Când vine vorba de proiecte și idei trăsnite nu ne întrece nimeni. În plină isterie națională, care a cuprins și parlamentarii care au votat construcția „Autostrăzii Unirii”, care ar urma să lege Ardealul de Moldova pe ruta Târgu Mureș – Târgu Neamț – Iași, Guvernul aruncă pe piață o altă gogoriță.
Este vorba de Autostrada Târgu Neamț – Suceava – Vama Siret, care se va conecta cu Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni. Așadar, conexiunea cu Ardealul dispare brusc și fără prea multe explicații.
Nimeni nu spune că nu ar fi utilă și o astfel de autostradă, dar este extrem de interesant cum proiecte votate în Parlament se transformă peste noapte după cum visează unii.
Includerea în studiul de fundamentare a rutei spre Suceava a fost confirmată pentru ziarul Adevărul de către reprezentanții Comisiei Naționale de Prognoză, care mai spun că varianta aceasta nu este încă cea oficială, dar se lucrează la studiu.
Autostrada „Nord-Est” așa cum este numită cea dintre Iași – Târgu Neamț – Suceava, a fost prezentată de premierul Viorica Dăncilă, în cadrul unei vizite în statele din Golf.
Noua autostradă ar urma să aibă traseul: Vama Siret – Suceava – Târgu Neamț – Iași – Ungheni – Republica Moldova. Va avea 190 de kilometri lungime și va include podul de autostradă de la Ungheni. Guvernul estimează că acest proiect va fi construit în 4 ani și va costa 3 miliarde de dolari, la care România va contribui cu 25% anual, dar și cu o plată anuală de disponibilitate de 70 de milioane de dolari, timp de 40 de ani. Taxa pe care o propune Guvernul pentru a fi introdusă pe această autostradă este de 7 dolari/100 kilometri. Proiectul ar urma să fie demarat în primul semestru al anului 2019, Executivul precizând că în acest moment se lucrează la studiul de fundamentare.
Deocamdată, aceste date sunt neoficiale, dar ele sunt în contradicție cu mențiunile din Master Planul de Transport. Acesta prevede că se va lucra în Parteneriat Public Privat pentru construcția autostrăzii Târgu Neamț – Iași– Ungheni. În Master Plan există această autostradă, care ar continua până în Târgu Mureș, dar Suceava ar fi legată de Pașcani, nu de Târgu Neamț, și doar printr-un drum de mare viteză. Președintele Comisiei Naționale de Prognoză, Ion Ghizdeanu, a declarat pentru Adevărul că varianta extinderii autostrăzii până în Suceava există, dar încă nu este oficială. În momentul de față ea este în evaluare pentru includerea în studiul de fundamentare. Întrebat care au fost motivele pentru care se dorește această nouă rută, Ghizdeanu a spus că „va crește eficiența și va face și legătura cu Ucraina“.
Cu alte cuvinte, la planuri suntem cei mai buni, iar pe hârtie România este brăzdată de autostrăzi. În realitatea, situația este una dezastruoasă, iar o autostradă care să lege Suceava de orice altă zonă a țării va mai aduce mulți ani de așteptare.