuzarea rezultatelor estimate prin exit-poll este permisă numai după ora 21.00, ora oficială de închidere a urnelor.