Aproape jumătate dintre consumatori și retaileri consideră că există produse nesigure pe piață



Aproape jumătate dintre consumatorii și retailerii din România consideră că există un număr semnificativ de produse nealimentare nesigure pe piață, potrivit rezultatelor unui sondaj prezentat luni de Comisia Europeană (CE), românii fiind astfel printre cei mai sceptici europeni.
Astfel, 44% dintre consumatorii intervievați și 47% dintre retailerii care au răspuns întrebărilor CE sunt de părere că bunurile de consum de pe piață sunt nesigure, procentaje apropiate fiind întâlnite doar în Grecia – 47% dintre consumatori, respectiv 38% dintre retaileri.
La polul opus, statele unde se înregistrează un nivel ridicat al încrederii consumatorilor și retailerilor în produsele de pe piața internă sunt Finlanda și Estonia.
La nivelul UE, peste 25% dintre consumatori și aproape 20% dintre retaileri sunt de părere că multe produse aflate în circulație sunt nesigure.
În privința campaniilor de rechemare a unor produse pentru înlocuire sau pentru remedierea unor defecțiuni de fabricație, Grecia și Cipru conduc clasamentul statelor membre, cu 46%, respectiv 32% dintre consumatori afectați de cel puțin o astfel de procedură. În România, puțin peste 5% dintre respondenți afirmă că au fost vizați de rechemarea unor produse, nivel similar ciferlor întâlnite în multe dintre statele UE.
Șase din zece retaileri români susțin că au fost supuși de către autorități cel puțin unui test de siguranță a produselor, cel mai ridicat nivel din UE, față de sub 20% în Austria, Marea Britanie, Irlanda, Slovenia sau Estonia.
Totodată, 18% dintre retailerii români declară că „știu” că rivalii lor au vândut cu bună știință produse nesigure în ultimele 12 luni, față de doar 12% în Uniune.
Unul din doi retaileri din România au fost contactați în ultimii doi ani de autoritățile pentru protecția consumatorului, față de 5% în Finlanda, 6% în Irlanda, 7% în Marea Britanie sau 9% în Germania.
Totodată, 15% dintre retailerii care au răspuns sondajului CE au spus că firma a fost suspectată în ultimii doi ani de încălcarea legislației pentru protecția consumatorului, al doilea cel mai ridicat nivel din UE.