Atinși de triplarea taxei auto, mai mulți vânzători de autoturisme din târgul de la Cumpărătura ne-au declarat că vor distruge mașinile second hand pe care le-au adus din Germania și Olanda și își vor recupera banii de la firmele de asigurări. Directorul Omniasig Suceava afirmă că astfel de incidente au crescut, la nivel național, cu 25% în ultima perioadă. Triplarea taxei auto, din data de 15 decembrie, face valuri pe piața autoturismelor second hand. Sâmbătă dimineața, târgul de mașini de la Cumpărătura era supraagolerat, circa 3000 de autoturisme fiind expuse în parcare, pe câmp și de o parte și de alta a șoselei, pe o lungime de aproape 1,5 km. Ofertă bogată, de la mașini cu 10-15 ani vechime până la cele cu an de fabricație 2008, cu 50.000-100.000 km la bord, cu prețuri pentru toate buzunarele.
Vânzători mulți, cumpărători aproape deloc, deși prețurile au scăzut cu 40-50 la sută, odată cu adoptarea ordonanței de urgență care triplează taxa auto, după cum ne-a spus Cezar, un tânăr din Botoșani, care a venit la târg cu 6 mașini. El, la fel ca și alți botoșăneni cu mașini aduse spre vânzare la Suceava, are o explicație pentru actul normativ adoptat săptămâna trecută.
„Politicienii noștri, în frunte cu Tăriceanu, care sigur este acționar la Dacia, s-au speriat că nu au de unde să ne dea înapoi banii pe care i-am dat pe taxă până s-a schimbat legea și acum umblă la buzunarele noastre. Au trecut alegerile și au venit cu taxa. De marți n-am mai vândut nimic. Am scăzut prețul cu aproape 1000 de euro, să-mi recuperez măcar banii pe mașină. Degeaba”, ne-a declarat Cezar.
El s-a profilat pe autoturisme VW, aduse din Germania și Olanda, țări în care mașinile sunt mai bine întreținute de proprietari. Ne spune că cel mai bine a vândut VW Golf 3, la prețuri între 1800 și 2500 de euro, în funcție de opțiuni.
Avarierea intenționată a mașinilor și incendierea „tigăilor”, în semn de protest
Majoritatea celor care vând mașini la Cumpărătura, adică vreo 80 la sută dintre vânzători, sunt din Botoșani. Cezar explică și de ce: „la Botoșani nu avem fabrici și uzine, din vânzarea mașinilor trăim. Unii au făcut credite la bănci, au linii de credit, ce se întâmplă acum? Un prieten de-al nostru a venit aseară din Germania cu un trailer cu 30 de mașini. 60.000 de euro l-a costat. Când a plecat după ele era o lege, când s-a întors e altă lege”.
O soluție la care s-au gândit traficanții de mașini ne-o spune Paul, susținut de colegii săi. „Înmatriculăm mașinile cu numere roșii, le băgăm în trafic și cum nu e unul atent îl las să intre în mine. Iau banii de la asigurări, vând piesele și-mi scot măcar banii pe care i-am dat. Să vedeți cu cât vor crește accidentele, dar trebuie să ne recuperăm banii, nu ne interesează altceva”, spune el.
Un alt vânzător, Ionuț Bălan, este mai vehement. „Aducem niște tigăi de mașini și le dăm foc la primărie, la prefectură, că altceva ce este de făcut? N-am de lucru, am 12 clase, banii i-am băgat în mașini, am lăsat la preț 50 la sută și n-am vândut nimic. Să ajungem ca ăștia cu brazii în seara de Ajun, care dau gratis ce n-au vândut?”, întreabă el.
Cumpărătorii se calcă în picioare la înmatricularea autoturismelor
În sectorul în care se fac actele de vânzare-cumpărare, inginerul Romeo Hostiuc confirmă și el scăderea tranzacțiilor. Afirmă că, de obicei, într-o zi de târg încheia cam 15 acte de vânzare-cumpărare, dar sâmbătă nu a avut decât șase, din care doar unul pentru o mașină adusă acum, celelalte având deja carte de identitate.
„S-a vândut un Golf din 1995, cu 2000 de euro. Nu se mișcă nimic. Domnul Tăriceanu vrea să-și vândă el Citroen-ul și-i omoară pe ăștia amărâți”, crede inginerul Hostiuc.
Cei care și-au cumpărat mașini, dar nu au apucat să le înmatriculeze, aglomerează acum ghișeele serviciului de profil.
Șeful Serviciului Înmatriculări Auto și Permise Suceava, comisarul șef Florin Cheaptanaru, ne-a declarat, ieri, că numărul solicitanților a crescut cu 25 la sută, numai vineri înregistrându-se 190 de cereri. Estimarea comisarului șef Cheaptanaru este că săptămâna viitoare vor fi peste 200 de solicitări pe zi.
„Stăm peste program și încercăm să-i rezolvăm pe toți, cât va fi posibil până pe 15 decembrie”, a precizat Florin Cheaptanaru. El nu exclude ca cei care trăiesc din comerțul cu autoturisme second hand să recurgă, într-adevăr, la practica distrugerii mașinilor pentru a scoate banii de la societățile de asigurări.
O nouă „calificare” pe piață: „distrugătorii profesioniști de mașini”
Directorul general al societății de asigurări Omniasig Suceava, Gheorghe Cosmulese, ne-a confirmat că astfel de cazuri nu numai că se întâmplă, dar a și crescut incidența lor, la nivel național. Explicația este simplă: în țările deja afectate de criză, autoturismele se vând mult mai ieftin decât valoarea lor reală, iar în polița de asigurare CASCO sau RCA se trece valoarea reală a mașinii. De exemplu, un autoturism care valorează 40.000 de euro se vinde cu 20.000 de euro. În asigurare se trece valoarea reală, de 40.000 de euro, nu cea de pe factură, de 20.000 de euro.
„Este deja un sport pe piața asigurărilor. Șmecherii aduc mașinile în România și le distrug, le dau foc sau le izbesc și-și încasează dauna totală. Valoarea daunei este peste 75 la sută, deci la o mașină de 40.000 de euro, cumpărată cu 20.000, profitul net este de 20.000 de euro”, a arătat directorul Cosmulese.
El a afirmat că astfel de evenimente au început să apară cu circa 2 ani în urmă, puse la cale de grupuri de „șmecheri specializați” în avarierea „profesionistă” a autoturismelor, din Iași și Bacău, dar în ultima perioadă incidența a crescut cu peste 25 la sută.
Avarierea premeditată este greu de probat, iar societățile de asigurări pierd lupta în instanță. În Suceava astfel de cazuri nu au fost semnalate până acum, dar este foarte probabil să apară în perioada următoare. Gheorghe Cosmulese a mai spus că și din acest motiv, Comisia de supraveghere a asigurărilor ar putea modifica legislația, în sensul achitării daunelor la valoarea din factură a autoturismului și nu la valoarea reală a acestuia.
Preferatele sucevenilor, VW și Opel, au printre cele mai mari taxe
Modificarea taxei auto, din 15 decembrie a.c., va duce la valori ale acesteia cuprinse între 750 – 4.800 de euro pentru mașinile de 1,4 și de 1,6 litri. După motoarele Euro 1, cea mai mică taxă o vor avea mașinile cu Euro 3, produse între anii 2000 și 2004, și mașinile Non Euro, fabricate înainte de 1992. Taxa de poluare cea mai mare va fi plătită, ca și în prezent, de cei care cumpără vehicule Euro 2, produse între anii 1996 și 2000. Un motor de 1.400 centimetri cubi Euro 2 va fi taxat cu aproape 2.800 de euro, cea mai mare valoare dintre toate comparativ cu sumele pentru celelalte norme Euro ale motoarelor de 1,4 litri. Mașini cu astfel de propulsoare sunt Opel Astra F și Volkswagen Golf 3. Cumpărătorii de vehicule second-hand de import echipate cu propulsoare de 2 litri vor plăti o taxă de 2.100 de euro pentru mașini Euro 1 (cum ar fi Opel Vectra A și BMW Seria 3) sau de circa 7.700 de euro în cazul motoarelor Euro 2.





